جمعه ۱۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۱
کد خبر: 344452

روانشناس گفت: وابستگی شدید زوجین به خانواده‌ها و ورود بی‌مورد خانواده‌ها به رابطه زوج، از مشکل‌ساز ترین موارد خانواده‌هاست.

رفتارهایی که بلای جان زوجین است!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، حسن آسایش روانشناس و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در برنامه حال خوب شبکه سلامت سیما در خصوص راهکارهای پیشگیری از جدایی زوجین، گفت: ازدواج و زوجیت نیاز به دانش دارد. ای کاش برای ازدواج ضرورت انجام تست سلامت روان وجود می‌داشت، تشخیص و درمان مسائل روانشناختی قبل از ازدواج، شروع زندگی بی مخاطره‌ای را رقم می‌زند.

وی گفت: ازدواج نوعی سفر است، نیاز به آمادگی برای سفر ضروری است. وقتی می‌خواهیم سفر کنیم باید از لحاظ جسمی مشکلی نداشته باشیم، وسیله نقلیه سالمی داشته باشیم. در بین سفر به تجهیزات نیاز داریم. گاهی مشکلی برای وسیله ما پیش می‌آید که نیاز به تعمیر دارد. اینجاست که حضور تعمیرکار نیاز است و جعبه ابزار ماشین همان مهارت‌های زندگی است که می‌توان به حل مسأله و کنترل خشم اشاره کرد.

این روانشناس گفت: گاهی این جعبه ابزار کفایت نمی‌کند و باید به تعمیرکار مراجعه کرد. اینجاست که زوجین باید به مشاور و روانشناس مراجعه کنند. گاهی ازدواج مناسب است اما در مسیر زندگی با دست اندازهایی مواجه شده‌اند که به تنهایی قادر به ادامه راه نیستند و اینجاست که وسیله دیگری باید ماشین ما را به تعمیرگاه برساند که مشاور و روانشناس ما را به محل امنی می‌رسانند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: افرادی که به روانشناس و مشاور مراجعه می‌کنند، شهامت دارند. فرزندان خود را قبل از ازدواج توصیه کنید تا مشاوره فردی و روانشناسی داشته باشند.

وی گفت: ناکارآمدی و نابلدی در عدم ابراز احساسات و برطرف نکردن نیازهای زیستی از جمله نیاز به احترام، نیاز به قدرت، نیاز به موفقیت و پیشرفت، نیاز به آزادی، نیاز به تفریح، نیازهای جنسی،نیاز به گفت‌وگو و.....از اهمیت زیادی برخوردار است.

آسایش ابراز کرد: ازدواجی که شرایط برآورده شدن این نیازها را ایجاد نکند به سمت افول ونزول می‌رود. یکی از شاخص های یک خانواده نرمال، رابطه سالمی است که بین اعضای خانواده وجود دارد و به چنین خانواده‌های توصیه می‌شود برای خودشان یک کارنامه زندگی درست کنند.

وی تصریح کرد: توجه کنند که هر کدام چه خطایی دارند و به خودشان نمره بدهند و برای به دست آوردن نمره بیشتر تلاش کنند؛ اگر زوجی نتواند با تلاش به تنهایی، موفق به کسب نمره بیشتر شود نیاز به معلم دارد و اینجاست که روانشناس برای پیدا کردن دانش این درس، به او کمک خواهد کرد.

آسایش تأکید کرد: ازدواج راه درمان اختلال روانی نیست، بهترین کار این است که با مشاوره قبل از ازدواج به این اختلالات آگاه شویم و به درمان آن بپردازیم.

کارشناس برنامه، لجبازی‌ها، خودخواهی‌ها و تفکرات قالبی در فرهنگ‌های مختلف در زندگی خانوادگی را مشکل‌ساز خواند و گفت: وابستگی شدید زوجین به خانواده‌ها، همچنین ورود بی‌مورد خانواده‌ها به رابطه زوج از مشکل‌ساز ترین موارد خانواده‌هاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha