معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی گفت: وزارت بهداشت برای پیشگیری از بیماری «هاری» در انسان و سازمان محیط زیست هم برای کنترل این بیماری در حیات وحش تلاش می‌کند.

حذف بیماری «هاری» از دام و انسان کلید خورد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، کریم امیری معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی درمورد برنامه ریشه کنی پنج بیماری مشترک بین انسان و دام در مجله علمی «روزنه» رادیو گفت وگو اظهارکرد: ریشه کنی بیماری‌های مشترک انسان و دام بخصوص بیماری‌هایی که در کشور بومی شدند کار ساده‌ای نیست.

وی افزود: تعداد بیماری‌های مشترک بین انسان و دام زیاد است اما طبق آنچه که در برنامه کنترل قرار گرفته و همکاری تنگاتنگی هم بین سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت جریان دارد، قرار است بیماری «هاری» حذف شود.

امیری با بیان اینکه ما به واکسیناسیون دام‌ها ورود کردیم گفت: وزارت بهداشت برای پیشگیری از بیماری «هاری» در انسان و سازمان محیط زیست هم برای کنترل این بیماری در حیات وحش تلاش می‌کند. شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نیز برای جلوگیری از ابتلای سگ‌ها و حیوانات بلاصاحب به این بیماری در تلاشند بطوریکه این بیماری تا سال 2030 حذف شود.

معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی عنوان کرد: بیماری تب مالت اما به عنوان یک بیماری مشترک بین انسان و دام تا زمانی که در دام ریشه کن نشود امکان حذف آن در انسان خیلی کم و حتی نشدنی است و لذا تمام تلاش سازمان دامپزشکی هم این است که بیماری را در دام حذف کند.

این مقام مسئول گفت: سازمان دامپزشکی با هدف حذف بیماری در دام سالیانه حدود 14 میلیون گوسفند و بز را واکسینه می‌کند و حدود سه میلیون گاو و گوساله را هم تحت پوشش واکسیناسیون قرار داده است. این سازمان همچنین دام‌های آلوده را هر ساله شناسایی و با پرداخت غرامت از طریق بیمه کشاورزی به دامداران، آنها را حذف می‌کند.

امیری حذف بیماری از دام‌های آلوده را نیازمند توسعه برنامه ریزی، افزایش اعتبارات و افزایش جمعیت گوسفندان روستایی و عشایر تحت پوشش دانست و بر آن تأکید کرد.

وی درمورد مکانیزم پوشش بیمه‌ای در صورت حذف دام گفت: سازمان دامپزشکی قبلاً موظف به پرداخت غرامت و خسارت ناشی از حذف دام‌های آلوده بود اما با توجه به اینکه اعتبارات سازمان دامپزشکی محدود بود و امکان توسعه حجم عملیات هم وجود نداشت لذا بیمه دام از سال 1398 اجباری شد و تمامی دامداران می‌توانند دام خود را بیمه کنند ضمن اینکه 60 تا 70 درصد حق بیمه را هم دولت می‌پردازد.

معاون دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی با بیان اینکه متاسفانه دامداران تمایلی به بیمه کردن دام‌های خود ندارند گفت: دامداران فکر می‌کنند مبلغ کمی که بابت بیمه می‌پردازند زیاد است و یا فکر می‌کنند که دامشان بیمار نمی‌شود و فکر اتفاقات دیگر را هم نمی‌کنند درصورتیکه در صورت وقوع سیل و زلزله و حذف دام آلوده، بیمه کمک زیادی خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha