مطالعات نشان می دهد یک ترکیب طبیعی مشتق شده از گیاهان ممکن است یک داروی ضد باکتریایی موثر باشد.

مقابله با مقاومت آنتی بیوتیکی با ترکیب طبیعی داروی ضدمالاریا

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر از مدیکال نیوز، ظهور باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک، درمان‌های موجود را ناکارآمد می‌سازد و نیاز به عوامل ضدمیکروبی جدید را برجسته می‌کند.

نتایج مطالعه اخیر نشان داد که «هیدروکینین»، بدست آمده از داروی ضد مالاریا کینین، فعالیت ضد باکتریایی در برابر چندین باکتری مهم بالینی را از خود نشان داد.

یافته‌ها نشان داد هیدروکینین در برابر سویه مقاوم به چند دارو از باکتری "سودوموناس آئروژینوزا"، که می‌تواند باعث عفونت پس از جراحی شود، مؤثر بود.

این مطالعه نشان می‌دهد که هیدروکینین می‌تواند چندین باکتری مهم بالینی از جمله یک سویه باکتریایی مقاوم به آنتی بیوتیک را از بین ببرد و از رشد آن جلوگیری کند.

دکتر «رابرت بالدوک»، نویسنده این مطالعه از دانشگاه پورتسموث در بریتانیا، گفت: «افزایش مقاومت ضد میکروبی یکی از بزرگترین تهدیدها برای سلامت عمومی در سطح جهان است. بدون آنتی بیوتیک، عفونت‌های باکتریایی قابل درمان می‌توانند تهدید کننده جان باشند. در نتیجه، کشف آنتی بیوتیک های جدید در رقابت با مقاومت آنتی بیوتیکی بسیار مهم است. این تحقیق نشان می‌دهد که هیدروکینین، یک ترکیب آلی با خواص ضد مالاریا، خاصیت کشتن باکتری‌ها را نیز دارد.»

به گفته سازمان جهانی بهداشت، مقاومت ضد میکروبی یکی از تهدیدات اصلی برای سلامت انسان در قرن بیست و یکم است.

مقاومت ضد میکروبی عامل حداقل ۱.۲۷ میلیون مرگ در سراسر جهان در سال ۲۰۱۹ بوده است و در صورت عدم وجود درمان‌های جدید، انتظار می‌رود این تعداد تا سال ۲۰۵۰ به ۱۰ میلیون نفر در سال افزایش یابد. بنابراین، نیاز فوری به داروهای ضد میکروبی جدید مؤثر در برابر باکتری‌های مقاوم به آنتی بیوتیک وجود دارد.

اخیراً محققان تایلندی خواص ضد باکتریایی هیدروکینین را در برابر گروهی از باکتری‌های مهم بالینی ارزیابی کردند. هیدروکینین یک ترکیب آلی است که ارتباط نزدیکی با داروی ضد مالاریا کینین دارد و در کرم‌های روشن کننده پوست استفاده می‌شود.

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که عصاره‌های رزینی غنی از هیدروکینین به‌دست‌آمده از گیاهان بومی تایلند دارای خواص ضدباکتریایی و ضد قارچی هستند.

در مطالعه حاضر، محققان بررسی کردند که آیا هیدروکینین در حالت تخلیص شده خود توانایی کشتن یا مهار رشد باکتری‌های بیماری زا را دارد یا خیر.

محققان به ویژه به فعالیت هیدروکینین در برابر باکتری سودوموناس آئروژینوزا (P. aeruginosa) که باعث عفونت‌های سخت می‌شود علاقه داشتند.

P. aeruginosa یکی از علل اصلی عفونت‌های جریان خون و ذات الریه است که در بیمارستان‌ها ایجاد می‌شود. این گونه عفونت‌ها عمدتاً در افراد با ایمنی ضعیف، از جمله بیماران مبتلا به سوختگی شدید یا فیبروز کیستیک، رخ می‌دهد.

در مقایسه با سایر باکتری‌ها، P. aeruginosa ذاتاً نسبت به طیف وسیعی از آنتی بیوتیک ها مقاوم‌تر است و گزینه‌های درمانی محدودتری دارد.

در نتیجه، عفونت‌های ناشی از P. aeruginosa مقاوم به چند دارو با نرخ بالایی از عوارض و مرگ و میر همراه است.

در مطالعه حاضر، محققان خواص ضدباکتریایی هیدروکینین را در برابر گروهی از باکتری‌های بالینی مهم، از جمله استافیلوکوکوس اورئوس، اشریشیا کلی، کلبسیلا پنومونیه و سویه‌ای حساس به آنتی‌بیوتیک و مقاوم به چند دارو P. aeruginosa ارزیابی کردند.

محققان با استفاده از باکتری‌های کشت‌شده در آزمایشگاه دریافتند که هیدروکینین می‌تواند همه سویه‌های باکتری را از بین ببرد و از رشد آن جلوگیری کند. با این حال، غلظت هیدروکینین مورد نیاز برای کشتن یا مهار رشد P. aeruginosa بیشتر از غلظت‌های مورد نیاز برای سایر سویه‌های باکتریایی بود.

درک مکانیسم‌های زیربنایی اعمال هیدروکینین می‌تواند به ابداع راهکارهایی برای جلوگیری از ظهور سویه های باکتریایی جدید مقاوم به دارو کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha