اسکولیوزیس یا انحراف ستون فقرات ، یکی از علل دردهای کمری و بد شکلی ظاهری ستون فقرات میباشد . این بیماری انواع مختلفی دارد که در سنین مختلف تظاهر میکند .

اسکولیوز چیست و برای تشخیص و درمان اسکولیوز چه باید کرد ؟

  • انواع مادرزادی که به علت بد شکل گرفتن مهره ها در دوران جنینی اتفاق می افتد و معمولا زیر سنین پنج سال تظاهر میکند .
  • نوعی که در سنین بلوغ و نوجوانی و معمولا از سنین 9 الی 11 سالگی بیشترین افزایش درجه انحراف را نشان میدهد که Adult idiopathic scoliosis (ALS) نامیده میشود و علت آن جهش در سکانسهای توالی ژنی میباشد و مادرزادی تلقی نمیشود .
  • نوع دژنراتیو که در اثر آرتروز مهره در زمینه ی افزایش سن رخ میدهد و احتمال پیشرفت انحراف کمری دارد .

اسکولیوز چیست و برای تشخیص و درمان اسکولیوز چه باید کرد ؟

  • شایعترین نوع اسکولیوزیس نوع AIS میباشد که در سنین نوجوانی دیده میشود و تا زمانی که سن رشد استخوانی بیمار کامل نشود احتمال پیشرفت وجود دارد . بیشترین سرعت پیشرفت در این نوع اسکولیوزیس در سنین 9 الی 11 سالگی اتفاق میافتد و تشخیص دیر هنگام آن ممکن است باعث شود بیماری که با ورزش و بستن کمربند میتوان اصلاح ستون فقرات برای وی انجام داد ، نیازمند جراحی برای اصلاح ستون فقرات گردد و حتی در موارد شدید حتی بیمار دیگر قابل اصلاح حتی با روش جراحی نباشد .

در کشورهای اروپایی غربالگری اسکولیوزیس از سنین مدرسه انجام میشود ولی متاسفانه از آنجایی که در کشور ما این غربالگری وجود ندارد باید والدین با دقت بیشتر و با چند آزمایش ساده در منزل غربالگری فرزندان خود را انجام دهند ( برای دیدن روشهای غربالگری انحراف ستون فقرات به صفحه دکتر نیما محسنی کبیر جراح مغز و اعصاب و فلوشیپ ستون فقرات مراجعه فرمایید . )

تشخیص و درمان انحرافات ستون فقرات توسط جراحان فلوشیپ فوق تخصصی ستون فقرات انجام میشود و متاسفانه مراجعه غلط به افرادی که تخصص لازم را ندارند باعث عواقب جبران ناپذیری از جمله از دست دادن زمان طلایی جراحی میگردد .

تعداد محدودی جراحان فلوشیپ فوق تخصصی ستون فقرات در کشور وجود دارد و این علم نیازمند مهارت و آموزش های دوره ای فوق تخصصی میباشد.

دکتر نیما محسنی کبیر جراح مغز و اعصاب فلوشیپ فوق تخصص ستون فقرات از دانشگاه علوم پزشکی در صفحه ی خود در مورد این انحرافات ستون فقرات و غربالگری و زمان جراحی آنها با شما صحبت میکند . پس سری به ما بزنید .

اسکولیوز چیست و برای تشخیص و درمان اسکولیوز چه باید کرد ؟

اطلاعات تماس :

آدرس سایت : https://drmohsenikabir.ir

وبلاگ : https://drmohsenikabir.ir/blog/

شماره تماس : 09206490543

آدرس : تهران خیابان شریعتی روبروی خیابان ظفر برج نگین ظفر طبقه 9 واحد 7

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha