محققان در تلاشند تا بفهمند چرا برخی از کودکان در سنین پایین‌تری به بلوغ می‌رسند.

نور آبی موجب بلوغ زودرس می شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر از هلث لاین، یک نظریه این است که نور آبی منتشرشده از دستگاه‌ها ممکن است ملاتونین را تحت تأثیر قرار دهد که می‌تواند خطر بلوغ زودرس را افزایش دهد.

محققان در تلاشند تا دریابند آیا قرار گرفتن در معرض نور آبی ساطع شده از صفحه نمایش‌های الکترونیکی می‌تواند خطر بلوغ زودرس کودکان را افزایش دهد و حتی ممکن است به باروری آینده آنها آسیب برساند.

اکنون تحقیقات جدید نشان داد موش‌هایی که در معرض نور آبی قرار گرفته‌اند زودتر به بلوغ رسیدند.

دکتر «ربکا فیسک»، از بیمارستان اطفال لنوکس هیل در نیویورک، گفت: «نور آبی بخشی از طیف نور مرئی است که از خورشید ساطع می‌شود. منابع مصنوعی نور آبی شامل چراغ‌های LED و فلورسنت و دستگاه‌های الکترونیکی مانند تلفن‌های هوشمند، تلویزیون، نت بوک ها، کنسول‌های بازی ویدئویی، رایانه‌ها و تبلت‌ها هستند.»

به گفته نویسندگان مطالعه، سطح ملاتونین در دوران قبل از بلوغ بیشتر از دوران بلوغ است. در نتیجه، سطوح بالای ملاتونین ممکن است عاملی برای به تأخیر انداختن شروع بلوغ باشد.

فیسک توضیح داد: «ملاتونین هورمونی است که مغز در پاسخ به تاریکی تولید می‌کند. قرار گرفتن در معرض نور در شب می‌تواند تولید ملاتونین را متوقف کند.»

محققان ۱۸ موش صحرایی ماده را برای بررسی اثرات قرار گرفتن در معرض نور آبی بر سطح هورمون‌های تولید مثل و زمان شروع بلوغ مورد بررسی قرار دادند.

حیوانات به سه گروه تقسیم شدند. یک گروه در معرض یک چرخه نور طبیعی قرار گرفتند؛ در حالی که دو گروه دیگر در معرض ۶ یا ۱۲ ساعت نور آبی در هر روز بودند.

در هر دو گروهی که در معرض نور آبی قرار گرفتند، بلوغ به طور قابل توجهی زودتر از حد انتظار رخ داد. موش‌هایی که طولانی‌ترین مدت در معرض نور آبی قرار گرفتند بیشتر تحت تأثیر قرار گرفتند.

موش‌هایی که ۱۲ ساعت در معرض نور آبی قرار گرفتند نیز علائمی از آسیب سلولی و التهاب در تخمدان‌های خود نشان دادند. همچنین مشخص شد که حیوانات سطح ملاتونین پایین‌تری داشتند.

برای تعیین اینکه آیا این اثرات مشاهده شده در موش‌ها می‌تواند برای انسان نیز قابل اجرا باشد، به مطالعات بیشتری نیاز است.

فیسک گفت: «اثرات بلوغ زودرس در دختران می‌تواند با خطر بیشتر برخی از مشکلات سلامتی مانند سرطان سینه، HPV، بیماری قلبی و دیابت مرتبط باشد.»

او افزود: «بلوغ زودهنگام، هم در پسران و هم در دختران، با خطر بیشتر مسائل مربوط به سلامت روان مانند اضطراب و افسردگی، اختلالات خوردن و اختلالات رفتاری مرتبط است.»

فیسک توضیح داد که بلوغ زودرس را می‌توان از طریق ورزش، تغذیه بهتر (مانند مصرف کمتر غذاهای فرآوری شده و فست فودها) و آگاهی از هورمون‌های موجود در غذا کاهش داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha