یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه استنفورد یک دستگاه پوشیدنی ابداع کرده اند که تغییرات اندازه تومورهای زیر پوست را در موش اندازه گیری می کند. محققان بر این باورند که فناوری جدید آنها می‌تواند راه جدیدی برای آزمایش داروهای سرطانی بالقوه ارائه کند و در نهایت ممکن است بر درمان سرطان در آینده تأثیر بگذارد.

روشی جدید برای اندازه گیری رشد تومورهای سرطانی از زیر پوست

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیکال نیوز تودی در چند سال گذشته، دستگاه‌های نظارت بر سلامت که پوشیدنی هستند بسیار رایج شده‌اند. اگرچه ساعت‌های هوشمندی که فعالیت روزانه و ضربان قلب شما را کنترل می‌کنند رایج‌تر هستند، محققان دستگاه‌های پوشیدنی ساخته‌اند که سطح گلوکز، نرخ تنفس و حملات صرع را هم میتوانند ردیابی می‌کنند.

اکنون محققان دانشگاه استنفورد یک دستگاه پوشیدنی کوچک ساخته اند که قادر به اندازه گیری تغییرات اندازه تومورهای سرطانی زیر پوست است.

اخیراً مطالعه ای در مورد آزمایش این دستگاه جدید در مجله Science Advances منتشر شده است.

چگونه تومورها به طور سنتی اندازه گیری می شوند؟

وقتی سلول‌های بافت‌های بدن شما بیش از آنچه باید تقسیم می‌شوند و رشد می‌کنند، ممکن است تومور تشکیل شود. همه تومورها سرطانی نیستند. تومور غیر سرطانی تومور خوش خیم و تومور سرطانی، تومور بدخیم نامیده می شود.

در طول تشخیص سرطان، پزشک اندازه تومور را اندازه گیری می کند. سپس به اندازه‌گیری تومور در طول دوره درمان ادامه می‌دهد تا بررسی کند که آیا تومور رشد می‌کند؟ پزشکان همچنین از اندازه تومور برای کمک به تشخیص اینکه سرطان در چه مرحله ای است استفاده می کنند.

به طور سنتی، متخصصان پزشکی از تصویربرداری تشخیصی مانند اشعه ایکس، CT (توموگرافی کامپیوتری)، یا اسکن MRI (تصویربرداری تشدید مغناطیسی) برای تعیین اندازه تومور در داخل بدن استفاده می‌کنند.

روشی جدید برای اندازه گیری رشد تومور

این دستگاه پوشیدنی که توسط دکتر آبرامسون و تیمش ساخته شده است، معروف به FAST - «سنسور اندازه‌گیری اتوماتیک » است که از یک غشای پلیمری که با لایه‌ای از مدار طلا تعبیه شده است، تشکیل شده است. سنسور به جایی که یک تومور سرطانی قرار دارد می چسبد. این سنسور همچنین دارای یک مخزن الکترونیکی کوچک است که باتری آن را نگه می دارد.

با این حال، این دستگاه فقط تومورهای سرطانی را اندازه گیری می کند و نه تومورهای خوش خیم را.

با رشد یا کوچک شدن تومور، حسگر همراه با آن کشیده یا منقبض می شود. این دستگاه میزان فشاری را که حسگر تجربه می کند اندازه گیری می کند. داده ها از طریق یک برنامه تلفن همراه منتقل می شود، که از طریق آن پزشکان می توانند داده های مستقیم را بدست بیاورند.

به گفته دکتر آبرامسون، سنسور پوشیدنی کل فرآیند اندازه گیری رگرسیون حجم تومور را بصورت خودکار انجام میدهد ، به این معنی که پزشک می تواند به طور مداوم اندازه گیری ها را بدون هیچ هزینه یا نیروی اضافی انجام دهد.

"این اولین ابزاری است که تجزیه و تحلیل بلادرنگ رگرسیون تومور در داخل بدن را ارائه می دهد."

علاوه بر این، دکتر آبرامسون گفت که دستگاه دارای وضوح 10 میکرومتر است. او توضیح داد: «این وضوح به ترتیب اندازه یک منبع مطمئن سلولی است.این ابزار به ما امکان می‌دهد پاسخ تومور به یک دارو را ظرف چند ساعت پس از شروع درمان تشخیص دهیم. ما امیدواریم که این امر به ما امکان می دهد تا اثرات کوتاه مدت داروها بر تومورها را بهتر درک کنیم و به دانشمندان و متخصصان مراقبت های بهداشتی روش آسان تری برای غربالگری داروهایی که می توانند در آینده تبدیل به درمان شوند، پیدا کنند.

از آنجایی که محققان از یک مدل موش برای این مطالعه استفاده کردند، دکتر آبرامسون گفت که تیم هنوز در حال کار بر روی آوردن دستگاه جدید به محیط بالینی است. تا آن زمان، او گفت که محققان می توانند با استفاده از دستورالعمل های موجود در مطالعه خود، دستگاه را بسازند.

او افزود: «در حال حاضر هزینه ساخت این حسگر به صورت فردی حدود 60 دلار است، اگرچه تولید انبوه هزینه ها را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

دکتر آبرامسون گفت که قصد دارند دستگاه را روی مدل های سرطانی بیشتری آزمایش کنند. او گفت : این به ما کمک می کند تا رابطه بین پاسخ های کوتاه مدت و بلند مدت تومور به یک دارو را درک کنیم. در نهایت، این درک به ما این دید را میدهد تا رژیم‌ها و دوزهای درمانی بهینه را برای یک نوع تومور مشخص انتخاب کنیم.»

این یک قطعه غیرتهاجمی از تجهیزات پزشکی است که قادر به ارزیابی پاسخ به درمان بدون نیاز به خونگیری و اسکن اضاف است. مشکل اصلی آن این است که فعلا در مرحله تحقیقات و مطالعات روی موش انجام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha