چهارشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۲
کد خبر: 344416

سفیدی زبان، ضایعات پوستی، کبودی بی دلیل و ... از نشانه هایی است که با بروز آن ها باید در باره بدن تان کمی نگران شوید بدن انسان شبیه یک دستگاه کاملا هوشمند عمل می‌کند و اگر قسمتی از بدن دچار مشکلاتی شود آن را با نشانه‌هایی بروز می‌دهد. در ادامه به بررسی نشانه‌هایی در بدن می‎‌پردازیم که در صورت بروز ،نگران  کننده هستند.

11 نشانه هشدار دهنده در بدن

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان،شوره سر و ریزش مو:شوره سر مشکل رایجی است، اما اگر با ریزش مو هم همراه باشد، ممکن است نشانه کمبود ویتامین و مواد مغذی باشد. کمبود زینک (روی)، ویتامین های B2، B3، B6 و B7 و همین طور کمبود آهن می تواند علت این مشکل باشد. همچنین استرس زیاد و کمبود خواب را می‌توان یکی دیگر از عوامل موثر در شوره سر نام برد.


چروک شدن دست ها و انگشتان
چروک شدن پوست ، طبیعی و از نشانه های بالا رفتن سن است و از سوی دیگر، وقتی مدت زمان زیادی در آب باشیم، پوست انگشت هایمان چروک می شود. اما اگر پوست دست هایتان در مقایسه با پوست قسمت های دیگر بدن تان چروکیده تر به نظر می رسد و قابلیت ارتجاعی خود را زودتر از دست داده، ممکن است نشانه ای از سوی بدن تان برای هشدار به شما باشد و به معنای کمبود آب بدن، ضعیف بودن گردش خون یا وجود مشکلی در زمینه غده تیرویید باشد.


سفیدی زبان
زبان سالم معمولاً رنگ صورتی دارد. اگر متوجه وجود لکه های سفید رنگ روی زبان خود شده اید، ممکن است نشانه مشکلی به نام برفک دهان باشد که در میان بیماران دیابتی بسیار رایج است. این لکه ها می تواند نشانه نامناسب بودن بهداشت دهانی هم باشد.


ضایعات پوستی
خارش و قرمزی پوست معمولاً نشانه های اگزما هستند، اما گاهی هم عفونت یا لمس برخی گیاهان، باعث بروز ضایعات پوستی به همراه تب می شود. این ضایعات پوستی حتی اگر خیلی جدی هم به نظر نرسند، می توانند عفونی شوند، بنابراین توصیه می‌شود در صورت بروز به پزشک مراجعه کنید.


ورم مچ پا
ورم مچ پا یکی از نشانه های رایج بارداری است، اما اگر باردار نیستید، این مسئله می‌تواند به معنای ضعیف بودن گردش خون، مشکلات قلبی یا کم کاری تیرویید باشد. دلیل دیگر، مصرف زیاد نمک است که می تواند به احتباس آب در بدن منجر شود.


خشکی چشم
خشکی چشم می تواند به حس سوزش، التهاب و وارد شدن آسیب به چشم ها
منجر شود. علت این خشکی ممکن است بالا رفتن سن یا مصرف برخی داروها باشد، همچنین می‌تواند نشانه سندروم شوگرن (Sjogren's syndrome) باشد. سندروم شوگرن اغلب با خشکی دهان همراه است و نوعی اختلال در دستگاه ایمنی بدن است.


نفخ
یک نفخ مختصر بعد از خوردن غذا معمولاً نگران کننده نیست، اما ممکن است نشانه حساسیت غذایی هم باشد. مصرف غذاهایی که به آن ها حساسیت دارید باعث تولید مقدار زیادی گاز در معده شما می‌شود. گندم و گلوتن رایج ترین مواد غذایی هستند که باعث بروز این مشکل می شوند.


کبودی بی دلیل
اگر همیشه در قسمت های مختلف بدن تان جای کبودی می بینید اما یادتان نمی آید به جایی برخورد کرده باشید، شاید بهتر باشد به پزشک مراجعه کنید. کبودی های گاه و بی گاه و بی دلیل می تواند به معنای یک کمبود ویتامین ساده باشد، اما در عین حال، می تواند نشانه مشکل جدی تری مثل بیماری لختگی خون باشد.


تشنگی مداوم
تشنگی مداوم یکی از نشانه های رایج پیش دیابت است. پیش دیابت در حقیقت یک قدم قبل از ابتلا به دیابت است و افراد مبتلا به پیش دیابت گرچه قند خون بالایی دارند اما هنوز علایم دیابت را از خود بروز نداده اند. دیگر
نشانه های این مشکل، احساس خستگی و تکرر ادرار است که از عواقب تشنگی مداوم است.


پرش های عضلانی گاه و بی گاه
پرش عضلانی دلایل زیادی می تواند داشته باشد، از جمله فعالیت فیزیکی، اضطراب، کمبود آب بدن و نداشتن خواب کافی. در موارد جدی تر، می تواند به معنای بروز یک اختلال عصبی یا بیماری کلیوی باشد.


خروپف
خروپف ممکن است نشانه آپنه خواب یا همان اختلال وقفه تنفسی در خواب باشد. این مشکل نیاز به رسیدگی پزشکی دارد و به شما کمک می کند شب ها خواب و تنفس بهتری داشته باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha