سه‌شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰
کد خبر: 344387

هفته‌نامه تایم در مطلبی درباره کلسترول بالا و عوارض آن روش‌های پائین آوردن کلسترول- به خصوص کلسترول بد- را ذکر کرده است. کارشناسان سلامتی در این مطلب گفته‌اند که تغذیه سالم، ورزش، کنترل وزن و فشار خون راه‌هایی است که با دنبال کردن‌شان به خوبی می‌توان کلسترول بد را مهار کرد.

چگونه کلسترول خود را به طور طبیعی کاهش دهیم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا، در این مطلب می‌خوانیم: در سال‌های پس از جنگ دوم جهانی، پزشکان در اروپا و آمریکا متوجه پدیده شگفت‌انگیزی شدند: نرخ حمله قلبی و سکته در این بازه زمانی در بسیاری از نقاط به طور چشمگیری کاهش یافته بود. اتفاقی که بعدتر مشخص شد به دلیل کاهش آترواسکلروز یا تجمع پلاک‌های شریانی چربی بوده- که عامل ایجاد بیماری‌های قلبی عروقی محسوب می‌شود.

کاهش سکته و بیماری قلبی در آن بازه زمانی ابتدا کارشناسان را گیج کرد. پزشکان ولی بعدتر به این نتیجه رسیدند که کمبودها و محرومیت‌های غذایی زمان جنگ- که باعث تغییر اجباری رژیم غذایی مردم و به طور مشخص کاهش شدید مصرف گوشت قرمز و سایر محصولات حیوانی شده- به بهبود سلامت قلب کمک کرده است. در مرحله بعدی، به‌خصوص در مطالعه معروفی که تحت عنوان مطالعه قلب فرامینگهام شناخته می‌شود، مشخص شد که سطح کلسترول خون ارتباط مستقیم با بیماری‌های قلبی و عروقی دارد.

این ایده که رژیم غذایی یک فرد می‌تواند میزان کلسترول ناسالم و خطر ابتلا به بیماری را افزایش یا کاهش دهد، در ابتدا یک ایده رادیکال بحث‌انگیز بود. ولی حالا در شرایطی که به طور مداوم درباره رابطه بین مصرف زیاد گوشت قرمز و مشکلات سلامتی شنیده‌ایم، طبیعی است که دیگر تردیدی در مورد ارتباط مستقیم رژیم غذایی، کلسترول و بیماری‌های قلبی و عروقی وجود نداشته باشد.

کلسترول یک ترکیب مومی است که در بدن برای ساختن هورمون‌ها و استحکام دیواره سلول‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. مشکل ولی به گفته دکتر فرانسین ولتی متخصص قلب و یکی از مسئولین انجمن قلب آمریکا زمانی ایجاد می‌شود که کلسترول افزایش یافته و به شکل یک رگه چربی روی دیواره رگ‌ها بنشیند و باعث بیماری قلبی و عروقی شود- که از جمله مهم‌ترین بیماری‌های مرتبط با گرفتگی رگ‌ها می‌توان به بیماری عروق کرونر و بیماری عروق مغزی اشاره کرد که هر دو جزو سه علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان هستند و تقریباً یک چهارم از مرگ‌های ثبت‌شده به دلیل این بیماری‌ها بوده است. بیماری‌هایی که با کاهش سطح کلسترول خون قابل پیشگیری هستند- که البته کاهش یا مدیریت کلسترول علاوه بر درمان‌های دارویی از طریق تغییر سبک زندگی و رویکردهای رفتاری قابل حصول است.

در ادامه صحبت‌های کارشناسان درباره تاثیرگذارترین تغییرات در سبک و شیوه زندگی با هدف کاهش کلسترول را می‌خوانیم- که البته در این میان رژیم غذایی مناسب صدر لیست قرار دارد.

رژیم غذایی برای کاهش کلسترول

یکی از بهترین راه‌های داشتن یک تغذیه سالم، به جای دنبال کردن رژیم‌های عجیب و پیچیده، پیگیری الگوهای تغذیه سالم است که در کل به معنای محدود کردن برخی غذاها و اولویت دادن به سایر غذاها می‌تواند باشد.
در این زمینه کارشناسان تغذیه پیشنهاد می‌کنند که یکی از مهم‌ترین تغییراتی که می‌توان در رژیم غذایی خود ایجاد کرد، مصرف مقدار زیادی میوه، سبزیجات، آجیل و غلات کامل در وعده‌های غذایی است. رژیم‌های حاوی این عادات غذایی- مانند رژیم مدیترانه‌ای- نقش مؤثری در کاهش کلسترول می‌توانند داشته باشند.
علاوه بر این، کاهش مصرف محصولات حیوانی به خصوص گوشت قرمز و لبنیات فرآوری‌شده می‌تواند در بهبود سطح کلسترول مفید باشد. ولتی می‌گوید که در طول ۳۱ سال سابقه کاری‌اش بیشترین تاکیدش کاهش مصرف چربی‌های اشباع‌شده بوده است.
این پزشک می‌افزاید که محصولات پروتئینی حاوی سویا- از توفو تا شیر سویا و ماست- جایگزین خوبی برای گوشت، کره، شیر و سایر منابع غذایی حاوی چربی اشباع‌شده هستند. جایگزینی گوشت قرمز و گوشت خوک با ماهی و مرغ نیز توصیه دیگری است که این کارشناس تغذیه به مردم دارد. به خصوص ماهی‌های چرب مانند سالمون، ماهی خال‌مخالی و شاه‌ماهی انتخاب‌های سالم‌تری برای قلب محسوب می‌شوند.

از سوی دیگر، به عقیده کارشناسان روغن ماهی- که یک مکمل محبوب به شمار می‌آید- مکمل مفیدی نیست. دکتر لزلی چو مدیر مرکز قلب و عروق کلینیک کلیولند می‌گوید که روغن ماهی کلسترول بد را کاهش نمی‌دهد. البته به گفته او برخی از مکمل‌های روغن ماهی می‌توانند در کاهش تری‌گلیسیرید موثر باشند، ولی مکمل‌های تجاری روغن ماهی باعث افزایش خطر آریتمی قلب می‌شوند و بنابراین باید از مصرف آن‌ها اجتناب شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha