یکشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۸
کد خبر: 344730

سرطان معده، رایج‎ترین سرطان در بین مردان ایرانی است. حدود دو سال پیش بود که در گزارش  پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران، سرطان معده به عنوان رایج‎ترین سرطان مردان در ایران معرفی شد. این یعنی در هر سال حدود هفت هزار مرد (و البته سه هزار زن) به این بیماری مبتلا می‌شوند.

مرحله بندی سرطان معده و مری

قسمت‎های مختلف دستگاه گوارشی از جمله معده و مری می‌توانند بر اثر عوامل مختلف دچار سرطان شوند و خیلی زود زندگی روزمره فرد را دچار مشکل کنند. به عنوان مثال سرطان مری، هشتمین سرطان رایج در دنیاست. نباید فراموش کرد که با وجود سخت بودن، این دو بیماری لزوما باعث مرگ نمی‎شوند. میزان خطر سرطان‌های گوارشی، وابسته به «استیج» یا مرحله آن‎هاست. در این مطلب مرحله بندی سرطان معده و مری را بررسی می‎کنیم.

سرطان معده چیست؟

وقتی از سرطان معده صحبت می‎کنیم، از سلول‎هایی صحبت می‎کنیم که در بخش‎های مختلف این عضو بدن مشغول تقسیم شدن هستند. تقسیم سلولی در بدن یک امر عادی است، اما سرعت و میزان رشد این سلول‎های خاص چندان عادی نیست. این سلول‌ها نمی‌توانند متوقف شوند و آن‎قدر زیاد می‎شوند که آرام آرام توده می‌سازند و این توده‌ها، تبدیل به تومورهای بدخیم می‎شوند.

تومور ممکن است در هر قسمتی از معده به وجود بیاید، اما اغلب در لایه درونی آن (موکوس) ایجاد و در استیج‌های بعدی به بیرون کشیده می‌شود. تومورهای لایه درونی معده، آدِنوکارسینوما (adenocarcinoma) ایجاد می‏‌کنند. این رشد غیرعادی سلولی، اگر به موقع کنترل نشود، می‎تواند به غدد لنفاوی اطراف و حتی دیگر بخش‎های بدن گسترش پیدا کند. سرطان معده ممکن است کبد و ریه، لایه داخلی شکم و… را تحت تاثیر قرار بدهد و حتی در بعضی از موارد (نادر) از دیواره شکمی عبور کند و به پانکراس و روده هم برسد.

تصویری گرافیکی از درون سیستم گوارش که معده و بخشی از روده در آن دیده می‎شوند و یک تومور زرد رنگ در برشی از معده وجود دارد

استیج‌های سرطان معده را بشناسید

مرحله‌بندی سرطان‎ها با استفاده از معیارهای مختلفی انجام می‌شود که شاید ساده‌ترین و کاربردی‌ترین این معیارها برای شناختن شدت سرطان، میزان پیشرفت تومور باشد. بر این اساس، سرطان معده چنین استیج‌هایی دارد:

  • TX: در این مرحله هیچ توموری (حتی مراحل اولیه رشد) دیده نمی‎شود.
  • T0: هیچ اثری از تومور در مراحل اولیه رشد در معده دیده نمی‌شود.
  • Tis: در این استیج، وضعیتی به نام کارسینوما یا همان سرطان را می‌توان تشخیص داد. سرطان تنها در سلول‌های لایه داخلی معده (اپیتلیوم) دیده می‌‍شود و به شکم و دیگر اعضا گسترش پیدا نکرده است.
  • T1: در این استیج، تومور به موکوس عضلانی یا موکوس زیرین گسترش پیدا کرده و می‌توان در لایه داخلی شکم، اثراتی از سرطان دید.
  • T1a: تومور از دیواره شکمی عبور کرده و به بیرون رفته است.
  • T1b: تومور به ساب‌موکوس یا لایه زیرین موکوس رسیده است.
  • T2: در این مرحله، تومور به لایه‌های عضلانی شکم فرد رسیده است.
  • T3: تومور به تمام لایه‌های عضله در بافت اتصالی بیرون شکم رسیده است. در این مرحله، دیواره پریتونئال درگیر نشده و هنوز سرطان به لایه بیرونی شکم نرسیده است.
  • T4: تومور به تمامی لایه‌ها حتی لایه بیرونی شکم رسیده و اعضای بیرون معده را هم در بر می‌گیرد.

استیج ۴ پیشرفته‌ترین استیج سرطان است و وقتی سرطان معده به این مرحله می‎رسد معمولا بافت‎های اطرافش، جریان خون و غدد لنفاوی هم کاملا درگیرند. در این مرحله ممکن است کبد، ریه‎ها و حتی غدد دورتر هم سرطانی شده باشند. تشخیص استیج، در درمان انتخابی توسط دکتر فوق تخصص گوارش تاثیر مهمی دارد.

سرطان مری چیست؟

سرطان مری، درست مانند بیشتر سرطان‌ها با رشد غیرعادی سلولی شروع می‎شود. وقتی در داخلی‌ترین لایه (موکوس) مری رشد بیش از اندازه سلول دیده شود، یعنی احتمال تومور وجود دارد. سرطان مری دو نوع است:

  • آدِنوکارسینوما مری: این نوع سرطان اغلب در نزدیکی نقطه اتصال مری و معده دیده می‎شود و یکی از سرطان‌های نسبتا شایع است.
  • کارسینوما سلول سنگفرشی: این سرطان در سلول‌های صاف و کوچک مخاطی شروع می‌شود که به عنوان سلول سنگفرشی شناخته می‎شوند. سلول‌های سنگفرشی میزبان سرطان، اغلب در میان و بالای مری هستند.

پزشک زنی در حال معاینه سطحی مِری یک مرد است و با دستانش گلوی او را گرفته.

سرطان مری چند استیج دارد؟

سرطان مری هم درست مانند سرطان معده ۴ استیج دارد که به ترتیب از کم به زیاد، گسترده‎تر، پیچیده‌تر و خطرناک‌تر می‌شوند. در بعضی از منابع اما یک استیج ۰ هم وجود دارد. استیج ۰ معمولا یک دیسپلازی ساده است (همان رشد غیرعادی سلولی) که نشان از سرطان دارد.

  • 1A: در این مرحله سرطان ایجاد شده و در حال عبور به لایه زیرین موکوس عضلانی است. یعنی هنوز به غدد لنفاوی و اندام‌های دیگر هیچ گونه گسترشی پیدا نکرده است. به این استیج، استیج ناشناخته هم می‌گویند. ممکن است علائم سرطان هنوز آشکار نشده باشند.
  • 1B: در این مرحله تومور در حال گسترش به موکوس عضلانی است، اما هنوز به غدد لنفاوی یا اعضای دیگر بدن نرسیده است.
  • 2A: تومور در حال گسترش به لایه بیرونی مری است، اما هنوز به غدد لنفاوی یا اعضای دیگر بدن نرسیده است.
  • 2B: سرطان به بالا یا میان مری رسیده و در حال پیشروی به سوی غدد بیرون مری نیز هست.
  • 3A: سرطان در حال گسترش به غدد لنفاوی بیرون از مری است، اما تعداد کمی از آن‌ها را (زیر شش عدد) درگیر کرده و البته به اندام‌ها هم نرسیده است.
  • 3B: سرطان به لایه نازک بیرونی ریه رسیده، یا دیافراگم را درگیر کرده است. علاوه بر این، ممکن است در غدد لنفاوی مختلف هم نشانه‌هایی از بیماری دیده شوند.
  • 4A: تومور به آئورت، نخاع، ساختارهای حیاتی کمر و بیش از شش غده لنفاوی گسترش یافته و تمام لایه‌های مری هم کاملا سرطانی هستند. در این مرحله، ممکن است اعضای جانبی مری هنوز درگیر بیماری نشده باشند.
  • 4B: این استیج در میان استیج‌های سرطان مری، از همه پیشرفته‌تر است. در این مرحله سرطان به غدد لنفاوی مختلف و پرتعداد، ریه و حتی کبد رسیده است.

تشخیص مشکلات و سرطان معده و مری با کمک درمانکده

با بالا رفتن استیج سرطان‌ (به ویژه سرطان‌های گوارشی) درمان آن‌ها هزینه‌برتر و دشوارتر می‌شود. پس اساسی‌ترین اقدامی که هر فرد با دیدن علائم باید انجام بدهد، مراجعه به یک پزشک متخصص برای تشخیص است. برای پیدا کردن پزشک متخصصی که به تشخیصش ایمان دارید، شاید لازم باشد فهرست متخصصان شهر خودتان را ببینید و نظرات دیگران را درموردشان بخوانید.

در پلتفرم درمانکده، امکان این کار را دارید. در حال حاضر اسامی پزشکان در سه شهر تهران، کرج و قزوین در درمانکده به همراه نظرات دیگران و اطلاعات آن‎ها وجود دارد. این فهرست را بررسی کنید، پزشکان را مقایسه کنید و به صورت کاملا آنلاین نوبت بگیرید. چه به دنبال یک دکتر ارتوپدی خوب هستید تا دردهای مزمن گردنتان را درمان کنید و چه شک دارید که معده‌دردتان خطرناک هست یا نه، می‌توانید روی درمانکده حساب کنید. برای دریافت نوبت آنلاین، این‌جا کلیک کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha