خوردن یک غذای گرم و آماده برای تمامی انسان‌ها لذت بخش است به همین دلیل اولین انتخاب هر کسی به شمار می‌رود. اما گاهی شرایط ایجاب می‌کند که مصرف غذاهای کنسروی جایگزین غذاهای آماده شود. غذاهای کنسروی علیرغم داشتن محاسنی همچون دسترس پذیری بالا و نیمه آماده بودن، بیش از سایر مواد غذایی در معرض فساد قرار دارند. بنابراین روش تشخیص کنسرو سالم از کنسرو فاسد از جمله مواردی است که مصرف کنندگان این ماده غذایی باید به آن واقف باشند. با توجه به مطالب ذکر شده این مقاله به روش های تشخیص کنسرو سالم اختصاص یافته است. 

روش های تشخیص کنسرو سالم از کنسرو فاسد! 

غذای کنسرو شده چیست؟

قبل از پرداختن به روش تشخیص کنسرو سالم لازم است معرفی مختصری از غذاهای کنسروی صورت گیرد. کنسرو کردن، یکی از متداول‌ترین شیوه‌های نگهداری مواد غذایی است. این شیوه موجب افزایش ماندگاری، استفاده و حمل و نقل آسان مواد غذایی می‌شود. کنسروهای مختلفی از سبزیجات و فراورده‌های گوشتی در بازار یافت می‌شود. اما لازمه‌ی مصرف همه‌ی آنها جوشاندن کنسرو به منظور از بین بردن باکتری‌ها و مواد مضر است.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند کنسرو کردن مواد غذایی موجب از بین رفتن مواد مغذی موجود در آن می‌شود. اما کنسرو کردن بر روی مواد مغذی اثر منفی ندارد. به بیان دیگر کنسرو کردن موجب از بین رفتن پروتئین، کربوهیدرات، چربی، ویتامین‌ها و ... موجود در مواد غذایی نمی‌شود. اما این به معنای حفظ تمام ارزش غذایی ماده کنسرو شده، نیست. به طور مثال در اثر حرارت، ویتامین‌های C و B از بین می‌روند.

سبک زندگی انسان امروز موجب رواج استفاده از غذاهای کنسروی بیش از قبل شده است. از طرف دیگر در برخی شرایط اضطراری مصرف آنها اجباری است. به همین دلیل لازم است سلامت آن فارغ از ارزش غذایی مورد توجه قرار گیرد. نه تنها کنسرو بلکه انواع مواد غذایی را میتوانید به صورت خانگی دوباره بسته بندی کنید و در یخچال و فریزر قرار دهید. اگر از دسته افرادی هستید که به سلامت خودتان و مواد غذایی مصرفی توجه ویژه ای دارید میتوانید انواع دستگاه های بسته بندی خانگی را تهیه کنید. یکی از بهترین دستگاه ها، دستگاه وکیوم خانگی است.

برای مشاهده انواع دستگاه بسته بندی محصولات غذایی مانند دستگاه دوخت ریلی، دستگاه پرس پلاستیک و دستگاه های دیگر می توانید به سایت صنعتگران مراجعه کنید که مرجع خرید انواع ماشین آلات بسته بندی است.

روش تشخیص کنسرو سالم

تشخیص کنسرو سالم بسیار ساده و ابتدایی است اما عدم توجه به آن می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری را برای بدن به همراه داشته باشد. در بسیاری از مواقع مصرف کنسروهای فاسد موجب مرگ و یا مسمومیت‌های شدید غذایی می‌شود. بنابراین لازم است که همه‌ی انسان‌ها فارغ از تمایل و عادت خود به مصرف غذاهای کنسروی، به روش تشخیص آن اشراف داشته باشند.

بررسی تاریخ تولید و انقضا

ساده‌ترین روش تشخیص کنسرو سالم ، بررسی تاریخ تولید و انقضای آن است. تمامی کارخانه‌ها موظفند با توجه به ماده اولیه مصرف شده و شرایط تولید، طول عمر مفید محصول را پیش‌بینی کنند. این تاریخ بر روی بسته‌بندی مواد غذایی درج می‌شود تا مصرف کنندگان با توجه به آن خرید خود را انجام دهند. این امر برای مواد غذایی کنسرو شده نیز قابل بسط است. یعنی بر روی تمامی کنسروها تاریخ تولید و انقضا درج شده است که در هنگام خرید باید مورد توجه قرار گیرد.

معمولا بعد از بسته بندی انواع مواد غذایی با مدل های مختلف دستگاه بسته بندی، با دستگاه های مختلف تاریخ روی محصولات درج میشود که حتما باید دقت کنید که تاریخ روی محصولات پاک نشده باشد.

افرادی که قصد انبار و یا ذخیره کردن کنسروها را دارند باید کنسروهایی را انتخاب کنند که طول ماندگاری آنها بالا است. لازم به ذکر است که در هنگام مصرف بهتر است تنها به تاریخ تولید و انقضا اکتفا نشود و برای تشخیص کنسرو سالم روش های دیگر نیز امتحان شود.

تشخیص کنسرو سالم با جوشاندن

جوشاندن کنسرو نه تنها به تشخیص کنسرو سالم کمک می‌کند بلکه موجب از بین رفتن عوامل باکتری‌های موجود در آن نیز می‌شود. باد کردن قوطی کنسرو و یا تغییر رنگ و طعم آن بعد از جوشاندن، نشان از فاسد شدن آن است. به هیچ عنوان نباید از کنسروهای فاسد استفاده کرد.

بررسی سلامت ظرف کنسرو

یکی دیگر از راه‌های تشخیص کنسرو سالم بررسی ظرف آن است. ظروف کنسرو از جنس آلومینیوم است. این ظروف زمانی می‌توانند سلامت ماده غذایی را حفظ کنند که فاقد فرورفتگی، بازشدگی، زنگ‌زدگی و ... باشند. از این رو وجود هر گونه خراش و یا آسیب دیدگی در ظرف می‌تواند گواهی بر خرابی آن باشد.

سلامت ظرف کنسرو

تشخیص کنسرو سالم با توجه به محل نگهداری

یکی دیگر از فاکتورهای موثر دیگر بر سلامت کنسروها، محل نگهداری آنها است. بهتر است کنسرو در جای تاریک و خشک همچون کابینت نگهداری شود. بدون شک قرار گرفتن کنسرو در معرض نور خورشید موجب تخریب و فساد آن می‌شود. همچنین لزومی به نگهداری کنسروها در یخچال نیست زیرا رطوبت موجود در یخچال می‌تواند منجر به زنگ زدگی ظرف کنسرو و در نتیجه فساد آن شود.

نحوه ذخیره باقیمانده کنسرو

بعد از تشخیص کنسرو سالم می‌توان با طیف خاطر از آن استفاده کرد. اما اگر کسی موفق به مصرف کل ماده غذایی گنجانده شده در ظرف کنسرو نشود، می‌تواند برای مدت کوتاهی آن را ذخیره کند. با استفاده از دستگاه دوخت ریلی مجهز به دستگاه تاریخ زن می‌توان علاوه بر محافظت از مواد غذایی، تاریخ ذخیره سازی و قرار دادن آن در یخچال را نیز ثبت کرد. در این صورت می توان اطمینان داشت که ماده غذایی به خوبی بسته‌بندی شده است و هیچ عامل بیماری‌زایی قادر به نفوذ در آن نیست. از طرف دیگر تاریخ آن مشخص است و احتمال فساد آن به راحتی می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha