ریزش موها و رشد نکردن مجدد آن ، موضوعی نگران کننده است که  رویارویی با آن می تواند موجب استرس شود و توجه شما را جلب کند. احتمالا در صورت مواجهه با ریزش مو به دنبال راهی برای درمان آن بوده اید.

طریقه مصرف قرص زینک برای سلامت مو

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث شاتز فکر کردن به اینکه کدام شامپو را بخرید کافی نیست تغذیه نیز از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر رشد یا ریزش مو می باشد. تغذیه صحیح مو یعنی مقدار مناسبی از ویتامین ها و ریزمغذی ها را که برای موهای سالم ضروری هستند را مصرف کنید.

احیای مو و رشد مجدد آن آسان نیست، اما تامین مقدار مناسب زینک، بیوتین، سایر ویتامین های موثر در رشد مو ضروری است.

نقش زینک در بدن

زینک نقش مهمی در ساخت و ترمیم بافت های مو دارد و تضمین می کند که غدد چربی اطراف فولیکول ها به طور یکپارچه کار می کنند. کمبود این ریزمغذی اغلب منجر به ریزش و نازک شدن مو می شود.

کمبود زینک منجر به تغییر ساختار پروتئینی فولیکول‌های مو و تضعیف یکپارچگی آن‌ها می‌شود که منجر به ریزش سریع‌تر موها از حد معمول می‌شود. مواردی ثبت شده است که چگونه افراد رنگ، بافت و استحکام موهای خود را با رژیم غذایی غنی از زینک احیا کردند .

این ریزمغذی تخصصی برای رشد مجدد مو، نقش مهمی در تولید DNA و RNA ایفا می کند، و یک نیاز برای تقسیم کارآمد سلول های فولیکول است . زینک همچنین به تسهیل عملکردهای پیچیده بدن مانند رشد فیزیکی، ایمنی، بهبود زخم، رشد و غیره کمک می کند.

طبق مطالعه منتشر شده توسط مؤسسه ملی سلامت در ایالات متحده آمریکا (1988)، زینک از تشکیل استروئیدهای مرتبط با طاسی الگوی مردانه جلوگیری می کند. از این رو، جلوگیری از کمبود زینک بسیار مهم است اما نکته مهمی که وجود دارد این است که مصرف بیش از حد مجاز نیز باعث ریزش مو می شود.

در مصرف زینک تعادل را حفظ کنید

موهای بلند و شاداب نشانه‌ای عالی از یک رژیم غذایی سالم است. از این رو، برای حفظ موهای خود، تعادل مناسب زینک بسیار مهم است. تغذیه و مراقبت همیشه دست به دست هم می دهند و منجر به داشتن موهای سالم می شود.

توجه به رژیم غذایی و حفظ یک سبک زندگی فعال نه تنها برای بدن، بلکه برای مو نیز مهم است. مصرف بیش از حد هر ویتامین یا مواد معدنی می تواند تأثیر منفی بر بدن داشته باشد. همانطور که کمبود زینک می تواند باعث ریزش مو شود، مصرف بیش از حد نیز می تواند باعث ریزش مو شود. وجود سطح بالای زینک بر جذب سایر مواد معدنی تأثیر می گذارد، تولید تستوسترون و سایر عدم تعادل های هورمونی را افزایش می دهد که منجر به نازک شدن مو و ریزش مو می شود.

زینک، به عنوان یک عنصر کمیاب ضروری که در بدن انسان یافت می شود، مورد نیاز است اما مقدار مصرف آن مهم است. یک مرد بالغ به طور متوسط روزانه به 11 میلی گرم زینک نیاز دارد، در حالی که یک زن بزرگسال باید روزانه 8 میلی گرم زینک مصرف کند.

یک رژیم غذایی سالم تضمین می کند که شما این نیازها را برآورده می کنید، اما برخی از شرایط مانند اختلالات گوارشی، گیاهخواری، الکلیسم، بارداری و غیره می توانند منجر به کاهش سطح زینک در بدن شوند.

سطح زینک خود را بررسی کنید

بدن به طور طبیعی زینک تولید نمی کند ، بنابراین باید از طریق غذا یا سایر مکمل ها مصرف شود. خوشبختانه انواع و اقسام غذاهای خوشمزه ای وجود دارند که حاوی زینک هستند. شما می توانید آنچه را که می خواهید بخورید و همچنان زینک کافی را از طریق یک رژیم غذایی سالم و منظم بدون مکمل دریافت کنید.

چند منبع طبیعی زینک که می تواند برای سلامت مو معجزه کند:

  • غذاهای دریایی مانند میگو، خرچنگ وصدف
  • گوشت قرمز و مرغ
  • تخمه کدو تنبل
  • نخود
  • بادام هندی
  • بادام ها
  • لوبیا بلبلی پخته شده
  • زرده تخم مرغ
  • لبنیات و محصولات سویا

خوراکی های گیاهی مانند نان سبوس دار، حبوبات یا غلات نیز حاوی فیتات هستند، ماده ای که به زینک متصل می شودو از جذب آن در جریان خون ما جلوگیری می کند. مطمئناً طبق مطالعات NIH، پروتئین های حیوانی بهترین منبع زینک در مقایسه با منابع گیاهی هستند. از این رو، افرادی که از وعده های غذایی گیاهی یا رژیم گیاهخواری استفاده می کنند، معمولا در معرض خطر کمبود زینک و متعاقب آن ریزش مو هستند. اینجاست که داشتن مکمل ویتامین مناسب مطرح می شود. در غیر اینصورت بهترین روش برای تامین میزان زینک مورد نیاز بدن داشتن تغذیه سالم است.

برای رشد مو روزانه چه مقدار روی مصرف کنم؟


ممکن است مشکل زمینه‌ای دیگری وجود داشته باشد که باعث ریزش مو یا علائم دیگر شما شود، بنابراین همیشه ابتدا با یک متخصص پزشکی مشورت کنید. مقدار توصیه شده روی 11 میلی گرم برای مردان و 8 میلی گرم برای زنان در روز است که با افزایش سن می تواند تغییر کند.

آیا مصرف روی می تواند باعث رشد مجدد مو شود؟

مطالعه دیگری اهمیت روی برای رشد مجدد مو را بر نقش حیاتی این ماده معدنی در تولید DNA و RNA می داند. این یک نیاز برای تقسیم کارآمد سلول های فولیکولی است که منجر به بهبود مرحله آناژن چرخه رشد مو می شود.

کدام نوع روی برای رشد مو بهتر است؟

مطالعه ای که روی 100 نفر مبتلا به ریزش موی تکه‌ای ناشی از آلوپسی آره‌آتا انجام شد، نشان داد که سولفات روی خوراکی «یکی از مؤثرترین گزینه‌های درمانی» برای آلوپسی آره‌آتا است و اشاره کرد که میزان عود آن پس از مصرف پایین است.

آیا مصرف زیاد روی باعث ریزش مو می شود؟

به طور مشابه، بر اساس راهنمای سلامت مکمل‌های غذایی، اگر روی به مقدار زیادی در سیستم وجود داشته باشد، می‌تواند باعث ریزش مو نیز شود، بنابراین حفظ تعادل مناسب بسیار مهم است.

آیا باید زینک را هر روز مصرف کنم؟


زمانی که از راه خوراکی مصرف شود: روی در صورت استفاده در مقادیر بیش از 40 میلی گرم در روز احتمالاً بی خطر است. به خصوص زمانی که فقط برای مدت کوتاهی استفاده شود. اما مصرف دوزهای بالاتر از 40 میلی گرم در روز ممکن است میزان مس جذب بدن را کاهش دهد.

چقدر طول می کشد تا روی کار کند؟

اغلب 12 هفته طول می کشد تا هر گونه بهبودی مشاهده شود. برای جلوگیری از کمبود مس، مصرف طولانی مدت مکمل روی به 1 تا 2 میلی گرم مس در روز نیاز دارد.

آیا مصرف روی در شب مشکلی ندارد؟


مکمل روی اگر در شب مصرف شود از جهات مختلف برای بدن مفید است. روی در تولید حداقل 300 آنزیم نقش دارد و به صدها فرآیند بدن از تولید DNA گرفته تا ترمیم سلول ها و تقویت سیستم ایمنی کمک می کند.

چه مدت باید زینک مصرف کرد؟

شما نباید دوزهای بالای روی را برای بیش از چند روز مصرف کنید مگر اینکه پزشک به شما بگوید. قبل از مصرف بیش از 40 میلی گرم روی در روز با پزشک خود مشورت کنید و از مکمل روی فاصله بگیرید. در طول آن استراحت ها، روی را از یک رژیم غذایی متعادل دریافت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha