چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۶
کد خبر: 344923

به نظر می رسد روسای نظام پزشکی کشور و تهران، مسیر خود را از صف پزشکان معترض به نحوه تشخیص و کارشناسی این حادثه جدا کرده اند تا شاید در انتخابات بعدی که چندان دور هم نیست برای تائید صلاحیتشان به مساله ای برخورد نکنند. گویا فراموش کرده اند که پذیرفتن مسئولیت در این صنف بزرگ علمی با تار و پود جامعه در هم تنیده شده و حالا که موقع نقش آفرینی پزشکی،اجتماعی و اخلاقی است و درست سر پیچ تاریخی مسیر خود را کج کرده اند .

انفعال نظام پزشکی در پرونده پزشکی مهسا امینی

به گزارش سلامت نیوز، مهسا امینی دختری 22 ساله اهل سقز بود که بعد از بازداشت از سوی گشت ارشاد و انتقال او به ساختمان وزرا به دلایل نامعلومی به کما رفت و مرگ وی واکنش ها و اعتراضات زیادی را به دنبال داشته است.


در ابتدا علت مرگ وی ایست قلبی اعلام شد اما بعد از انتشار فیلمی از او در ساختمان وزرا که نشان می داد وی در یک لحظه سر خود را در میان دستهایش می گیرد و سپس از هوش می رود در ایست قلبی وی شک و شبهه بوجود آمد و بسیاری از پزشکان اعلام کردند که بیماری که ایست قلبی می کند قفسه سینه خود را می گیرد نه سرش را.


اما موضوع جنجالی تر اظهار نظر یکی از پزشکان در اینباره بود که وی به خونریزی از گوش مهسا که در عکس مشهود بود اشاره کرده و در توییتی اعلام کرد: «خونریزی از گوش و خونمردگی زیر چشم، علائم شایع شکستگی قاعده جمجه است که به دلیل ضربه به سر رخ می دهد. »هرچند بعدتر آن توئیت را حذف کرد اما بعد از این پزشکان و متخصصان زیادی این تشخیص را تائید کردند.موضع گیری و اظهار نظری که بهتر بود در ابتدا توسط رئیس سازمان نظام پزشکی انجام شود.در نهایت علت اصلی مرگ مهسا امینی قرار است بعد از دو الی سه هفته از سوی پزشکی قانونی اعلام شود.


در این میان تصاویر سی تی اسکن مهسا امینی در یکی از رسانه های خارجی منتشر شد که ادعا شده بود سی ‌تی ‌اسکن نشانگر شکستگی جمجمه، خونریزی و اِدِم مغزی است.

در اینجا بالاخره نظام پزشکی اولین واکنش خود را نشان داد و از وزارت بهداشت استعلام گرفت .

متخصصان نرورادیولوژی هیأت بورد رادیولوژی وزارت بهداشت در پاسخ به استعلام ریاست سازمان نظام پزشکی درباره تصاویر سی‌تی‌اسکن منتشرشده از مهسا امینی، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند که «هیچ شواهدی از خونریزی مغزی در این تصاویر به چشم نمی‌خورد.»

با اظهارات ضد و نقیض زیاد درباره علت فوت مهسا امینی مردم و پزشکان منتظر عملکرد موثرتر و پیگیری های ویژه تری از سوی سازمان نظام پزشکی هستند و مشخصا صرف این ادعا نه افکار عمومی را قانع کرده و نه حتی دیگر مسئولین نظام پزشکی را که امروز هم در نامه ای خواستار بررسی بدون مسامحه این موضوع شدند . البته هیچ نشانی از روسای نظام پزشکی کل کشور و نظام پزشکی تهران بزرگ در این نامه دیده نمی شود در حالی که بطن حادثه در تهران بوده است!

پیش از این هم نامه ای از سوی رییس نظام پزشکی بندرعباس در فضای مجازی منتشر شد که در آن خواستار شجاعت به خرج دادن نظام پزشکی در بیان حقیقت شده‌ بود.

دکتر حسین کرمپور رییس نظام پزشکی بندرعباس در نامه ای به رییس سازمان نظام پزشکی کشور نوشته بود:« بر سازمان نظام پزشکی کشور فرض است که در جهت وظایف خود در امور مرتبط با حوزه پزشکی در این موضوع ورود نماید. خونریزی از گوش کبودی زیر چشم های مهسا امینی با دلایل ارائه شده از سوی برخی نهادها که علت را سکته قلبی اعلام کرده اند، هم خوانی ندارد و بیشتر علایمی که در عکس های زمان بستری این بانو در بیمارستان منتشر شده با علایم مرتبط با ضربه به سر و خونریزی ناشی از آن همخوانی دارد.از جناب عالی درخواست می کنم در کمال صداقت و شجاعت در شفاف سازی و نمایان کردن حقیقت گام بردارید. مردم ما را زمانی از خود خواهند دانست که در حد توانمان در کنارشان باایستیم.»


به گزارش سلامت نیوز، به دنبال انتشار گسترده این نامه در فضای مجازی باز هم رئیس سازمان گویا مجبور شد که در با حضور در بیمارستان کسری خودی نشان دهد اما باز هم گفت که اظهارنظر قطعی در مورد پرونده «مهسا امینی» بر عهده پزشکی قانونی است!

مشخصا اظهار نظر نهایی با پزشکی قانونی و در نهایت با قوه قضائیه است اما این انفعال از سوی رییس نظام پزشکی به عنون یک پزشک و رییس بزرگترین سازمان علمی و صنفی مستقل کشور واقعا پذیرفتنی نیست چرا که ورود سازمان به مساله میتواند نقش موثری در کاهش تنش ها داشته باشد و به روشن شدن هر چه سریعتر موضوع کمک کند.

بدتر از آن سکوت دکتر موید علویان رئیس نظام پزشکی تهران بزرگ است که امروز بدون اشاره به مساله چنین مهمی مردم را به تلقیح تلقیح دوز چهارم واکسن کووید تشویق میکند و با لبخندی بر لب تصاویری از وی در شبکه های اجتماعی منتشر میشود نه انگار که چند روزی است افکار عمومی جامعه جریحه دار شده و پیر و جوان و در هر سمت و شغل و دین و مسلکی را ناراحت و عزادار کرده است.

انفعال نظام پزشکی در پرونده پزشکی مهسا امینی

به نظر می رسد روسای نظام پزشکی کشور و تهران بزرگ، مسیر خود را از صف پزشکان معترض به نحوه تشخیص و کارشناسی این حادثه جدا کرده اند تا شاید در انتخابات بعدی که چندان دور هم نیست برای تائید صلاحیتشان به مساله ای برخورد نکنند.

ایشان گویا فراموش کرده اند که پذیرفتن مسئولیت در این صنف بزرگ علمی با تار و پود جامعه در هم تنیده شده و حالا که موقع نقش آفرینی پزشکی،اجتماعی و اخلاقی است و درست سر پیچ تاریخی مسیر خود را کج کرده اند .

در حالی که پیگیریهای روسای این سازمان صنفی می تواند ابعاد پنهان این حادثه را زودتر روشن کند و در اعلام نظر پزشکی قانونی تاثیرگذار و کمک کننده باشد این انفعال چه معنایی میتواند داشته باشد؟آیا پزشکان عضو این سازمان هم با این مسیری که انتخاب کرده اند موافق هستند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha