مصرف برخی موادغذایی با تشدید دردهای مفصلی ارتباط دارد که با اجتناب از مصرف آنها می توانید این دردها را کاهش داده و کیفیت زندگی بهتری داشته باشید.

با اصلاح تغذیه، درد مفاصل را فراموش کنید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس از eatthis، اگر شما هم جزء افرادی هستید که به طور مداوم دچار التهاب و دردهای مفصلی و گهگاه دچار حملات دردناک مفصلی می شوید، ممکن است دلیل خاصی داشته باشد که یکی از آنها شیوه تغذیه شما باشد. دلایل مختلفی برای دردهای مفصلی وجود دارند که شایع ترین آنها آرتروز است.

شاید تصور کنید که آرتروز تنها یک بیماری واحد است غافل از این که بیش از 100 نوع آرتروز وجود دارد که با دردها و بیماری های مفصلی مرتبط اند. با وجود این که این بیماری بسیار طاقت فرساست، اما راه هایی هم برای کاهش این دردها وجود دارد که می توانید به کمک آنها درد را کنترل کنید. یکی از آنها رعایت سبک تغذیه ای است. مصرف برخی موادغذایی دفعات بروز دردهای مفصلی را افزایش می دهد.

شکر افزوده: محققان توصیه می کنند که افراد مبتلا به آرتروز باید مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده و شکر افزوده را به حداقل برسانند یا از مصرف آن خودداری کنند. این مواد قدرت التهابی بالایی داشته و باعث شعله ور شدن علائم آرتروز و تشدید دردهای مفصلی می شوند.

در مطالعه ای که روی بیماران مبتلا به التهاب روماتیسمی مفاصل انجام شده، دسر و نوشیدنی های شیرین شده با شکر جزء مواردی هستند که باعث تشدید دردهای مفصلی بیماران می شود.

گلوتن: برای افرادی که مبتلا به آرتروز نیستند، غذاهای حاوی گلوتن کاملا ایمن و مناسب اند اما همین موادغذایی در افراد مبتلا به دردهای مفصلی می تواند شروع کننده این دردها باشد.

گلوتن و مواد حاوی گندم یکی از عوامل بروز التهاب مفصلی در گذر زمان به شمار می روند. بررسی ها نشان می دهد که یک رژیم غذایی گیاهی عاری از گلوتن تأثیر مثبتی روی کاهش علائم آرتروز و دردهای مفصلی دارد.
اما این ماده غذایی برای افراد سالم نه تنها مشکل زا نیست بلکه حاوی مقادیر بالای فیبر است که می تواند برای سلامت مفید باشد.

غذاهای فرآوری شده: مصرف زیاد غذاهای فرآوری شده ممکن است خوشمزه و لذیذ باشد اما همین غذا حاوی عوارض جانبی منفی متعددی است و می تواند درد و التهاب مفصلی را در مبتلایان به دردهای مفصلی افزایش دهد. غذاهای فرآوری شده با توجه به این که باعث افزایش وزن و افزایش التهاب می شود، تشدید علائم آرتروز را به همراه دارد.

شاید امکان حذف کامل این غذاها از رژیم غذایی امکان پذیر نباشد اما محدود کردن مصرف آنها تا حد زیادی به کاهش و مدیریت دردها و التهاب مفصلی کمک می کند.

گوشت قرمز: تغییر رژیم غذایی از گوشت قرمز و فرآوری شده به سمت پروتئین های گیاهی به کاهش التهاب و علائم دردناک آرتروز کمک می کند. مصرف بالای گوشت قرمز با افزایش التهاب رابطه مستقیم دارد.
طبیعتا خداحافظی با این موادغذایی برای همیشه معمولا امکان پذیر نیست اما کاهش چشمگیری مصرف این مواد، به کاهش علائم و کیفیت بهتر زندگی کمک می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha