شنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۰
کد خبر: 345405

 گروه خونی وجود و نبودِ ترکیبی از پروتئین ها و قندها را توصیف می‌کند که سطوح گلبول های قرمز ما را می پوشانند. بدن ما به طور کلی از این آنتی ژن های سطح سلولی به عنوان نشانگرهای شناسایی برای جداسازی خود از مهاجمان استفاده می‌کند.

گروه خونی جدید ناجی نوزادان ؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، ما بیشتر با سیستم های گروه خونی ABO و RH(که مثبت یا منفی است) آشنا هستیم، که عمدتاً به دلیل اهمیت اصلی آن‌ها در تطابق با انتقال خون است. اما در واقع گروه خونی‌های متفاوتی وجود دارند که بر اساس طیف گسترده ای از آنتی ژن های سطح سلولی و انواع آن‌ها شناخته شده اند. دانشمندان خبر ازکشف یک گروه خونی نادر جدید به نام Er می دهند که می تواند زمینه ایجاد آنتی بادی برای نجات جان نوزادان بیمار را فراهم کند.

آنتی ژن Er ،گروه خونی جدید


گروه خونی‌های کمتر شناخته شده اغلب در اوایل قرن بیستم شناسایی شدند، یکی از آن‌ها که دیر به این مجموعه وارد شد، به نام Er، پایه و اساس یک گروه خونی را تشکیل داد. شش سال بعد نسخه ای به نام Erb شناسایی شد که با کد Er3 وجود و نبود Era و Erb را نشان می‌داد.
در حالی که چندین دهه مشخص شده است که این آنتی ژن ها وجود دارند، درباره تأثیر بالینی آن‌ها حرف زیادی زده نشده است.


درمان بیماری همولیتیک


هنگامی که یک سلول خونی با آنتی ژنی ظاهر می شود که بدن ما آن را به عنوان یکی از خودمان طبقه بندی نکرده است، سیستم ایمنی بدن ما فعال می شود و آنتی بادی هایی را ارسال می کند تا سلول های مشکوک حاوی آنتی ژن را برای نابودی مشخص کند. در برخی موارد، تطابق نداشتن بین جنین متولد نشده و گروه خونی مادر، در صورتی که سیستم ایمنی بدن مادر به آنتی ژن های خارجی حساس شود، می تواند مشکلاتی ایجاد کند.

آنتی بادی های تولید شده در پاسخ می توانند از جفت عبور کنند و منجر به بیماری همولیتیک در نوزاد متولد نشده شوند.خوشبختانه این روزها روش های مختلفی برای پیشگیری یا حتی درمان بیماری همولیتیک در نوزادان وجود دارد، از جمله تزریق برای مادران باردار و تزریق خون برای نوزادان.


تغییرات در آنتی ژن های Er

متأسفانه، برای یکی از موارد ذکر شده در این مطالعه، تزریق خون پس از زایمان سزارین نتوانست جان کودک را نجات دهد.سرولوژیست نیکول تورنتون از سرویس بهداشت ملی خون و پیوند انگلیس گفت: «نکاتی از این آنتی‌بادی‌های نادر در طول سال‌ها در دسترس است، اما نادر بودن آن‌ها، درک ما از آن‌ها را تاکنون سخت کرده است.»بنابراین تورنتون و همکارانش خون 13 بیمار را با آنتی ژن های مشکوک تجزیه و تحلیل کردند. آن‌ها پنج تغییر در آنتی ژن های Er را شناسایی کردند: گونه های شناخته شده Era، Erb، Er3، و دو نوع جدید Er4 و Er5 بودند.


پروتئین‌های پیزو


با تعیین توالی کدهای ژنتیکی بیماران، دانشمندان توانستند ژنی را که برایپروتئین های سطح سلول کار می‌کند، مشخص کند. این ژن قبلاً برای علم پزشکی آشنا بود: PIEZO1.پروتئین‌های پیزو، پروتئین‌های حسی مکانیکی هستند که توسط گلبول قرمز برای حس کردن زمانی که تحت فشار قرار می‌گیرند استفاده می‌شوند.


توالی یابی دی ان ای و ویرایش ژن


در این مطالعه، محققان با استفاده از روش ویرایش ژن در یک رده سلولی جاودانه، پروتئین Piezo1را ابتدا حذف کردند و سپس دوباره به سلول معرفی کردند تا به طور قطع ثابت شود که آنتی‌بادی‌های مرتبط با آنتی ژن Er از جمله دو آنتی‌ژنی که به تازگی از این دسته کشف شده‌اند به پروتئین Piezo1متصل می‌شوند و Piezo1برای بیان آنتی‌ژن Er در افراد ضروری است.

دانشمندان با استفاده از ترکیبی از روش‌های جدید توالی‌یابی دی‌ان‌ای و ویرایش ژن، توانستند به طور قطعی نشان دهند که پروتئینPiezo1حامل این موارد و موارد دیگر است و با انجام این تحقیقات Er به عنوان یک گروه خونی جدید معرفی شد. باید دید با معرفی این گروه خونی جدید و روش ویرایش ژن و توالی یابی دی ان ای تا کجا می توان به نجات جان نوزادان کمک کرد ؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha