نشست هم اندیشی چالش های پیش روی بخش خصوصی در رابطه با پرونده الکترونیک سلامت روز یکشنبه در محل پایگاه خبری سلامت نیوز، برگزار شد.

تقلیل هدف اجرای پرونده الکترونیک سلامت به کاهش کاغذبازی/برای فعالیت در پلت فرم های پزشکی باید پروانه مطب داشته باشید!

به گزارش سلامت نیوز، در این نشست مدیرعامل پلت فرم های پزشکی از جمله دکتر نکست، دکتر تو، بقراط و دکتر دکتر حضور داشتند.

در ابتدای نشست زهرا خوشحالی سردبیر سلامت نیوز درباره اهداف برگزاری این نشست گفت:« در حوزه گسترده ای بنام سلامت دیجیتال هنوز مشخص نیست که ارگانها و سازمانها چه وظایفی دارند و یا چه کسی متولی برخی امور است مثلا هنوز مشخص نیست چه کسی باید به استارتاپ های پزشکی مجوز فعالیت بدهد و چه کسی قرار است بر فعالیت آنها نظارت داشته باشد.»

تقلیل هدف اجرای پرونده الکترونیک سلامت به کاهش کاغذبازی/برای فعالیت در پلت فرم های پزشکی باید پروانه مطب داشته باشید!

وی در ادامه گفت :« وظیفه دولت است که به پلت فرم های پزشکی علاوه بر مجوز زیرساخت های لازم را هم بدهد و امنیت اطلاعات بیماران و پزشکان را تامین کند. متاسفانه در رسانه ها به مسائل مربوط به فعالیت پلت فرم های پزشکی و مشکلات بر سر راه آنها به خوبی پرداخته نشده است. باید چالش های پیش روی پلت فرم ها بررسی شود تا در فضای رسانه ای کشور همه چیز به صورت شفاف نقد و بررسی شود.»

وی با بیان اینکه :« سلامت حوزه ای سیاسی نیست که بشود سلیقه ای عمل کرد. هر دولتی که بر سر کار می آید باید برنامه های نظام سلامت را اجرا کند. باید پرونده الکترونیک سلامت اجرا می شد،نظام ارجاع و پزشک خانواده که سالهاست روی زمین مانده باید اجرا شود. الان هم کاری که دولتها با تاخیر زیاد در پرونده الکترونیک سلامت در حال اجرا هستند را شما به عنوان استارتاپ های پزشکی به مرحله اجرای کامل درآوردید. متاسفانه دید اشتباهی در کشور ما وجود دارد که نهادهای دولتی به بخش خصوصی به چشم رقیب نگاه می کنند.»


در ادامه این نشست مدیران پلت فرمهای پزشکی درباره چالش های این بخش به گفتگو پرداختند.

هیچ ارگانی مسوولیت قبول نمی کند

دکتر سعید طاهری مدیرعامل دکتر نکست با اشاره اینکه در حال حاضر دکتر نکست میزبان 13 میلیون پرونده الکترونیک بیماران طی دو سال فعالیت خود است، گفت:« دی ماه سال گذشته به وزارت بهداشت طی نامه ای اعلام کردیم تامین زیرساخت های لازم و تامین امنیت اطلاعات بیماران برعهده شما است که به صورت غیررسمی پاسخ دادند اگر به شما زیرساخت بدهیم باید به بقیه هم همین امکانات را بدهیم و ما تامین کننده نیستیم. در نهایت بلاتکلیف ماندیم و هیچ ارگانی هم مسوولیت قبول نمی کند.»

تقلیل هدف اجرای پرونده الکترونیک سلامت به کاهش کاغذبازی/برای فعالیت در پلت فرم های پزشکی باید پروانه مطب داشته باشید!
دکتر سعید طاهری مدیرعامل دکتر نکست


وی با تاکید بر اینکه مهمترین موضوع در پرونده الکترونیک سلامت را بحث امنیت اطلاعات بیماران و پزشکان می دانیم، گفت:« بیمه سلامت، اسفنده ماه سال گذشته طی نامه ای اعلام کرد تا خرداد ماه باید "گواهی ارزیابی امنیتی افتا" دریافت کنید اما با فرا رسیدن خرداد ماه هیچ اقدامی صورت نگرفت.»


وی افزود گفت:« هفته گذشته معاونت مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، نامه ای تحت عنوان اینکه هرگونه استفاده از اطلاعات ثبت شده در نسخه الکترونیک ممنوع است را به ما ابلاغ کرده .این یعنی چه؟ من به عنوان یک شرکت یکی از کارهایی که در برنامه خود دارم این است که از طریق اطلاعات نسخه الکترونیک بیمار را راهنمایی کنم به سمت پزشکانی که متخصص هستند. متاسفانه هیچ قانونی در این زمینه نداریم به همین دلیل تمام قضاوت ها منجر به تفسیر به رای شده است.»


برای فعالیت باید پروانه مطب داشته باشید!


در ادامه نیما فاضلی مدیرعامل دکتر دکتر گفت: «بحث مجوز و رگولاتوری در حوزه فعالیت پلت فرم های پزشکی در زمینه پرونده الکترونیک سلامت نامشخص است و شما هر کجا ورود کنید با یک فضای خاکستری مواجه هستید و مشخص نیست از کجا باید مجوزهای لازم را دریافت کنیم.»

تقلیل هدف اجرای پرونده الکترونیک سلامت به کاهش کاغذبازی/برای فعالیت در پلت فرم های پزشکی باید پروانه مطب داشته باشید!
نیما فاضلی مدیرعامل دکتردکتر

وی افزود: «بخش تجاری پرونده الکترونیک سلامت نادیده گرفته شده است و تصور می کنند پلت فرم های پزشکی باید یک کار عام المنفعه انجام دهند. هفته گذشته سه روز به ما مهلت دادند و گفتند شما مگر مجوز نوبت دهی به بیماران را دارید؟ باید پروانه مطب داشته باشید! بعد از رفت و آمدهای بسیار و مراجعه به سامانه امتا امروز می بینیم اصلا پزشکان و شرکت های دیگر در صنعت ما خیلی با این قضیه آشنا نشده اند.»

تقلیل هدف اجرای پرونده الکترونیک سلامت به کاهش کاغذبازی!

فاضلی گفت:«یک مسئله ای که در پرونده الکترونیک سلامت دیده نمی شود این است که پرونده الکترونیک بیماران در تمام دنیا به گونه ای است که برای تمامی پزشکان در دسترس است به عنوان مثال اگر یک بیمار به یک پزشک مراجعه کند که در پلت فرم دکتر نکست پرونده دارد در مراجعه به پزشک دیگر که پرونده پزشکی از بقراط دارد پزشک بتواند بر اساس یک فرایندی به اطلاعات بیمار در دکتر نکست دسترسی داشته باشد. این مسئله در کشور ما دیده نمی شود و اینقدر بحث امنیت اطلاعات را مطرح می کنیم که از اصل موضوع پرونده الکترونیک سلامت غافل مانده ایم و پرونده الکترونیک سلامت تقلیل پیدا کرده است به اینکه کاغذبازی در مطب ها کاهش پیدا کند.»


هیچ الزامی برای اجرای دستورات وزارت بهداشت وجود ندارد!


به گزارش سلامت نیوز، در ادامه رضا دفاعی هم بنیان گذار و مدیرفنی بقراط گفت:« وزارت بهداشت در سال 95 سامانه سپاس (سامانه پرونده الکترونیک سلامت) را راه اندازی کرد و یکسری مجوز گرفتند اما مشکل اینجاست که وزارت بهداشت هر دستوری که می دهد هیچ الزامی برای اجرای آن وجود ندارد.

تقلیل هدف اجرای پرونده الکترونیک سلامت به کاهش کاغذبازی/برای فعالیت در پلت فرم های پزشکی باید پروانه مطب داشته باشید!
رضا دفاعی هم بنیان گذار و مدیرفنی بقراط

دفاعی خاطر نشان کرد: «تا زمانی که وزارت بهداشت مسوولیت خود را قبول نکند که می تواند بحث پلت فرم های پزشکی و پرونده الکترونیک سلامت را مدیریت کند هیچ کاری پیش نمی رود.»


نگاه صفر و یکی به بهره برداری از اطلاعات در نسخه الکترونیک

در ادامه این نشست بهراد آزادی مدیرعامل دکتر تو گفت:« وزارت بهداشت عمدتا به بحث درمان توجه داشته است و در بحث بهداشت موفق عمل نکرده است. کاری که پلت فرم های پزشکی می کنند این است که در طول عمر و مسیر زندگی بیمار یک بخشی را در کنار بیمار باشند. ممنوع اعلام کردن هرگونه استفاده از اطلاعات ثبت شده در نسخه الکترونیک نگاه صفر و یکی است. اگر این بهره برداری از اطلاعات در جهت این باشد که مثلا بیماران را به سمت چکاب به موقع ببرد می تواند هزینه های درمانی بیماران را کاهش دهد.

تقلیل هدف اجرای پرونده الکترونیک سلامت به کاهش کاغذبازی/برای فعالیت در پلت فرم های پزشکی باید پروانه مطب داشته باشید!
بهراد آزادی مدیرعامل دکتر تو

وی ضمن تاکید بر اینکه :« مطمئن باشید در آینده نمی توانید این اطلاعات را در یک پلت فرم واحد دولتی ببینید که 80 میلیون بیمار در یک پلت فرم باشند» خاطر نشان کرد:« در حوزه سلامت دیجیتال نیاز به همراهی تمامی استارت آپ های پزشکی وجود دارد.»

گوش شنوایی وجود ندارد


به گزارش سلامت نیوز، مهرشاد تیموری مدیرعامل بقراط با بیان اینکه :« امیدی به اینکه مساله ای درست شود ندارم .» افزود : « نمونه واضح آن هم آخرین جلسه ای است که با وزارت بهداشت داشتیم و نمایندگانی از وزارت بهداشت، تامین اجتماعی و بیمه سلامت در این جلسه حضور داشتند. هدف از برگزاری این جلسه این بود که استارت آپ های حوزه سلامت مشکلات خود را مطرح کنند تا به آن رسیدگی شود، مشکلات مطرح شد اما هیچ نتیجه ای نداشت و حتی همه، مشکلات را منکر می شدند.»

تقلیل هدف اجرای پرونده الکترونیک سلامت به کاهش کاغذبازی/برای فعالیت در پلت فرم های پزشکی باید پروانه مطب داشته باشید!
مهرشاد تیموری مدیرعامل بقراط


وی افزود:« بارها مشکلاتی که درباره نسخه نویسی الکترونیک و نوبت دهی وجود دارد را به گوش مسوولین رساندیم اما گوش شنوایی وجود ندارد و کار به جایی می رسد که حتی میکروفن برخی از دوستان را در جلسه قطع می کنند. اگر مقاومتی در برابر مسوولی داشته باشیم ممکن است مجوز فلان سرویس ما را تمدید نکنند یا اگر خبرگزاری ها بخواهند آن را رسانه ای کنند ممکن است دردسرهایی ایجاد شود به همین دلیل محکوم به سکوت هستیم و باید در همان حیطه کوچکی که به ما اجاره داده اند جلو برویم. مشکل دیگر این است که مسوولان مدام تغییر می کنند و مسوول جدیدی می آید و باز هم برنامه ها عوض میشود در واقع ما داریم مدام به دور خود می چرخیم.»

انتقاد از سامانه سپاس وزارت بهداشت


به گزارش سلامت نیوز، در ادامه نشست دکتر طاهری گفت:« نگاه صفر و یکی مسولان جایی دردناک است که چون من وزارت بهداشت هستم خودم کار را انجام می دهم و سامانه سپاس را دارم و هر وقت اطلاعات خواستید من از سامانه سپاس به شما می دهم اما ما تا به حال یک رکورد از سامانه سپاس نداشته ایم حتی یکی از معاونین وزارت بهداشت گفتند که ما اگر یک نمودار از سپاس بخواهیم باید نامه بزنیم و دو ماه بعد به دست ما می رسد.»

وی با بیان اینکه هر وقت سامانه سپاس وزارت بهداشت کار کرد ما دیتا سنترهای خود را تعطیل می کنیم، گفت:« دکتر نکست روزانه از 12 هزار تداخل دارویی ماژور پیشگیری می کند. به عنوان مثال بیمار به یک پزشک مراجعه می کند و دارویی را دریافت می کند و بعد نزد پزشک دیگری می رود و داروی جدید دریافت می کند که این دارو با داروهای قبلی تداخل دارد اگر ما اطلاعات بیمار را نگهداری نکنیم و وزارت بهداشت هم این اطلاعات را در اختیار ما قرار ندهد چطور از این تداخل جلوگیری کنیم؟ چطور بیمار را آموزش دهیم؟ پزشک اطلاعات بیمار را می خواهد چه باید کرد؟ »

گفتنیست این نشست یکی از سلسله نشست هایی است که قرار است موضوع سلامت دیجیتال در کشور را نقد و بررسی کند .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha