دوشنبه ۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۵
کد خبر: 345022

 انواع مختلف سرطان ،دامنه وسیعی از علایم را  دارند ؛ اما یک سری نشانه‌ها هستند که در بسیاری از انواع سرطان مشترک هستند. سرویس سلامت ملی انگلیس(NHS) این نشانه‌ها را  معرفی کرده‌است.

7 راه برای تشخیص سرطان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، بنابراین اگر هر یک از علایم زیر را دارید، بدون این که نگران شوید بهتر است برای بررسی بیشتر وضعیت سلامتی خود به پزشک مراجعه کنید.

سرفه، درد قفسه سینه و تنگی نفس


سرفه یک واکنش طبیعی و روشی است که بدن برای پاک سازی مجاری تنفسی ریه از مخاط، میکروب‌ها و محرک‌ها نشان می‌دهد. بیشتر سرفه‌ها در عرض چند هفته خودبه‌خود برطرف می‌شوند. اما گفته می‌شود، سرفه مداوم می‌تواند نشانه سرطان ریه باشد به‌خصوص اگر سیگار می‌کشید NHS توصیه می‌کند که اگر به‌مدت سه هفته یا بیشتر سرفه داشته‌اید، با پزشک صحبت کنید. تنگی نفس یا درد قفسه سینه می‌تواند نشانه بیماری مانند ذات‌الریه باشد. بااین‌حال، هر دو علامت در بیماران مبتلا به سرطان ریه بسیار شایع هستند.


تغییرات در گوارش


بیش از ۹۰ درصد از افراد مبتلا به سرطان روده ،ترکیبی از علایمی چون تغییر مداوم در اجابت مزاج شامل مدفوع بیشتر، شل‌تر و روان‌تر ،درد شکم،خون در مدفوع و نفخ شکم را دارند که همیشه با غذا خوردن ایجاد می‌شود. این علایم گاهی اوقات منجر به کاهش میل به غذا و کاهش وزن می‌شود.


نفخ


نفخ می‌تواند نشانه بسیاری از چیزها باشد، مانند خوردن زیاد، نوشیدن نوشابه‌های گازدار و حتی قاعدگی. بااین‌حال، می‌تواند از علایم سرطان تخمدان هم باشد. سرطان تخمدان که «قاتل خاموش» نامیده می‌شود و علایم آشکار بسیار کمی دارد، یکی از علایم این سرطان، نفخ است. اگر سرطان به مخاط معده گسترش یافته باشد، باعث تحریک آن و تولید مایعات بیشتر از حد طبیعی می‌شود؛ NHS می‌گوید اگر به‌مدت سه هفته یا بیشتر دچار نفخ شده‌اید، با پزشک عمومی صحبت کنید.


خونریزی


خونریزی بی‌دلیل می‌تواند نشانه بسیاری از بیماری‌ها مانند هموروئید یا سندروم تخمدان پلی‌کیستیک باشد. اما همچنین می‌تواند نشانه اولیه چندین سرطان مانند روده و رحم باشد. همچنین اگر خونریزی غیرقابل توضیحی دارید، مانند خون در ادرار خونریزی واژینال یک سال یا بیشتر پس از یائسگی (خونریزی پس از یائسگی)
خون هنگام سرفه
خون در استفراغ
باید حتما با پزشک در تماس باشید.


توده‌ها


بیشترمواقع توده‌ها بی‌ضرر هستند. بسیاری از توده‌ها به‌دلیل یک بیماری پوستی که باعث تجمع چربی اضافی در منافذ پوست شده است، ظاهر می‌شوند. NHS توده‌های نه‌چندان جدی را نرم توصیف می‌کند. آن‌ها در لایه چربی پوست قرار دارند و با لمس، می‌توانند حرکت کنند و تغییر شکل دهند. از طرف‌دیگر، توده‌های سرطانی معمولاً بزرگ، سفت و بدون درد در لمس هستند و به‌طور پیوسته در طول هفته‌ها و ماه‌ها بزرگ می‌شوند. شما باید پستان‌ها، زیربغل‌ها، کشاله ران و بیضه‌های خود را به‌طور منظم برای تشخیص هر گونه توده یا تغییر جدید بررسی کنید.


کاهش وزن بدون دلیل


کاهش وزن ،زمانی که تلاشی برای لاغر شدن نمی‌کنید، یک علامت رایج در افراد مبتلا به سرطان است. کاهش وزن در افراد مبتلا به سرطان ریه و دستگاه گوارش که شامل سرطان مری، معده و لوزالمعده است، شایع‌تر است. اگر در چند ماه گذشته، وزن زیادی از دست داده‌اید که با تغییر در رژیم غذایی، ورزش یا استرس ارتباطی ندارد، باید با پزشک عمومی صحبت کنید.


خارش یا زردی پوست


خارش و زردی پوست گاهی اوقات می‌تواند نشانه سرطان باشد اگرچه پزشکان واقعا دلیل آن را نمی‌دانند. کارشناسان فکر می‌کنند که ممکن است به‌دلیل موادی باشد که تومور آزاد می‌کند یا بدن به تومور واکنش نشان می‌دهد. خارش یکی از علایم شایع لنفوم پوستی، لنفوم سلول T و لنفوم هوچکین است. اگر فکر می‌کنید زردی دارید، باید همیشه توسط پزشک عمومی معاینه شوید. این علامت می‌تواند نشانه‌ای از سنگ‌های صفراوی، عفونت و برخی سرطان‌ها از جمله پانکراس، کیسه صفرا و کبد باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha