سه‌شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۵
کد خبر: 345342

سازمان هواشناسی از کاهش نسبی دما به‌طور میانگین ۵ تا ۷ درجه سانتیگراد در ۷ استان کشور خبر داد.

 هوای ۷ استان خنک می شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، سازمان حفاظت محیط زیست با صدور هشدار زردرنگ از نفوذ هوای سرد همراه با کاهش نسبی دما به‌طور میانگین ۵ تا ۷ درجه سانتیگراد از صبح جمعه تا پیش از ظهر شنبه ( ۱۵ تا ۱۶ مهرماه) خبر داد.

این شرایط جوی روز جمعه در آذربایجان شرقی، اردبیل، خراسان جنوبی، خراسان رضوی و زنجان و شنبه در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و کرمان مورد انتظار است که می‌تواند خسارت به صنعت کشاورزی را به همراه داشته باشد.

در این شرایط جوی سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های ناشی از این مخاطره تامین سوخت و سرویس و راه‌اندازی وسایل حرارتی و کنترل دما و رطوبت و تهویه در مرغداری‌ها، گلخانه‌ها و سالن‌های پرورشی، مصرف کودهای پتاسه و ترکیبات بُر و روی و کودهای اسید آمینه جهت مقاوم‌سازی درختان سیب و بوته‌های زرشک به سرما، مراقبت از سیستم‌های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین به‌ویژه در مناطق مرتفع و کوهستانی را توصیه می‌کند.

همچنین به توصیه این سازمان باید تداوم افزایش رطوبت در مزارع و باغات با هدف تعدیل دمای محیط از طریق انجام آبیاری خارج از نوبت، روشن کردن آتش و ایجاد مه دود در باغات در ساعات بامداد، عدم مبارزه شیمیایی در مناطقی که احتمالا دما به زیر صفر می‌رسد، تسریع در برداشت سیب و انگور در استان‌های شمال غربی کشور، ذرت علوفه‌ای در استان‌های کرمان و خراسان شمالی و زرشک در استان خراسان جنوبی و محصولاتی که در مرحله برداشت هستند در دستور کار قرار گیرد.

هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha