بر اساس یک مطالعه جدید، پتوهای سنگین ممکن است تأثیر قابل توجهی بر کیفیت خواب داشته باشند.

پتوهای سنگین به بهبود خواب کمک می کنند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیکال نیوز تودی بر اساس یک مطالعه جدید، پتوهای سنگین ممکن است تأثیر قابل اندازه گیری بر خواب داشته باشند.
امروز وارد هر فروشگاهی شوید که ملحفه و پتو می فروشد، و به احتمال زیاد پتوهای وزن دار را نیز برای فروش پیدا خواهید کرد. در حالی که فروش کل وزنی در سال 2019 به 399 میلیون دلار رسید، کارشناسان صنعت انتظار دارند فروش تا سال 2026 به حدود 1.17 میلیارد دلار برسد.

بیشتر بخوانید : 6 دلیل قانع کننده برای تعویض هفتگی روبالشی

تحقیقات گذشته نشان می دهد که پتوهای وزن دار ممکن است به افرادی که به دلیل بی خوابی، اختلال کم توجهی بیش فعالی، و منبع مورد اعتماد اوتیسم مشکل خواب دارند، کمک کند.

اکنون، محققان دانشگاه اوپسالا در سوئد شواهدی پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد استفاده از یک پتوی وزن‌دار، میزان ملاتونین را افزایش می‌دهد - هورمونی که به خوابیدن کمک می‌کند - که به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود.این مطالعه اخیراً در مجله Sleep Research Trusted Source منتشر شده است.

ملاتونین چیست؟

غده ای در مغز هورمون ملاتونین را تولید می کند.بدن به طور طبیعی تولید ملاتونین را هنگامی که بیرون تاریک می شود افزایش می دهد و به بدن سیگنال می دهد که زمان استراحت است. این همچنین کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که ریتم شبانه روزی بدن شما - ساعت بیولوژیکی 24 ساعته ما - هماهنگ است و به شما کمک می کند شب بخوابید.

اگرچه بدن ملاتونین طبیعی تولید می کند، افرادی که برای به خواب رفتن و به خواب ماندن تلاش می کنند ممکن است قبل از خواب ملاتونین را بصورت مکمل مصرف کنند.

تحقیقات گذشته نشان می‌دهد که مکمل‌های ملاتونین ممکن است به برخی شرایط از جمله میگرن، آسیب مغزی ضربه‌ای و وزوز گوش کمک کنند.

البته سازمان غذا و داروی ایالات متحده در حال حاضر مکمل های ملاتونین را تائید کامل نمی کند.

در حالی که بعید است که فرد در مصرف ملاتونین بیش از حد مصرف کند، مصرف بیش از حد آن ممکن است عوارض جانبی از جمله:

  • سردرد
  • خواب آلودگی
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • تحریک پذیری و/یا بی قراری
  • خشکی دهان و/یا پوست
  • رویاهای عجیب یا عرق شبانه

آیا یک پتوی سنگین می تواند به خواب من کمک کند؟

پتوی وزن دار پتویی است که مواد وزنی آن در پارچه دوخته شده است. مواد وزنی مورد استفاده در این پتوها معمولا گلوله ها یا مهره های پلاستیک است.

پتوهای وزن دار در وزن های مختلف موجود هستند که معمولاً بین 5 تا 30 پوند متغیر است. پتوی وزنی که یک فرد انتخاب می کند باید بین 5 تا 12 درصد وزن بدن او باشد.

کریستین بندیکت، دانشیار فارماکولوژی در دپارتمان علوم زیستی دارویی در دانشگاه اوپسالا در سوئد و نویسنده ارشد این مطالعه، به مدیکال نیوز تودی گفت: «پتوهای وزن‌دار بسیار محبوب شده‌اند، زیرا ممکن است به خوابیدن کمک کنند».

بسیاری از شرکت‌هایی که این پتوها را می‌فروشند، ادعا می‌کنند که پتوهای وزن‌دار با افزایش هورمون‌های رفاهی مانند اکسی توسین و هورمون‌های تقویت‌کننده خواب مانند ملاتونین، خواب را بهبود می‌بخشند. با این حال، هیچ مدرک علمی برای حمایت از این ادعاها وجود نداشت.»

محققان گفتند که پتوهای مورد استفاده در این مطالعه توسط کورا از سوئد، یک شرکت فروش پتوهای وزن دار در اروپا تهیه شده است. علاوه بر این، یکی از نویسندگان مطالعه که توسط MNT مصاحبه نشده است، کارمند این شرکت است. نویسندگان بیان می کنند که سرمایه گذاران هیچ نقشی در طراحی مطالعه یا تجزیه و تحلیل داده ها نداشته اند.

برای این مطالعه، بندیکت و تیمش مقدار ملاتونین، اکسی توسین و کورتیزول را در منبع معتبر بزاق 26 مرد و زن جوان پس از خوابیدن با پتوی سبک یا پتوی وزنی معادل 12 درصد وزن بدن هر فرد اندازه‌گیری کردند.

پس از تجزیه و تحلیل، محققان دریافتند که استفاده از یک پتوی سنگین، غلظت ملاتونین شرکت‌کنندگان در این مطالعه را در بزاق آنها تا حدود 30 درصد افزایش می‌دهد.

تیم تحقیقاتی هیچ تغییری در میزان اکسی توسین یا کورتیزول در بزاق شرکت کنندگان گزارش نکرد. علاوه بر این، دانشمندان تغییری در فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک شرکت‌کنندگان را اندازه‌گیری نکردند.

پتوهای وزنی چگونه ملاتونین را تحت تأثیر قرار می دهند

بندیکت اظهار داشت که از یافتن شواهدی مبنی بر اینکه یک پتو وزن دار به افزایش سطح ملاتونین فرد کمک می کند شگفت زده نشد.

علاوه بر نور، وعده‌های غذایی و فعالیت بدنی، می‌توان تصور کرد که دراز کشیدن روی تخت که با پتو پوشانده شده است، باعث ترشح ملاتونین شود. به دلیل فشار بیشتر روی بدن، پتوهای وزن دار ممکن است این روند را تقویت کنند.

این پتوها باعث کاهش تحریک نورون سمپاتیک می شوند، به این معنی که بیمار هنگام تلاش برای شروع یا حفظ خواب، برانگیختگی خواهد داشت. این می تواند یک عامل تشویق کننده برای ایجاد تغییر در سطوح ملاتونین باشد که در این مطالعه مشاهده شد.

«حتی زمانی که مکانیسم تأثیر پتوهای وزنه بر خواب کمی نامشخص است، می توانم بگویم که از نظر بالینی (آن) تحریک فشار عمیق برخی از مزایای کیفیت خواب را در برخی از بیماران به همراه دارد. "من معتقدم که نقش پتوهای وزن می تواند یک اقدام کمکی برای بهبود برخی علائم بی خوابی، به ویژه در بیماران مبتلا به اضطراب مرتبط با رسیدن به خواب باشد."

بندیکت گفت برای گام های بعدی این تحقیق، آزمایشات بزرگ تری مورد نیاز است، "از جمله بررسی اینکه آیا اثرات مشاهده شده یک پتوی وزن دار روی ملاتونین در دوره های طولانی تری باقی می ماند."

برچسب‌ها