دبیر بورد تخصصی بیهوشی کشور با بیان اینکه علی‌رغم گفته‌های سازمان غذا و دارو همچنان کمبود در داروهای بیهوشی وجود دارد، گفت: این کمبودها در سه ماه اخیر شدیدتر شده‌اند.

 تداوم کمبود در داروهای بیهوشی در کشور

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، سه ماه قبل بود که نایب رئیس انجمن داروسازان ایران از کمبود داروهای بیهوشی خبر داد و پس از آن رئیس انجمن علمی بیهوشی نیز این خبر را تأیید کرد، پس از سه ماه به گفته دبیر بورد بیهوشی کشور نه تنها این کمبودها بر طرف نشده، بلکه شدت آن نیز بیشتر شده است.

«علیرضا جلالی فراهانی» دبیر بورد تخصصی بیهوشی با اشاره به تداوم کمبود در داروهای بیهوشی اظهار کرد: حداقل دو یا سه سالی است که در داروهای بیهوشی کمبود وجود دارد و در دو سه ماه اخیر شدت آن افزایش پیدا کرده است.

وی تأکید کرد: اگرچه نمی‌توان عنوان نایاب را برای این داروها به کار برد با این حال اکثر داروهای بیهوشی کمیاب هستند و در مراکز درمانی در دسترسی نیستند و اگر هم باشند به ما گفته می‌شود که در مصرف آنها صرفه‌جویی کنیم.

دبیر بورد بیهوشی یادآور شد: در بسیاری از مواقع داروهایی که می خواهیم به راحتی در دسترس نیستند. این در حالی است که وزارت بهداشت می‌گوید این داروها وجود داشته و کمبودی در آنها موجود نیست، در حالی که ما در میدان عمل و بیمارستان‌های این کمبوها را می‌بینیم و گاه مجبور می‌شویم از داروهای جایگزین استفاده کنیم.

وی بیان کرد: در برخی از جاها داروهایی که می‌خواهیم وجود ندارد و مجبور هستیم از داروهای مشابه یا جایگزین استفاده کنیم. در بیمارستان برای برخی از بیماران خاص دارو موجود هست، اما به اندازه کافی نیست.

دبیر بورد بیهوشی کشور یادآورشد: اگرچه در حال حاضر این مشکل که اعمال جراحی کنسل شوند یا مشکلی برای بیماران پیش آید وجود ندارد، اما دارو به وفور وجود ندارد.خوشبختانه روش‌های متعددی در رشته بیهوشی وجود دارد که استفاده از آنها باعث می‌شود که اجازه ندهیم کمترین آسیبی به بیمار برسد.

وی با بیان اینکه کمبود داروهای بیهوشی نه تنها در داروهای ایرانی که در داروهای خارجی نیز وجود دارد، گفت: تا چند سال قبل تمامی داروهای بیهوشی خارجی تولید خارج از کشور و وارداتی بودند، اما طی سه تا چهار سال گذشته شرکت‌های داخلی بین 50 تا 60 درصد داروهای بیهوشی را تولید می‌کنند و بر روی این داروها لوگوی شرکت‌های داخلی وجود دارد، با این حال هنوز داروهای جدید و به روزتر در حال وارد شدن است.

وی بیان کرد: اگرچه سازمان غذا و دارو این کمبودها را انکار می‌کند، اما در مجموعه بیمارستانی‌ و داروخانه‌های آنها همیشه متذکر می‌شوند که با احتیاط از یک دارو استفاده کنیم و آن را مدیریت کرده و کمتر مصرف کنیم.

جلالی یادآور شد: در حال حاضر علاوه بر کمبود داروهای خارجی بیهوشی، کمبود در داروهای داخلی هم وجود دارد، البته دلیل این کمبود مشخص نیست. ما تلاش می‌کنیم این کمبود به بیمار لطمه نزند، خوشبختانه در حال حاضر گزارشی از به وجود آمدن مشکلی برای این بیماران گزارش نشده است.

مصرف زیاد داروهای بیهوشی در پی افزایش اعمال جراحی

با این حال سازمان غذا و دارو دلیل این کمبود را مصرف زیاد به دلیل افزایش جراحی‌های الکتیور در پی فروکش کردن کرونا می‌داند.

«بهرام دارایی» رئیس سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرد: کمبودی در داروهای بیهوشی وجود ندارد، بلکه مصرف آن افزایش یافته است. پس از کرونا بسیاری از مردم که جراحی‌های غیرضرور خود را انجام نداده‌ بودند، در حال مراجعه برای انجام این اعمال جراحی هستند و همین موضوع موجب افزایش مصرف سرم و داروهای بیهوشی شده است.

وی افزود: از قبل برای این موضوع برنامه ریزی شده بود با این حال حد نهایی برایی مصرف آنها وجود ندارد و هر چقدر ما این داروها را بیاوریم بازهم درخواست برای آنها وجود دارد. اگرچه همانطور که گفتم اینها برای اعمال غیرضروری است. با این حال در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها به اندازه کافی برای اعمال ضروری و اورژانسی وجود دارد.

وی همچنین در مورد کمبود سرم نیز گفت: ما کمبودی نداریم، آمارنامه دارویی ما نشان داد فروش سرم دو برابر شده است، چرا باید این اتفاق رخ دهد؟ به نظر می‌رسد یک سری مشکلات را در بخش تجویز، درمان و خدمات سرپایی، عمل‌های غیرضرور، الکتیو، زیبایی، چاقی، لاغری و .. داریم که این‌ها قابل قبول نیست.

دارایی یادآور شد: شرکت‌های تولیدی ما بدون وقفه در حال تولید هستند. در طرح دارویار تجویز منطقی و مصرف منطقی تأکید شده است و در موضوع سرم هم باید به آن بپردازیم. امروز بسیاری از مردم سرم در دست گرفته و در مطب‌ها و درمانگاه‌ها در انتظار تزریق سرم هستند، که اینها قابل قبول نیست.

وی تأکید کرد: ما با تمام توان به تولید سرم می‌پردازیم و حتی از مسیر واردات سعی می‌کنیم سرم مورد نیاز را تأمین کنیم، با این حال ما وضعیت کنونی سرم را کمبود تلقی نمی کنیم بلکه بیش مصرف بوده و باید مدیریت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha