سه‌شنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۸
کد خبر: 344860

سویه جدید امیکرون با نام «BA.4.6»، به سرعت در آمریکا در حال شیوع است و اکنون تایید شده که این سویه در انگلستان  هم در حال گسترش   است.

گونه جدید از راه رسید!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، سویه جدید چیست؟سویه امیکرون BA.4.6 از ریشه‌های نوع امیکرون BA.4 است. BA.4 اولین بار در ژانویه ۲۰۲۲ در آفریقای جنوبی شناسایی شد و از آن زمان در کنار نوع BA.5 در سراسر جهان گسترش یافته است. کاملاً مشخص نیست که سویه جدید BA.4.6 چگونه پدید آمده، اما ممکن است یک نوع نوترکیب باشد.

ترکیب مجدد زمانی اتفاق می‌افتد که دو نوع مختلف SARS-CoV-2 (ویروسی که باعث کووید ۱۹ می‌شود) به طور همزمان یک فرد را آلوده می‌کنند. در حالی که سویه BA.4.6از بسیاری جهات شبیه BA.4 است، اما حامل جهش به پروتئین اسپایک (پروتئینی روی سطح ویروس که به آن اجازه ورود به سلول‌های ما را می‌دهد) است.


شدت، عفونی بودن و فرار از سیستم ایمنی


عفونت‌های امیکرون معمولاً باعث بیماری سبک‌تر می‌شود و مرگ و میر کمتری با امیکرون نسبت به انواع قبلی در سطح دنیا گزارش شده است و انتظار می‌رود که این حالت برای سویه BA.4.6 اعمال شود اما هنوز هیچ گزارشی مبنی بر این که این نوع سویه باعث علایم شدیدتر می‌شود یا خیر، وجود ندارد. همچنین متغیرهای امیکرون تمایل بیشتری نسبت به انواع قبلی دارند. به نظر می‌رسد سویه BA.4.6 حتی در فرار از سیستم ایمنی بهتر از BA.5 (نوع غالب فعلی) باشد اگرچه مطالعات دقیق و جامعی هنوز موجود نیست.


مقاوم در برابر واکسن؟


دانشگاه آکسفورد گزارش داده است که افرادی که سه دوز از واکسن اصلی کووید (فایزر) را دریافت کرده‌اند، در پاسخ به سویه BA.4.6نسبت به BA.4 یا BA.5، آنتی‌بادی‌های کمتری تولید می‌کنند که این موضوع نگران کننده است و نشان می‌دهد که واکسن‌های کووید ممکن است در برابر BA.4.6کمتر موثر باشند اما واکسیناسیون همچنان محافظت خوبی در برابر بیماری‌های شدید این ویروس ارائه می‌دهد و بهترین سلاحی است که برای مبارزه با کووید داریم و توسعه واکسن‌های چند ظرفیتی کرونا که انواع مختلفی را هدف قرار می‌دهند، می‌تواند حفاظت بادوام‌تری را ارائه دهد.


اگر قبلا کرونا گرفته‌اید، در برابر آن مصون نیستید


اطلاعات به صورت واضح نشان می‌دهد، افرادی که قبلاً به کرونا مبتلا شده‌اند، می‌توانند دوباره به این ویروس مبتلا شوند و این به ویژه درباره امیکرون صدق می‌کند و در برخی موارد، ابتلاهای بعدی می‌تواند بدتر باشد.


ماسک بزنید


نظارت دقیق بر انواع جدید ویروس از جمله BA.4.6 بسیار مهم است زیرا این سویه‌ها می‌توانند به موج بعدی همه گیری کووید منجر شوند و همچنان برای عموم مردم، مراقبت کردن و پیروی از شیوه نامه‌های بهداشتی مثل ماسک زدن در فضاهای بسته، برای جلوگیری از گسترش ویروس، کاری مهم و حیاتی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha