افزایش تعداد موش‌ها موسوم به «موش‌های نروژی» به معضلی حاد و آزاردهنده، برای شهروندان تبدیل‌شده است. کافی است در خیابان‌های تهران قدمی بزنید تا از پرسه زدن‌های بی‌محابای موش‌ها متعجب شوید. 

جولان موش‌های نروژی در خیابان‌های تهران

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی، این موش‌ها دیگر نه‌تنها خودشان را از دید ساکنان پنهان نمی‌کنند بلکه به‌راحتی در کوچه‌ها و خیابان‌ها جولان می‌دهند. به گفته تازه‌ترین اظهارات مسئولان خدمات شهری جمعیت موش‌ها رو به افزایش بوده و تاکنون ۵۰هزار کلونی موش در شهر تهران شناسایی‌شده است.


باوجودآنکه چندی پیش شهرداری از کاهش 35درصدی شکایت شهروندان از موش‌ها خبر داده بود، اما شهر همچنان با این معضل حاد درگیر است. موش‌ها می‌توانند در ۵زایمان ۷ تا ۱۵نوزاد را در یک سال به دنیا بیاورند و آن‌ها از هفته پنجم عمرشان قابلیت زادوولد دارند و تقریباً جمعیت موش‌ها هیچ‌وقت به صفر نمی‌رسد. بهترین مکان برای رشد این حیوانات موذی اغذیه‌فروشی‌هاست. اگر زیرساخت‌های شهری تغییر کند فضایی برای رشد این حیوانات موذی باقی نمی‌ماند.


تردد ۵۰ تا ۷۰میلیون موش در فاضلاب شهری


پیش‌تر گفته‌شده بود که بین ۵۰ تا ۷۰میلیون موش در فاضلاب شهری تهران تردد می‌کنند. موش‌ها به محیط‌های تاریک، گرم و مرطوب علاقه‌مندند و بهترین مکان برای زندگی آن‌ها باغچه‌ها به‌ویژه باغچه‌های هرس نشده، زیر ریشه درختان، لابه‌لای شکاف جدول‌ها، شکستگی پیاده‌روهای شهری و شکاف جوی‌ها، زیرزمین‌های قدیمی، خانه‎ها و زمین‎های متروک و داخل انواع فاضلاب‌ها اعم از فاضلاب‌های لوله‌ای و چاله‌ای است، تأسیسات شهری مانند کانال‌های عبور برق به‌خصوص انواع غیراستاندارد آن و محل تجمع زباله‌های شهری از دیگر مکان‌های مناسب برای ادامه حیات این جانوران است.


علی خلیلی، مدیر اداره نظارت و ارزیابی امور مناطق پسماند شهرداری تهران دراین‌باره گفت: جاهایی که از امنیت بالایی برخوردار باشد و زیستگاه آن‌ها ایمن باشد بهترین کلونی موش‌ها محسوب می‌شود و یکی از جاهایی که محل زیستگاه آن‌هاست داخل باغچه‌ها و فضای سبز است. به گفته او انسداد و از بین بردن کلونی‌ها، بازسازی معابر و زیرساخت‌های معابر می‌تواند پناهگاه و کلونی موش‌ها را از بین ببرد و منجر به مهاجرت و از بین بردن موش‌ها شود.


عامل تازه افزایش جمعیت موش‌های پایتخت


یکی از دلایل اصلی افزایش جمعیت موش را مخازن همیشه پر زباله می‌دانند، هرچند حسین نظری، معاون هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران معتقد است که افزایش جمعیت موش فقط به دلیل زباله نیست و زیرساخت‌های فرسوده شهر هم در این زمینه تأثیرگذار بوده است.


او در پاسخ به پرسشی در خصوص گلایه برخی شهروندان و اعضای شورای شهر از وضعیت نظافت شهر گفته:‌ در تمامی جلسات با شهرداران بر آراستگی و نظافت شهر تأکید داریم و جمع‌آوری زباله بر اساس برنامه‌ریزی‌های معمول به‌صورت مرتب در حال انجام است، اما این نوع ارزیابی نظافت شهر درست نیست که بنده از کوچه‌ای که گذر می‌کنم و با یک صحنه ناجور روبه‌رو شوم و آن را ملاک عمل کل شهرداری قرار دهم. ممکن است در کوچه‌ای اتفاق خاصی افتاده باشد که تعمیم دادن آن به‌کل شهر درست نیست.


نظری با تأکید بر اینکه شاخص‌های ارزیابی برای پایش مناطق وجود دارد، گفت: به‌جز نظارت‌های دائمی شهرداری، شورای شهر تهران هم به روش‌های گوناگون نظارت‌های خاص خود را دارند و مشاهده شد نظافت و آراستگی شهر نسبت به گذشته رونق بیشتری داشته است.


فرسودگی زیرساخت‌های شهری


معاون شهردار تهران با تأکید بر اینکه تمانی سطل‌های زباله سطح شهر بازسازی‌شده است، گفت: این سطل‌ها فرسوده شده و زیر آن‌ها وسیله‌ای برای نگهداری شیرابه‌های تولیدشده از زباله نداشت و آب زباله‌ها به سطح خیابان نشت می‌کرد که تمامی این سطل‌های فرسوده جمع‌آوری بازسازی‌شده‌اند و اکنون شکل مرتبی به خود گرفته است.


او در خصوص افزایش جمعیت موش هم در تهران گفت: در شورای شهر مطرح شد که فرسودگی فقط در خانه‌های مردم نداریم که در خود شهر و زیرساخت‌های شهری هم داریم و زیرساخت‌های شهر مدت‌ها استفاده‌شده است. یک‌زمانی و در یک برهه‌های مدیریتی زیرساخت‌های خوبی در شهر انجام‌شده و بعدازآن کمتر به این موضوع توجه شده و سبب این فرسودگی شده است. بازسازی این فرسودگی شهر نیاز به یک برنامه‌ریزی منسجم و نیاز به بودجه منسجم دارد.


ضرورت برنامه‌ریزی مناسب برای مدیریت پسماند


80 درصد از جمعیت موش‌ها را می‌توان با کنترل زباله‌های شهری و شوک غذایی حذف کرد، زیرا از این طریق زادوولد آن‌ها کاهش می‌یابد. یکی از مهم‌ترین راه‌های کنترل جمعیت موش‌ها، کاهش حجم غذای آنان است، موش‌های شهری عموماً از زباله‌ها تغذیه می‌کنند و مدیریت پسماند ازجمله راه‌های کاهش جمعیت آنان است، متأسفانه دیده می‌شود که برخی کاسبان پسماند خود را در جوی‌های شهری و کانال‌های آب رها می‌کنند یا برخی از خانه‌ها لوله‌کشی فاضلاب خود را به سمت جوی‌های شهری هدایت کرده‌اند.


علاوه بر وظیفه مقامات مسئول در زمینه مکانیزه کردن مدیریت پسماند، مردم نیز کاهش میزان زباله تولیدی خود و عدم رها کردن زباله و فاضلاب خود در محیط شهر نقش مهمی دارند. در برخی از شهرهای پیشرفته از کانال‌های بزرگ در عمق بسیار پایین زمین قرار دارد و این موجب می‌شود تا اگر موشی هم وجود دارد به سطح زمین راه پیدا نکند، اما در کلان‌شهرهای کشور به دلیل تنوع در انواع فاضلاب‌های چاله‌ای، لوله‌ای و...امکان زندگی موش‌های شهری وجود دارد.


همچنین یکی از علل مهم افزایش جمعیت موش‌ها کم‌توجهی به زیرساخت‌های شهری و نبود برنامه‌ریزی مناسب برای زباله‌ها بوده است. یکی از مهم‌ترین محل‌های جولان موش‌ها در کوچه و خیابان‌های شهر اغذیه‌فروشی‌هاست و لازمه کنترل جمعیت موش‌ها این است که نسبت به پسماندها اغذیه‌فروشی‌ها برنامه‌ریزی مناسبی صورت گیرد. همچنین مدیریت پسماند شهری و رعایت زمان مناسب برای بیرون گذاشتن زباله‌ها نیز از دیگر مواردی است که در کنترل جمعیت این حیوانات موذی مؤثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha