تحقیقات جدید بریتانیایی نشان می دهد اگرچه استفاده از لنزهای تماسی قابل استفاده مجدد به طور کلی بی خطر است، اما می تواند با خطر بیشتری از عفونت نادر چشم همراه باشد.

استفاده مجدد از لنزهای تماسی احتمال ابتلا به یک عفونت نادر چشم را افزایش می دهد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث دی در این مطالعه، افرادی که از لنزهای تماسی قابل استفاده مجدد استفاده می کردند، تقریبا چهار برابر بیشتر از افرادی که از لنزهای یکبار مصرف روزانه استفاده می کردند، به عفونتی به نام کراتیت آکانتاموبا (AK) مبتلا شدند. خطرات برای کسانی که آنها را در طول شب می پوشند یا در حین دوش گرفتن آن ها را می گذارند افزایش می یابد.

دکتر جان دارت، نویسنده ارشد این مقاله گفت: «در سال‌های اخیر، شاهد افزایش کراتیت آکانتامبا در بریتانیا و اروپا بوده‌ایم، و در حالی که عفونت هنوز نادر است، قابل پیشگیری است و پاسخ بهداشت عمومی را ایجاب می‌کند.»

دارت گفت: «لنزهای تماسی عموماً بسیار ایمن هستند، اما با خطر کوچکی از کراتیت میکروبی همراه هستند که معمولاً توسط باکتری‌ها ایجاد می‌شود و این تنها عارضه تهدیدکننده استفاده از آنها است.» با توجه به اینکه حدود 300 میلیون نفر در سراسر جهان از لنزهای تماسی استفاده می کنند، مردم باید بدانند چگونه خطر ابتلا به کراتیت را به حداقل برسانند.

محققان دریافتند افرادی که از لنزهای تماسی نرم قابل استفاده مجدد استفاده می‌کنند، 3.8 برابر بیشتر از افرادی که از لنزهای یکبار مصرف روزانه استفاده می‌کنند، به AK مبتلا می‌شوند. دوش گرفتن با لنز شانس ابتلا به AK را 3.3 برابر افزایش می دهد، در حالی که استفاده از لنز در طول شب این شانس را 3.9 برابر می کند.

نویسنده و دانشیار اول این مطالعه گفت: «مطالعات قبلی AK را با استفاده از لنزهای تماسی در جکوزی، استخرها یا دریاچه‌ها مرتبط دانسته‌اند، و در اینجا ما دوش‌ها را به این فهرست اضافه کرده‌ایم و تأکید می‌کنیم که هنگام استفاده از لنز باید از قرار گرفتن در معرض هر گونه آب اجتناب شود».

کارنت نیکول کارنت "دانشیار دانشگاه نیو ساوت ولز، سیدنی، موسسه چشم پزشکی UCL و بیمارستان چشم مورفیلدز" گفت: استخرهای عمومی و مقامات ساحلی می توانند با توصیه به شنا کردن بدون لنزهای تماسی به کاهش این خطر کمک کنند.

از دست دادن بینایی در اثر کراتیت میکروبی نادر است. با این حال، آکانتاموبا یکی از شدیدترین انواع کراتیت است و دلیل نیمی از نابینایی های افرادی پس از ابتلا به چنین عفونتی است . حدود یک چهارم کل بیماران بیش از 75 درصد از بینایی خود را از دست می دهند یا پس از بیماری نابینا می شوند. حدود 25 درصد از افراد مبتلا به پیوند قرنیه برای درمان بیماری یا بازگرداندن بینایی نیاز دارند.

دارت می‌گوید: «بسته‌بندی لنزهای تماسی باید حاوی اطلاعاتی در مورد ایمنی لنز و اجتناب از خطر باشد، حتی قراردادن برچسب‌های «بدون آب» روی هر کیس، به‌ویژه با توجه به اینکه بسیاری از مردم لنزهای خود را به صورت آنلاین و بدون صحبت با یک متخصص بهداشت خریداری می‌کنند بسیار مهم است .

اقدامات اولیه بهداشتی لنزهای تماسی می تواند کمک زیادی به جلوگیری از عفونت کند، مانند شستن و خشک کردن کامل دست ها قبل از گذاشتن لنز.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha