یکشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۱
کد خبر: 343940

دانشمندان دریافته‌اند که گروه خونی یک زن می‌تواند بر باروری و شانس باردار شدن او تاثیر بگذارد.

نقش گروه خونی در باروری زنان چقدر است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از گاردین، دانشمندان در مطالعات خود دریافته‌اند نوع گروه خونی زنان در باروری آن‌ها می‌تواند تاثیرگذار باشد.

کسانی که گروه خونی O دارند، ممکن است به دلیل تعداد کمتر و کیفیت پایین تخمک برای باردار شدن مشکل داشته باشند؛ در حالی که به نظر می‌رسد کسانی که گروه خونی A دارند، بارورتر هستند.

بیش از ۵۶۰ زن با میانگین سنی ۳۵ سال که تحت درمان باروری بودند، در این تحقیق که توسط کارشناسان کالج پزشکی آلبرت اینشتین در نیویورک و دانشگاه ییل رهبری می‌شد، شرکت کردند.

نمونه‌های خون برای اندازه گیری سطح هورمون محرک فولیکول (FSH) به عنوان یک نشانگر شناخته شده باروری، از شرکت کنندگان گرفته شد.

سطوح FSH بیش از ۱۰ نشان می‌دهد که زنان در باردار شدن با مشکلات بیشتری نسبت به زنانی که سطح آن‌ها زیر ۱۰ است، مواجه خواهند شد.

سطح بالای FSH نشان دهنده کاهش ذخیره تخمدان است که هم به کیفیت تخمک و هم به تعداد تخمک‌های باقی مانده برای لقاح اشاره دارد.

این مطالعه نشان داد زنانی که گروه خونی O داشتند، دو برابر بیشتر از سایر گروه‌های خونی، سطح FSH بالاتر از ۱۰ داشتند. این یافته‌ها با در نظر گرفتن سن زنان از دو کلینیک مختلف نیز نتیجه مشابهی داشت.

در همین حال، افرادی که گروه خونی A داشتند نسبت به افرادی که گروه خونی O داشتند، به طور قابل توجهی کمتر احتمال داشت سطح FSH بالاتر از ۱۰ داشته باشند.

افراد دارای گروه خونی A حامل آنتی ژن A هستند که پروتئینی در سطح سلول است؛ اما این آنتی ژن در افراد دارای نوع O وجود ندارد.

دکتر ادوارد نجات از دپارتمان زنان و زایمان در کالج آلبرت انیشتین، گفت: در دو گروه از زنانی که به دنبال درمان باروری بودند، احتمال داشتن سطح FSH بالای ۱۰ در زنان دارای گروه خونی O دو برابر بیشتر از گروه‌های خونی غیر O بود. ما دریافتیم که زنان دارای A و AB و زنان دارای ژن گروه خونی A در برابر کاهش ذخیره تخمدان، مقاومت بیشتری دارند.

دکتر نجات گفت: سطح FSH تنها یکی از نشانگرهای باروری بوده و مطالعات بیشتری مورد نیاز است. سن یک زن مهم‌ترین عامل در تعیین موفقیت او در باردار شدن است. FSH پایه به ما ایده‌ای از کیفیت و کمیت تخمک‌های یک زن می‌دهد.

تونی رادرفورد، رئیس انجمن باروری انگلیس نیز در این باره گفت: این اولین بار است که محققان ارتباط بین گروه خونی و پتانسیل باروری را نشان داده‌اند؛ با این حال هورمون‌های دیگری وجود دارند که کاهش ذخیره تخمدان را پیش‌بینی می‌کنند که ارزیابی آن‌ها نیز مهم است.

به اعتقاد رادرفورد باید یک مطالعه بزرگتر در جمعیت عمومی انجام شود تا مشخص شود آیا گروه خونی باعث ایجاد مشکلات بالقوه برای همه زنانی که سعی در باردار شدن دارند یا خیر، می‎شود.

او گفت: ما باید گروهی از زنان را بررسی کنیم تا ببینیم آیا گروه خونی بر شانس باردار شدن شما تاثیر می‌گذارد یا خیر. این نیاز به کاوش بیشتر دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha