نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که غذاهای پرچرب می‌توانند هوش را تنها در ۹ روز کاهش دهند.

رژیم غذایی که ۹ روزه ضریب هوشی را ۲۰ درصد کاهش می‌دهد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا از هلث، عملکرد شناختی پس از مصرف رژیم غذایی پرچرب در مدت کمی بیش از یک هفته ۲۰ درصد کاهش می‌یابد. در این مطالعه که بر روی موش‌ها انجام شده رژیم غذایی، مشابه با غذاهای ناسالم انسانی بوده است. پس از ۹ روز، نه تنها عملکرد شناختی موش‌ها تحت تأثیر قرار گرفت بلکه عملکرد فیزیکی آنها نیز ۵۰ درصد کاهش یافت.

به گفته محققان، اثرات کوتاه‌مدت رژیم غذایی پرچرب شگفت‌آور است. نتایج مطالعه قبلی نشان داده است که رژیم غذایی پرچرب می‌تواند عملکرد شناختی انسان را نیز کاهش دهد.

دکتر اندرو موری، محقق این تحقیق گفت: ما متوجه شدیم که موش‌ها، زمانی که از غذای کم‌چرب استاندارد خود به رژیم غذایی پرچرب روی آوردند، عملکرد بدنی آنها به طرز شگفت‌آوری کاهش یافت. تنها پس از ۹ روز، آنها فقط توانستند ۵۰ درصد نسبت به موش‌ها با رژیم غذایی استاندارد کم چرب روی تردمیل بدوند.

نتایج حاصل از مطالعه روی موش‌هایی است که در ابتدا با یک رژیم غذایی استاندارد کم چرب تغذیه شده بودند سپس نیمی از آنها به رژیم غذایی پرچرب روی آوردند.

دکتر اندرو موری توضیح داد که چگونه این رژیم‌ها را می‌توان به غذای مصرفی انسان تعمیم داد.

با غذای استاندارد، ۷.۵ درصد کالری از چربی حاصل می‌شود اما با رژیم غذایی پرچرب ۵۵ درصد کالری از چربی تامین می‌شود، به نظر زیاد می‌رسد اما در واقع از نظر استانداردهای بشری فوق‌العاده بالا نیست.

نتایج نشان داد که پس از ۹ روز، موش‌هایی که از رژیم غذایی پرچرب تغذیه می‌کردند، ۲۰ درصد خطاهای بیشتری هنگام یادگیری مسیریابی در پیچ و خم مرتکب شدند. آنها همچنین ۵۰ درصد کمتر در حال دویدن بودند.

محققان همچنین دریافتند که قلب موش‌ها با افزایش تلاش پمپاژ خون در اطراف بدنشان بزرگ شده است.

پروفسور کایران کلارک، یکی از محققان گفت: اینها نتایج شگفت انگیزی هستند که نشان می‌دهند تغذیه با چربی بالا حتی در دوره‌های زمانی کوتاه می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی بر بیان ژن، متابولیسم و ‌عملکرد فیزیکی تأثیر گذارد.

پروفسور جرمی پیرسون، دیگر محقق این تحقیق گفت: در کمتر از یک هفته، به نظر می‌رسد تغییر در رژیم غذایی باعث می‌شود که قلب موش‌ها کارآمدتر شود.

وی افزود: ما مشتاقانه منتظر نتایج مطالعات مشابه بر روی داوطلبان انسانی هستیم که باید در مورد اثرات کوتاه‌مدت غذاهای پرچرب بر قلب ما اطلاعات بیشتری ارائه دهد. البته ما از قبل می‌دانیم که برای محافظت از سلامت قلب خود در درازمدت، باید مصرف غذاهای حاوی چربی اشباع شده را کاهش دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha