دوشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۶
کد خبر: 344586

 نتایج تحقیقات استرالیایی نشان می‌دهد میزان سرطان‌های مرتبط با چاقی در یک نسل چهار برابر شده است.

افزایش ۴ برابری سرطان‌های مرتبط با چاقی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا از مدیکال اکسپرس، تحقیقات جدید مرکز دافودیل، سرمایه‌گذاری مشترک شورای سرطان نیو ساوت ولز و دانشگاه سیدنی نشان می‌دهد میزان سرطان‌های مرتبط با چاقی در استرالیا بین سال‌های ۱۹۸۳ تا ۲۰۱۷ حدود چهار برابر شده که این موضوع حاکی از بحران رو به رشد سرطان‌های قابل پیشگیری است.

این مرکز ۱۰ نوع سرطان را در یک دوره ۳۵ ساله در استرالیا تجزیه و تحلیل کرد که طبق یافته‌های سازمان بهداشت جهانی و صندوق جهانی تحقیقات سرطان، با چاقی مرتبط است. سرطان‌های مورد بررسی شامل سرطان‌های روده، کبد، کیسه صفرا، پانکراس، سینه(زنان یائسه)، رحم، تخمدان، کلیه و تیروئید و مولتیپل میلوما(سرطان در نوعی گلبول سفید) بود.

دکتر الونورا فلتو، محقق ارشد این تحقیق گفت: این یافته‌ها نشان می‌دهد در مورد سرطان‌هایی که با اضافه‌وزن و چاقی ارتباط دارند، میزان بروز آن در افراد جوان در مقایسه با متولدین اواخر دهه ۱۹۴۰ حدود سه برابر بیشتر شده است. برای سرطان‌هایی که ارتباط واضحی با اضافه‌وزن و چاقی ندارند، افزایش مشابهی رخ نداده که این موضوع نگرانی‌های فزاینده در مورد چاقی را به‌ عنوان یک همه‌گیری سلامت عمومی برجسته می‌کند.

بروز سرطان‌هایی که به شدت با چاقی مرتبط است در مقایسه با سایر سرطان‌ها بین سال‌های ۱۹۸۳ و ۲۰۱۷ با نرخ هشداردهنده‌ای افزایش یافت.

کلر هیوز، رئیس کمیته تغذیه و فعالیت بدنی شورای سرطان، بیان کرد: استرالیا با یک مشکل بزرگ بهداشت عمومی مواجه است. استرالیا کشور ثروتمندی است که به سیستم بهداشتی خود افتخار می‌کند؛ با این حال نرخ چاقی طی دهه‌های اخیر در این کشور افزایش یافته است.

این تحقیق همچنین افزایش شدید سرطان‌های مرتبط با چاقی را برای متولدین پس از سال ۱۹۶۰ نشان داد؛ زمانی که نرخ چاقی در استرالیا به‌ طور قابل توجهی افزایش یافت.

دهه‌های اخیر شاهد تغییراتی در عرضه مواد غذایی، الگوهای غذایی، افزایش غذاهای آسان‌پخت و فوق فرآوری شده، مصرف بیش از حد غذا و سبک زندگی غیرفعال بوده‌ایم که همگی شرایطی را فراهم می‌کند که منجر به افزایش توده بدنی و ضعف سلامت می‌شود.

هیوز افزود: با توجه به تحقیقات ما نتایج اپیدمی چاقی منجر به تشدید بروز سرطان قابل پیشگیری می‌شود. از همین رو دولت‌ها باید اقدامات قوی برای حمایت از تغذیه و فعالیت بدنی بهتر انجام دهند.

در حال حاضر بروز سرطان‌های رایج مرتبط با چاقی مانند سرطان روده تا سه برابر در افراد جوان‌تر افزایش یافته است؛ در حالی که سرطان‌های کمتر شایع مرتبط با چاقی مانند سرطان‌های کبد، کلیه، رحم، تیروئید و پانکراس، اگر نگوییم بیشتر، افزایش مشابهی در بروز و ابتلا داشتند.

دکتر فلتو خاطرنشان کرد: در مجموع بیش از یک میلیون مورد از انواع سرطان که ارتباط ثابتی با چاقی دارد، در طول دوره ۳۵ ساله تشخیص داده شد. میزانی که چاقی به‌ طور مستقیم باعث ایجاد این سرطان‌ها می‌شود، متفاوت است.

الگویی در هر ۱۰ مورد ظاهر شد که نشان می‌دهد بروز سرطان‌های مرتبط با چاقی با سرعت بیشتری نسبت به سرطان‌هایی که مرتبط با چاقی نیست، در حال افزایش است.

توقف و معکوس کردن افزایش نرخ چاقی تا سال ۲۰۳۰ هدف راهبرد ملی بهداشت پیشگیرانه و راهبرد ملی چاقی است.

شورای سرطان از همه دولت‌ها می‌خواهد به توصیه‌های راهبرد ملی چاقی برای افزایش آگاهی در مورد پیامدهای چاقی بر سلامتی و اعمال سیاست‌هایی برای توجه به عوامل محیطی دخیل در افزایش اضافه وزن عمل کنند.

یافته‌های این تحقیق در مجله The Lancet Regional Health-Western Pacific منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha