یک پژوهش 4 ساله روی 1100 نفر نشان داد افرادی که رژیم غذایی غنی از پلی فنل مصرف می کردند، نشانگرهای التهابی کمتری در ارتباط با بیماری های قلبی داشتند.

خواص بی نظیر بامیه؛ از کاهش کلسترول تا کنترل سلول های سرطانی!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران، بامیه با نام علمی Abelmoschus esculentus گیاهی گلدار از خانواده پنیرکیان است که بهترین رشد را در آب و هوای گرمسیری دارد و به طور معمول بومی آسیا و آفریقا محسوب می شود. بامیه به خاطر غلاف دانه های خوراکی خود شناخته می شود و به همین علت هم محبوبیت زیادی میان مردم دارد.

بامیه که به آن انگشت خانم نیز می گویند در دو رنگ قرمز و سبز وجود دارد. طعم هر دو نوع یکسان است و تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. بامیه از نظر بیولوژیکی به عنوان میوه طبقه بندی شده اما همچون سبزی در پخت و پز مورد استفاده قرار می گیرد.

هرچند این گیاه غذایی رایج در سراسر دنیا به شمار نمی رود، اما بامیه سرشار از مواد مغذی است. تمامی نکاتی که در ادامه مشاهده خواهید کرد، با استناد به مقالات مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا جمع آوری شده اند:

غنی از مواد مغذی

بامیه سرشار از مواد مغذی ارزشمند با مقادیر قابل توجه است. یک فنجان (100 گرم) بامیه خام حاوی ترکیبات زیر است:

- کالری: 33

- کربوهیدرات: 7 گرم

- پروتئین: 2 گرم

- چربی: 0 گرم

- فیبر: 3 گرم

- منیزیم: 14 درصد از میانگین ماده مغذی مورد نیاز روزانه (DV)

- فولات: 15 درصد از DV

- ویتامین آ: 14 درصد از DV

- ویتامین ث: 26 درصد از DV

- ویتامین کا: 26 درصد از DV

- ویتامین ب 6: 14 درصد از DV

بامیه منبع عالی ویتامین ث و کا 1 است. ویتامین ث یک ماده مغذی محلول در آب است که به عملکرد کلی سیستم ایمنی بدن کمک می کند. در مقابل ویتامین K1 ویتامینی محلول در چربی است و به دلیل نقش خود در لخته شدن خون شناخته می شود.

علاوه بر این، بامیه کالری و کربوهیدرات کمی دارد و حاوی مقداری پروتئین و فیبر است. بسیاری از میوه ها و سبزیجات فاقد پروتئین هستند و همین موضوع است که بامیه را تا حدودی منحصر به فرد می کند. مصرف پروتئین کافی با مزایای فوق العاده ای برای مدیریت وزن، کنترل قند خون، تقویت ساختار استخوانی و توده عضلانی همراه است.

حاوی آنتی اکسیدان های مفید

بامیه حاوی آنتی اکسیدان های متنوعی است که هر یک از آنها برای سلامتی عملکرد ویژه ای دارند.

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که از آسیب مولکول های مضر به نام رادیکال های آزاد به سلول های بدن جلوگیری می کنند.

آنتی اکسیدان های اصلی موجود در بامیه شامل پلی فنل ها از جمله فلاونوئیدها و ایزوکوئرستین و همچنین ویتامین های آ و ث هستند. تحقیقات نشان می دهند که استفاده از یک رژیم غذایی غنی از پلی فنل ها، می تواند از طریق کاهش خطر لخته شدن خون و همچنین آسیب اکسیداتیو سلامت قلب را بهبود ببخشد.

پلی فنل ها همچنین ممکن است به دلیل توانایی منحصر به فرد خود برای ورود به مغز و محافظت در برابر التهاب برای سلامت مغز نیز مفید باشند. این مکانیسم های دفاعی به محافظت از مغز در برابر علائم پیری و بهبود شناخت، یادگیری و حافظه کمک می کنند.

کاهش خطر امراض قلبی- عروقی

سطح کلسترول بالا با خطر افزایش یافته بیماری های قلبی مرتبط است. بامیه حاوی یک ماده ژل مانند غلیظ به نام موسیلاژ است که می تواند طی فرآیند هضم به کلسترول متصل شود و به جای جذب در بدن، آن را همراه با مدفوع دفع کند.

در یک مطالعه 8 هفته ای محققان به طور تصادفی موش ها را به 3 گروه تقسیم کردند و به آنها یک رژیم غذایی پرچرب حاوی 1٪ یا 2٪ پودر بامیه و یا رژیم غذایی پرچرب بدون پودر بامیه دادند. موش هایی که از رژیم غذایی حاوی بامیه استفاده می کردند، کلسترول بیشتری را در مدفوع خود دفع کرده بودند و سطح کلسترول تام کمتری نسبت به گروه کنترل داشتند.

یکی دیگر از علل فواید قلبی بامیه محتوای پلی فنلی آن است. یک پژوهش 4 ساله روی 1100 نفر نشان داد افرادی که رژیم غذایی غنی از پلی فنل مصرف می کردند، نشانگرهای التهابی کمتری در ارتباط با بیماری های قلبی داشتند.

خواص ضد سرطانی

بامیه حاوی نوعی پروتئین به نام لکتین است که ممکن است از رشد سلول های سرطانی انسان جلوگیری کند. یک مطالعه لوله آزمایش روی سلول های سرطان سینه نشان داد که لکتین موجود در بامیه ممکن است تا 63 درصد از رشد سلول های سرطانی جلوگیری کند.

مطالعه دیگری روی سلول‌ های ملانومای متاستاتیک موش های آزمایشگاهی نشان داد که عصاره بامیه باعث مرگ سلول‌های سرطانی می‌شود. البته باید در نظر داشته باشیم که این مطالعات در لوله آزمایش با عصاره تغلیظ شده بامیه انجام شده اند و به همین دلیل به تحقیقات انسانی بیشتری نیاز است.

کاهش قند خون

حفظ سطح قند خون سالم برای سلامت عمومی بدن بسیار مهم است. قند خون بالا به طور مزمن می تواند منجر به پیش دیابت و دیابت نوع 2 شود.

تحقیقات روی موش های آزمایشگاهی نشان می دهد که مصرف عصاره بامیه به کاهش سطح قند خون کمک می کند. در یک مطالعه موش‌ هایی که عصاره بامیه دریافت کرده بودند، افزایش قند خون کمتری را نسبت به حیوانات گروه کنترل تجربه کردند.

محققان توضیح دادند که بامیه جذب قند را در دستگاه گوارش کاهش می دهد و سبب پاسخ پایدارتر به قند خون می شود. همچنین بامیه ممکن است با متفورمین، یک داروی رایج درمان دیابت تداخل داشته باشد. بنابراین خوردن بامیه برای مصرف کنندگان این دارو توصیه نمی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha