مترونیدازول یک آنتی بیوتیک است که برای درمان طیف گسترده ای از عفونت ها استفاده می شود و این آنتی بیوتیک با توقف رشد برخی از باکتری ها و انگل ها عمل می کند.

داروی مترونیدازول برای چه عفونت هایی کارایی دارد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی، مترونیدازول یک آنتی بیوتیک است که برای درمان طیف گسترده ای از عفونت ها استفاده می شود. این آنتی بیوتیک با توقف رشد برخی از باکتری ها و انگل ها عمل می کند.

مترونیدازول تنها عفونت های باکتریایی و انگلی خاصی را درمان می کند و برای عفونت های ویروسی (مانند سرماخوردگی ، آنفولانزا ) کارایی ندارد. استفاده از هر گونه آنتی بیوتیک در مواقعی که نیازی به آن نیست، می تواند باعث شود که برای عفونت های بعدی کارایی نداشته باشد.

مترونیدازول همچنین ممکن است همراه با داروهای دیگر برای درمان زخم معده /روده خاص ناشی از یک باکتری (H. pylori) استفاده شود.

نحوه استفاده از مترونیدازول

این دارو را طبق دستور پزشک به شکل خوراکی مصرف کنید. برای جلوگیری از ناراحتی معده، این دارو را با غذا یا یک لیوان پر آب یا شیر مصرف کنید.

دوز مترونیدازول بر اساس وضعیت پزشکی شما و پاسخ به درمان است.

برای بهترین اثر، این آنتی بیوتیک را در زمان های مشخص مصرف کنید.

مصرف این دارو را تا پایان کامل مقدار تجویز شده ادامه دهید، حتی اگر علائم پس از چند روز ناپدید شوند. قطع زودهنگام دارو ممکن است منجر به بازگشت عفونت شود.

اثرات جانبی

سرگیجه، سردرد، ناراحتی معده، حالت تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها، اسهال، یبوست یا احساس طعم فلزی در دهان شما می تواند از عوارضی جانبی این دارو باشد. اگر هر یک از این اثرات ماندگار شد یا بدتر شد، فوراً به پزشک اطلاع دهید.

این دارو ممکن است باعث تیره شدن رنگ ادرار شما شود که این اثر جانبی بی خطر است و با قطع دارو از بین می رود.

به یاد داشته باشید که این دارو به این دلیل تجویز شده است که پزشک شما تشخیص داده است که مزایای آن برای شما بیشتر از خطر عوارض جانبی است و بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند.

اگر عوارض جانبی جدی دارید، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید، از جمله:

  • علائم عفونت جدید (مانند گلودرد که از بین نمی‌رود)
  • تب
  • کبودی
  • خون‌ریزی آسان
  • درد معده یا شکم
  • ادرار دردناک

در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی بسیار جدی فوراً به پزشک مراجعه کنید، از جمله:

  • بی ثباتی
  • تشنج
  • تغییرات روانی/خلقتی (مانند گیجی)
  • مشکل در صحبت کردن
  • بی حسی یا سوزن سوزن شدن دست ها یا پاها
  • درد چشم و تغییرات ناگهانی بینایی
  • سردرد که شدید است یا از بین نمی رود
  • درد یا سفتی گردن

استفاده از این دارو برای دوره های طولانی یا مکرر ممکن است منجر به برفک دهان یا عفونت قارچی جدید شود. در صورت مشاهده لکه های سفید در دهان، تغییر در ترشحات واژن یا سایر علائم جدید با پزشک خود تماس بگیرید.

واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم یک واکنش آلرژیک جدی، از جمله: بثورات پوستی ، خارش / تورم (مخصوصاً در صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید، مشکل در تنفس، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

این لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست. اگر متوجه اثرات دیگری شدید که در بالا ذکر نشده است، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

موارد احتیاط

قبل از مصرف مترونیدازول، اگر به آن حساسیت یا به سایر آنتی بیوتیک ها (مانند تینیدازول ) حساسیت دارید؛ یا اگر آلرژی دیگری دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیر فعالی باشد که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا مشکلات دیگر شود.

قبل از استفاده از این دارو، تاریخچه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به ویژه در موارد:

  • بیماری کبد
  • بیماری کلیوی
  • برخی اختلالات خونی (تعداد کم سلول های خونی )
  • یک اختلال ژنتیکی نادر خاص

این دارو ممکن است باعث سرگیجه شما شود. رانندگی نکنید، از ماشین آلات استفاده نکنید یا کاری را که نیاز به هوشیاری دارد انجام ندهید تا زمانی که بتوانید آن را با خیال راحت انجام دهید.

مترونیدازول ممکن است باعث شود واکسن های باکتریایی زنده (مانند واکسن تیفوئید) به خوبی کار نکنند. قبل از انجام هر گونه ایمن سازی / واکسیناسیون به متخصص مراقبت های بهداشتی خود بگویید که از مترونیدازول استفاده می کنید.

قبل از انجام عمل جراحی، در مورد تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی ، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید.

در دوران بارداری، این دارو باید فقط در صورت نیاز مصرف شود. خطرات و فواید آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

این دارو به شیر مادر منتقل می شود. قبل از شیردهی در مورد خطرات و فواید آن با پزشک خود صحبت کنید. اگر درمان تک دوز برای شما تجویز شود، ممکن است پزشک به شما دستور دهد که شیردهی را برای مدت کوتاهی پس از دوز قطع کنید.

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهد یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد.

برخی از محصولاتی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از:

  • محصولات حاوی الکل (مانند شربت های سرفه و سرماخوردگی، افترشیو)
  • محصولات حاوی پروپیلن گلیکول
  • محلول لوپیناویر/ ریتوناویر ، لیتیوم .

اگر از دی سولفیرام نیز استفاده می کنید یا در 2 هفته گذشته دی سولفیرام مصرف کرده اید، از مترونیدازول استفاده نکنید.

این دارو ممکن است با برخی از آزمایشات تداخل داشته باشد و احتمالاً باعث نتایج آزمایش نادرست شود. مطمئن شوید که پرسنل آزمایشگاه و همه پزشکان شما از مصرف این دارو مطلع هستند.

مصرف بیش از حد

اگر فردی بیش از حد مترونیدازول مصرف کرده است و علائم جدی مانند غش کردن یا مشکل تنفسی دارد، با ۱۱۵ تماس بگیرید. در غیر این صورت، فوراً با مرکز کنترل مسمومیت تماس بگیرید. علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • بی ثباتی

اگر برای عفونت خاصی (تریکومونیازیس) تحت درمان هستید، ممکن است همسرشما نیز برای جلوگیری از عفونت مجدد نیاز به درمان داشته باشد. در طول درمان، از رابطه جنسی خودداری کنید یا همیشه از کاندوم لاتکس یا پلی اورتان استفاده کنید.

این دارو فقط برای شرایط فعلی شما تجویز شده است. بعداً برای عفونت دیگری از آن استفاده نکنید مگر اینکه پزشک به شما بگوید.

اگر مدت طولانی تری از این دارو استفاده می کنید، آزمایشات (مانند شمارش سلول های خونی) ممکن است در حین مصرف این دارو انجام شود. تمام قرارهای پزشکی و آزمایشگاهی را رعایت کنید.

دوز فراموش شده

اگر یک نوبت را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر نزدیک به زمان مصرف نوبت بعدی است، دوز فراموش شده را نادیده بگیرید. دوز بعدی خود را در زمان منظم مصرف کنید. دوز را دوبرابر نکنید تا جبران کنید.

این دارو در دمای اتاق به دور از نور و رطوبت نگهداری شود. در حمام از آن نگهداری نکنید. تمام داروها را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

داروها را داخل توالت نریزید. این محصول را زمانی که تاریخ مصرف آن تمام شده یا دیگر مورد نیاز نیست، به درستی دور بریزید.


مترونیدازول و بارداری

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ان اچ اس ،در دوران بارداری می توانید از مترونیدازول استفاده کنید.

مترونیدازول و شیردهی

مصرف مترونیدازول در دوران شیردهی اشکالی ندارد.

هنگامی که مترونیدازول از طریق خوراکی، به صورت شیاف یا تزریقی مصرف می شود، در مقادیر نسبتاً کم وارد شیر مادر می شود. بعید است که عوارض جانبی در کودک شما ایجاد کند، اما تعداد کمی از نوزادان اسهال داشته اند.

مترونیدازول ممکن است طعم شیر شما را فلزی کند، اما اگر این اتفاق بیفتد به کودک شما آسیبی نمی رساند.

بهتر است مترونیدازول را فقط برای مدت کوتاهی مصرف کنید. اگر نیاز به مصرف بیشتر از چند هفته دارید، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

هنگامی که مترونیدازول بر روی پوست شما یا به عنوان ژل واژینال استفاده می شود، به احتمال زیاد وارد شیر مادر نمی شود و در صورت نیاز می توانید از آن برای بیش از چند هفته استفاده کنید.

هنگام استفاده از کرم یا ژل، مراقب باشید که نوزادتان با نواحی تحت درمان بدنتان تماس پیدا نکند. هنگام استفاده از کرم، ژل یا ژل واژینال، پس از استفاده از آن و قبل از بغا گرفتن نوزاد، دستان خود را بشویید.

مترونیدازول و باروری

شواهد روشنی وجود ندارد که نشان دهد مصرف مترونیدازول باعث کاهش باروری در مردان یا زنان می شود. با این حال، اگر قصد بارداری دارید، قبل از مصرف با یک داروساز یا پزشک صحبت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha