شنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۷
کد خبر: 344209

مطالعه‌ای تازه از احتمال تبدیل شدن عفونت شایع ویروس هرپس به یک بیماری مزمن حکایت دارد.

احتمال تبدیل بیماری ناشی از ویروس های هرپس به دیابت

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از دیلی میل، یک مطالعه جدید نشان داده است که یک نوع رایج از ویروس هرپس می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش دهد.

مطالعه اخیر توسط محققان دانشگاه لودویگ ماکسیمیلیان و هلمهولتز مونیخ در آلمان در ادامه تحقیقات گذشته انجام شده است که نشان داده بودند برخی از ویروس‌ها (از جمله سرخجه و هپاتیت C) با دیابت نوع ۱ مرتبط هستند.

محققان در این مطالعه بیش از ۱۲۰۰ بزرگسال با سطح قند خون طبیعی را انتخاب کردند. شرکت کنندگان در ارتباط با هشت ویروس هرپس شناخته شده از جمله ویروس‌های هرپس سیمپلکس ۱ و ۲ (HSV۱ و HSV۲ که به ترتیب باعث تبخال تناسلی می‌شوند)، ویروس واریسلا زوستر (آبله مرغان و زونا)، ویروس اپشتین بار و سیتومگالوویروس مورد آزمایش قرار گرفتند.

در این مطالعه، ویروس سیتومگالوویروس (CMV) در بین شرکت کنندگان بسیار شایع بود؛ به طوری که ۴۶ درصد از شرکت‌کنندگان آنتی‌بادی‌های این ویروس را داشتند که نشانه‌ای از ابتلا به این ویروس در گذشته بوده است..

۱۱ درصد از شرکت کنندگان HSV ۲ مثبت بودند و بیشتر آن‌ها آنتی‌بادی‌های بیش از یک نوع از این ویروس‌ها را داشتند.

هفت سال بعد، ۳۶۴ نفر از شرکت کنندگان در مطالعه به پیش دیابت مبتلا شدند. احتمال ابتلا به پیش دیابت یا دیابت در افرادی که در ابتدا HSV۲ مثبت بودند، نسبت به کسانی که هیچ نشانه قبلی از این ویروس تبخالی را نداشتند، ۵۹ درصد بیشتر بود.

بر اساس مقاله تحقیقاتی منتشر شده در مجله Diabetologia، احتمال ابتلا به پیش دیابت یا دیابت در افراد آلوده به CMV، به میزان ۳۳ درصد بیشتر بود.

محققان ارتباطی بین دیابت نوع ۲ و ویروس‌های تبخالی که باعث آبله مرغان، تبخال یا زونا می‌شوند، پیدا نکردند.

دکتر تیم ولفلی، عصب‌شناس و نویسنده اصلی این مطالعه گفت: من فکر می‌کنم این اولین باری است که تحقیقات بر روی چگونگی تحریک ویروس هرپس که منجر به بیماری نوع ۲ می‌شود، متمرکز شده است. تحقیقات ما جدید است؛ زیرا قبلاً بررسی کرده بودیم که آیا افراد مورد مطالعه دارای آنتی بادی برای انواع مختلف ویروس‌های تبخالی هستند یا خیر.

او ادامه داد: بسیاری از افراد نمی‌دانند که یک یا چند نوع ویروس تبخال داشته اند؛ اما ابتلا به این ویروس بسیار شایع است.

محققان خاطرنشان کرده اند که هنوز مشخص نیست که آیا پیشگیری از عفونت ویروس هرپس می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد یا خیر.

دکتر فای رایلی، مدیر ارتباطات تحقیقاتی در سازمان دیابت انگلیس نیز گفت: در حال حاضر، بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به دیابت، داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل و انجام فعالیت بدنی منظم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha