دوشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 344822

نعناع، یکی از سبزی‌هایی است که به‌دلیل تاثیر مثبت بر عملکرد سیستم گوارش مشهور است اما خواص درمانی متعددی دارد و به بهبود سرفه، سردرد، سرماخوردگی حتی حفظ سلامت پوست و مو کمک می‌کند. نعناع گیاه بومی جنوب اروپا و آسیا است.

خواص بی نظیر نعناع برای سلامتی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارم ایزی، از زمان های قدیم، مردم در سراسر جهان از انواع مختلف نعناع استفاده می کردند. گیاهان نعناع خواص آنتی اکسیدانی و فواید سلامتی زیادی را به شما ارائه می دهند. 

  • برگ‌های نعنا مملو از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی گیاهی است و حاوی ویتامین A، ویتامین C و B کمپلکس، فسفر، کلسیم و خواص ضد باکتریایی است.
  • نعناع یکی از منابع غنی آهن، پتاسیم و منگنز است که سطح هموگلوبین را بهبود می بخشد و عملکرد مغز را تقویت می کند.
  • برگ‌های نعناع کالری کمی دارند و حاوی حداقل مقدار پروتئین و چربی هستند، بنابراین می‌توانید برگ‌های نعناع را به راحتی به برنامه رژیم کاهش وزن خود اضافه کنید.

فواید نعنا برای سلامتی

علم ثابت کرده است که نعناع فواید سلامتی زیادی برای بدن شما دارد. در اینجا برخی از بهترین راه هایی وجود دارد که می توانید از نعناع برای کمک به سلامت بدن خود استفاده کنید.

درمان سوء هاضمه

برگ نعنا به عنوان یک پیش غذای شگفت انگیز شناخته می شود و با تحریک آنزیم های گوارشی به تقویت سیستم گوارش کمک می کند. روغن نعناع دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتریایی برای رفع سوء هاضمه، عفونت معده و غیره است و به دلیل وجود متانول به عنوان یک داروی ضد اسپاسم عمل می کند.  

نعناع

از بین بردن سندرم روده تحریک پذیر

سندرم روده تحریک پذیر یک اختلال شایع در دستگاه گوارش است و می تواند باعث درد معده، یبوست، اسهال، نفخ و سوء هاضمه شود. درمان اصلی و مهم سندرم روده تحریک پذیر تغییر رژیم غذایی است اما برخی مطالعات نشان داده اند که روغن نعنا می تواند برای این شرایط مفید باشد.

روغن نعناع حاوی ترکیبی به نام منتول است که اثرات آرامش بخشی بر عضلات دستگاه گوارش دارد.

نعنا و درمان آسم

برگ نعناع برای بیماران مبتلا به آسم بسیار توصیه می شود، زیرا به عنوان یک آرامش بخش خوب عمل می کند و احتقان قفسه سینه را برطرف می کند. مصرف روزانه برگ نعناع می تواند اثر تسکین دهنده ای برای بیماران مبتلا به آسم داشته باشد. 

نعنا برای پاک کردن بینی پر شده نیز می تواند مفید باشد، منتول می تواند تنفس را بسیار آسان کند. همچنین تحریک ناشی از سرفه مزمن را تسکین می دهد.

نعناع ۳

  

بهداشت دهان

سعی کنید برگ نعناع را بجوید تا از شر بوی تند دهان خلاص شوید. برگ‌های نعناع به دلیل وجود خواص میکروب‌کشی می‌توانند فوراً به تازه‌سازی نفس شما کمک کنند.

عصاره برگ نعناع می تواند به پاکسازی رسوب پلاک روی دندان کمک کند. خمیر دندان، دهانشویه یا آدامس حاوی نعناع نیز می تواند رشد باکتری های دهان را متوقف کند و دهان شما را تمیز نگه دارد.  

بهبود قدرت مغز

برگ نعناع برای مغز بسیار مفید است. طبق مطالعات مختلف، مصرف نعناع ممکن است هوشیاری و عملکردهای شناختی را افزایش دهد. برگ نعنا می تواند قدرت حافظه و هوشیاری ذهنی را نیز بهبود بخشد.

تقویت ایمنی

نعناع سرشار از ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها برای بهبود ایمنی شماست. این ویتامین های گیاهی به محافظت از سلول های شما در برابر آسیب کمک می کنند. همچنین، برگ نعناع می تواند با مهار برخی آنزیم ها از تشکیل تومور جلوگیری کند.  

غلبه بر استرس و افسردگی

نعنا بخشی ضروری از رایحه درمانی است. بوی قوی و با طراوت آن می تواند به غلبه بر استرس و جوان سازی ذهن کمک کند. با استشمام عطر نعناع، ​​ذهن شما بلافاصله آرام می شود.

می توانید نعناع را به چای خود اضافه کنید، از عصاره نعناع در دستگاه بخور استفاده کنید یا برای تسکین فوری استرس و افسردگی، حمام نعناع بگیرید.

کمک به درد شیردهی

نوک سینه‌های مادران شیرده معمولاً دچار درد می‌شود که می‌تواند شیردهی را دردناک و دشوار کند. شواهد نشان می دهد که استفاده از اسانس نعناع در کاهش درد و درمان درد و پوسته شدن نوک سینه ها مفید است.

کاهش وزن

برگ نعناع نقش اساسی در کاهش وزن به روشی سالم دارد. برگ‌های نعناع باعث هضم غذا و افزایش متابولیسم می‌شوند. چای نعناع یک نوشیدنی بدون کالری با طراوت عالی برای کاهش وزن است.

مراقبت از پوست

نعنا یک داروی باستانی برای درمان مشکلات پوستی مانند آکنه و جای زخم است. خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی و ضد التهابی برگ نعناع در درمان آکنه موثر است و التهاب و قرمزی ناشی از فوران آکنه را کاهش می دهد.

برگ نعناع حاوی اسید سالیسیلیک بالا و ویتامین A است که ترشح روغن سبوم را در پوست کنترل می کند و به درمان آکنه کمک می کند.

عصاره برگ نعنا برای درمان و پیشگیری از آکنه مفید است. آنتی اکسیدان های طبیعی موجود در برگ نعناع به عنوان یک پاک کننده، تونر، قابض و مرطوب کننده شگفت انگیز برای پوست استفاده می شود. 

برگ نعناع پوست را تقویت می کند، پوست خشک و خارش دار را نرم می کند.

موهای سالم

عصاره برگ نعناع منبع عالی کاروتن و آنتی اکسیدان است که باعث رشد مو شده و از ریزش مو جلوگیری می کند. خواص ضد میکروبی و ضد قارچی قوی برگ نعناع برای دفع شوره سر، شپش سراستفاده می شود. 

می توانید خمیر برگ نعناع مخلوط با آب لیمو را روی پوست سر بمالید و اجازه دهید 30 تا 40 دقیقه بماند و سپس موها را به خوبی آبکشی کنید.  

کمک به کاهش تهوع صبحگاهی

از آنجا که نعناع تاثیر قابل توجهی بر مشکلات گوارشی دارد، خوردن این سبزی راهکار عالی برای بهبود حالت تهوع است. این سبزی آنزیم‌های ضروری گوارش را فعال کرده و در نتیجه حالت تهوع کاهش پیدا می کند. مصرف نعناع می‌تواند راهکار موثری برای بهبود حالت تهوع در دوران بارداری باشد.

کمک به کاهش آلرژی

مطالعات اخیر در سال 2019 ثابت کرده است که نعناع حاوی 53 ترکیب جداگانه است که خاصیت ضد حساسیت دارند. این بدان معناست که مصرف نعناع می تواند تا حدی به درمان انواع مختلف آلرژی کمک کند.

کاهش درد

نعناع تند به‌دلیل وجود ترکیبی به‌نام منتول تاثیر مسکن دارد و بر گیرنده‌های درد تاثیر می‌گذارد. این ترکیب همچنین باعث انقباض فوری عروق زیرجلدی می‌شود که عامل احساس خنکی خواهد بود. این خاصیت نعناع باعث شده تا به‌عنوان مرهم، روغن یا لوسیون برای تسکین دردهای مفصلی، التهابات و حتی نیش حشرات کاربرد داشته‌ باشد.

موارد دیگر

دو قاشق غذاخوری نعناع 0.4 گرم پروتئین، 0.9 گرم کربوهیدرات، 0.8 گرم فیبر رژیمی، 1.5 میلی گرم ویتامین سی،  22.4میلی گرم کلسیم، 6.8 میلی گرم فسفر و 51.5 میلی گرم پتاسیم از جمله سایر مواد مغذی است. 

عوارض جانبی برگ نعناع

برگ‌های نعناع عموماً برای مصرف بی‌خطر هستند، اما افراد مبتلا به ریفلاکس معده باید مصرف آن را به حداقل برسانند زیرا ممکن است باعث تحریک معده شود. استفاده موضعی از روغن منتول در کودکان ممنوع است زیرا ممکن است باعث مشکلات تنفسی شود.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha