مدیرکل دفتر ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست می‌گوید ارزیابی پروژه احداث سد مارون 2 در دست انجام است و این سازمان هنوز نظر نهایی خود را مبنی بر موافقت یا مخالفت با این پروژه اعلام نکرده است.

ارزیابی‌ مجدد پروژه احداث سد مارون 2 در سازمان محیط‌زیست

به گزارش سلامت نیوز محمود یکه یزدان دوست در گفت‌وگو با پانا درخصوص ارزیابی پروژه سد مارون 2، اظهار کرد: «خط انتقال پروژه مشکل دارد و این خط انتقال عوض شده است. سازمان محیط‌زیست نیز هنوز به نتیجه نهایی در این پروژه نرسیده‌ و نظر نهایی سازمان اعلام نشده است.»

مدیرکل دفتر ارزیابی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: «احتمالا پروژه مجددا در کمیته ارزیابی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. البته یکبار در گذشته ارزیابی شده بود اما با توجه به اینکه خط انتقال پروژه عوض شده، دوباره نیاز است که در کمیته ارزیابی بررسی شود.»

وی گفت: «پس از ارزیابی پروژه احداث سد مارون 2 باید دید، می‌توان با اجرای پروژه موافقت کرد یا خیر که فعلا دچار چالش شده است.»

سد مارون 2، گنجایش ذخیره 177 میلیون مترمکعب آب دارد. این سد که روی سرچشمه اصلی رودخانه مارون جای‌گذاری شده است. قرار است به منظور انتقال آب از حوضه مارون به حوضه زهره (چرام و دهدشت) احداث شود. احداث سد مارون 2 در بالادست سد مارون 1 همواره با مخالف‌های بسیاری از سوی کارشناسان، اساتید دانشگاه، نمایندگان مجلس و مردم استان‌های خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد همراه بوده است. مخالفان معتقدند که احداث سد مارون 2، اثرات بسیار نامطلوب و بدی را خواهد داشت و باعث کاهش بیش از پیش ورود آب به رودخانه مارون می‌شود. بنابراین احداث هرگونه سد در بالادست سد مارون 1 و برداشت آب از رودخانه مارون، صدمات چشمگیری را به شهرهای پایین‌دست مذکور و به‌ویژه تالاب بین‌المللی شادگان وارد می‌کند. جای‌گذاری اشتباه این سد یکی دیگر از ایراداتی است که مخالفان به سد مارون 2 وارد می‌کنند. سد مذکور روی شاخه اصلی رودخانه مارون که پرآب و هم شیرین است احداث خواهد شد، از طرفی در پایین دست سد مذکور، رودخانه شور با آب سولفاته، با درصد بسیار بالا از مواد گچی وجود دارد که می‌تواند کیفیت آب رودخانه را به خصوص در فصول خشک، دچار مشکل کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha