کبد در زیر قفسه سینه و در سمت راست معده انسان قرار دارد که وجودش برای دفع سموم بدن، هضم غذا و تسهیل آن ضروری است.

غذاها و نوشیدنی‌هایی که اثر جادویی برای سلامت کبد دارند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین از albayan، کبد برای مراقبت از خود بسیار اهتمام دارد و یکی از معدود اندام‌های بدن است که خود را بازسازی می‌کند، اما برخی از غذاها و نوشیدنی‌ها می‌توانند به پیشگیری یا کاهش تاثیر برخی بیماری‌ها در آن کمک کنند.
با خوردن مقادیرمتعادل از میوه‌ها، پروتئین‌های بدون چربی و سبزیجات، مواد مغذی مورد نیاز کبد تامین می‌شود.


بر اساس آنچه در وب سایت سلامت کلیولند به نقل از دکتر کریستینا لیندن‌مایر آمده، هشت ماده غذایی می‌توانند عملکرد کبد را بهبود ببخشند که عبارتند از:


قهوه

مجموعه‌ای از مطالعات نشان داده است که مصرف قهوه کافئین‌دار به صورت روزانه می‌تواند تأثیر مثبتی بر افراد مبتلا به بیماری مزمن کبدی داشته باشد.
به افراد مبتلا به بیماری کبد چرب توصیه می‌شود که حداقل 3 لیوان قهوه در روز بنوشند. اگر فردی مشکلی در سلامت کبد نداشته باشد، نیازی به نوشیدن قهوه زیاد ندارد.


چای


خبر خوب برای افرادی که قهوه نمی‌نوشند این است که چای فواید سلامتی مشابهی برای کبد دارد.یک مطالعه علمی در سال 2016 نشان داد که چای سبز می‌تواند به پیشگیری از سرطان کبد کمک کند.



مرغ و ماهی


یکی از مهمترین وظایف کبد این است که مقدار زیادی پروتئین، چربی و کربوهیدرات را برای بدن جذب می‌کند و به همین دلیل گنجاندن پروتئین‌ها مانند ماهی و مرغ در رژیم غذایی مفید خواهد بود.مصرف مقادیری پروتئین بدون چربی توصیه می‌شود. زیرا به کبد کمک می‌کند تا کار خود را انجام دهد. اگر فردی رژیم غذایی گیاه‌خوار دارد، می‌تواند عدس و آجیل را به عنوان مواد غذایی جایگزین بخورد.


توت


آنتی‌اکسیدان‌ها ترکیبات پروتئینی هستند که از اثر التهاب بر کبد محافظت کرده یا آن را کاهش می‌دهند.آنتی‌اکسیدان‌های زیادی در میوه‌ها از جمله توت وجود دارد.
اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، اما بسیاری از مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نشان داده اند که توت می‌تواند عملکرد کبد را بهبود ببخشد.


زیتون و روغن زیتون


روغن زیتون سطح کلسترول خوب بدن را بالا می‌برد و کبد را از بیماری کبد چرب محافظت می‌کند. زیتون و روغن زیتون حاوی ویتامین " E" و آنتی‌اکسیدان هستند، دو چیزی که برای کبد مفید است.


آجیل


آجیل حاوی مقدار خوبی از کلسترول سالم و همچنین سرشار از ویتامین E است که نشان داده به افراد مبتلا به کبد چرب کمک می‌کند. آجیل‌ها همچنین سرشار از پروتئین هستند، بنابراین اگر فردی از بیماری پیشرفته کبدی رنج می برد، خوردن یک گرم آجیل به ازای هر کیلوگرم از وزنش در روز برایش مفید خواهد بود.



سبزیجات برگ دار


دلایل بی شماری برای گنجاندن سبزیجات برگ‌دار در رژیم غذایی وجود دارد و از آنجایی که کبد مسئول کنترل لخته شدن خون در بدن است، ویتامین K برای کمک به اجرای این نقش ضروری است. می توان آن را از سبزیجات برگ دار مانند اسفناج، کاهو و کلم تامین کرد.


بلغور جو دوسر


اگر فردی سابقه بیماری مزمن کبدی داشته باشد، این ماده غذایی حرکات روده را منظم و از یبوست جلوگیری می‌کند.فردی که یبوست شدید داشته باشد سموم در بدنش انباشته می‌شود. با خوردن بلغور جو دوسر که حاوی فیبر محلول است می‌توان حرکات روده را منظم کرده و یبوست را از بین برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha