محققان استرالیایی گزارش‌هایی درباره 22 کودک و نوجوانی که در حین بازی‌های ویدیویی دچار اختلالات ریتم قلب شده‌اند، جمع‌آوری کردند. در بسیاری از موارد، کودکان ناگهان سیاه می‌شوند و برخی دچار ایست قلبی می‌شوند - که بدون درمان فوری کشنده است.کارشناسان تاکید کردند که مشخص نیست چنین حوادثی تا چه حد ممکن است رایج باشد. اما تقریباً در همه این موارد، کودکان دارای بیماری‌های قلبی بودند - گاهی شناخته شده و گاهی اوقات تا زمان بازی ناشناخته.

بازی‌های ویدیویی ریتم‌های خطرناک قلبی را در کودکان ایجاد می کنند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث دی یک گزارش جدید نشان می‌دهد که بازی‌های ویدیویی متیواند منجر به ایجاد آریتمی‌های قلبی خطرناک در کودکان آسیب‌پذیر شود.

دکتر کلر لاولی، متخصص قلب اطفال در بیمارستان کودکان سیدنی، سرپرست تیم این تحقیق، می گوید: «هر کودکی که دچار سیاهی، غش یا تشنج جدید شده باشد باید توسط پزشک محلی یا خانواده خود معاینه شود تا تشخیص دهد که آیا آزمایشات بیشتری لازم است یا خیر».

او تاکید کرد: "در واقع، بیشتر غش‌ها خطرناک نیستند، اما برخی از آنها می‌توانند خطرناک باشند. ."

دکتر دانیل سوهینکی، متخصص قلب در کالج پزشکی جورجیا در دانشگاه آگوستا، موافقت کرد که هوشیاری والدین کلیدی است.

بیشتر بدانید: چگونه آریتمیِ قلبی را کنترل کنیم؟سوهینکی، یکی از نویسندگان سرمقاله ای که به همراه این گزارش در شماره 11 اکتبر مجله Heart Rhythm به صورت آنلاین منتشر شد، گفت: "اگر علائمی وجود دارد که نشان دهنده یک اختلال قلبی باشد، آن را بررسی کنید."

او به نکته دیگری اشاره کرد: بازی دیگر فقط یک سرگرمی نیست. در 20 سال گذشته به یک "ورزش" رقابتی تبدیل شده است. بازیکنان و تیم‌ها در رویدادها رقابت می‌کنند که به صورت آنلاین پخش می‌شوند یا در ESPN و کانال‌های دیگر پخش می‌شوند - گاهی اوقات با جوایز نقدی هنگفتی در خطر است.

در همین حال، طبق اعلام انجمن ملی ورزش های دانشگاهی، 175 کالج و دانشگاه در ایالات متحده برنامه های ورزشی الکترونیکی دانشگاهی دارند.

سوهینکی اشاره کرد که در یک مورد، کودک پس از پریدن برای جشن پیروزی دچار آریتمی شد. یکی دیگر مربوط به کودکی بود که بر سر کنترل بازی با خواهر یا برادرش دعوا می کرد.

سوهینکی گفت، حتی در غیاب هر گونه پریدن یا دعوا، بازی می تواند باعث هجوم آدرنالین شود که سیستم قلبی عروقی را به شیوه ای مشابه فعالیت بدنی تحت تاثیر قرار می دهد - از جمله افزایش فشار خون و ضربان قلب.

برای این گزارش، تیم لاولی گزارش‌های موردی بین‌المللی کودکان یا نوجوانانی را جمع‌آوری کرد که در حین بازی از یک آریتمی ثابت یا مشکوک رنج می‌بردند.

در بسیاری از موارد کودک دچار تپش قلب شد و یا غش کرد یا گیجی و حالت تهوع داشت. چند کودک دچار ایست قلبی شدند - حالتی که قلب از تپش می ایستد و نمی تواند خون را به بقیه بدن پمپ کند. بدون درمان اورژانسی در عرض چند دقیقه کشنده است.

متأسفانه، چهار نفر از 22 کودک یا نتوانستند احیا شوند، یا هیچ تلاشی برای احیای آنها ثبت نشده.

برای اکثر کودکان یک ناهنجاری قلبی زمینه ای مقصر بود. شایع ترین مقصر وضعیتی به نام تاکی کاردی بطنی پلی مورفیک کاتکول آمینرژیک بود - یک اختلال ژنتیکی که می تواند باعث ضربان قلب غیرعادی سریع در پاسخ به ورزش یا استرس عاطفی شود.

چند کودک دیگر به سندرم مادرزادی QT طولانی مبتلا بودند، اختلال ژنتیکی دیگری که بر فعالیت الکتریکی قلب تأثیر می گذارد.در برخی موارد، قبل از وقوع حادثه بازی، کودکان به بیماری قلبی مبتلا بودند. بیشتر اوقات، مشکل قلبی در زیر رادار وجود داشت. به نظر می رسد 22 موردی که در مطالعه استرالیا بیان شده اند بسیار نادر هستند.

لاولی گفت: «با توجه به اینکه دقیقاً نمی‌دانیم چند کودک واقعاً بازی‌های رایانه‌ای بازی می‌کنند [اگرچه ما گمان می‌کنیم که تعداد آنها بسیار زیاد است]، تخمین شیوع دقیق این پدیده چالش برانگیز است. اما به نظر نادر می آید.

خطر مطلق آریتمی ناشی از بازی ناشناخته است و مشخص نیست که آیا بازی نسبت به سایر فعالیت‌ها خطر کمتر یا بیشتر برای کودکان مبتلا به بیماری‌های قلبی دارد.

سوهینکی توصیه کرد که والدین با پزشک فرزندشان همکاری کنند تا مطمئن شوند که وضعیت قلبی به طور "بهینه" مدیریت می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha