پنجشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵

این روزها باغداران انار ساوه به‌عنوان قطب تولید انار استان مرکزی در تکاپو برای چیدن این میوه بهشتی هستند تا شاید نتیجه زحمات یکساله‌شان را بگیرند.

مصادره دسترنج کشاورزان توسط دلالان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،کشاورزانی که برای ثمر رساندن محصول‌شان با انواع مشکلات از جمله تنش آبی و گرانی سموم و نهاده‌ها و هجوم آفات جنگیده‌اند، حالا آنهایی که نقدینگی لازم را دارند می‌توانند چشم به فروش محصول‌شان با حداقل سود داشته باشند و آنهایی که توان بالایی ندارند مجبور می‌شوند دسترنج‌شان را به قیمت حداقلی کیلویی 6 هزار تومان به دلال‌ها بفروشند.


95 درصد سطح زیر کشت و تولید انار استان مرکزی در باغ های ساوه است و به نوعی اقتصاد این شهر با انار گره خورده است و باغداران می‌گویند اگر دولت همتی کند و حمایت‌های خود را از این محصول قدری افزایش دهد می‌توان امیدوار بود کمتر کسی در این منطقه بیکار بماند.
«راضیه کریمی» مدیرعامل اتحادیه تعاونی باغداران انار ساوه در گفت‌وگو با «ایران» تصریح کرد: برداشت انار از باغ های ساوه از پانزدهم مهر ماه جاری آغاز شده و تا اوایل آبان ماه ادامه دارد.


به گفته وی، انار یکی از مهم‌ترین محصولات باغی شهرستان ساوه است. به گونه‌ای که از ۲۱ هزار هکتار باغ در شهرستان ساوه حدود نیمی از آن زیر کشت درختان انار قرار دارد که در حال حاضر حدود ۱۰ هزار هکتار آن بارور است.وی بزرگترین چالش پیش روی باغداران ساوه را جدا از تنش آبی، وجود کرم گلوگاه انار و آفتاب سوختگی درختان انار دانست و افزود: این درحالی است که توان اقتصادی باغداران در حدی نیست که بتوانند این تهدیدها را به شکل مطلوب کنترل کنند . باغداران ساوه خواستار حمایت دولت برای کنترل آفت کرم گلوگاه هستند که البته یک آفت انباری است و گاه تا 30 درصد محصول یک باغ را از بین می‌برد.


همچنین باغداران به‌دلیل نقدینگی پایین توان به کارگیری روش‌های بیولوژیک مبارزه با این آفت را ندارند و انتظار ما این است که با توجه به اهمیت انار برای اقتصاد ساوه این آفت در زمره آفاتی تلقی شود که در سطح ملی کنترل شود و مبارزه با آن برای باغداران رایگان تمام شود. وی همچنین درخصوص مشکل آفتاب سوختگی باغ‌های انار هم گفت: البته دولت راهکار ایجاد سایه بان را در این خصوص ارائه داده اما برای باغداران هزینه‌اش بالا است و اعطای تسهیلات با نرخ سود 14.5 درصد از سوی دولت انگیزه لازم را به باغداران نمی‌دهد وآنها خواستار دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه هستند.


کریمی تصریح کرد: متأسفانه با وجود افزایش قیمت تمام شده محصول انار این دلال‌ها هستند که به جای باغداران سود اصلی را می‌برند، در روزهای گذشته دلال‌ها با مراجعه به باغدارانی که مشکل اقتصادی بیشتر و توان کمتری دارند پیشنهاد خرید انار با کیلویی فقط 6 هزار تومان را می‌دهند که برای باغداری که دستش خالی است واقعاً فاجعه است.این درحالی است که اتحادیه باغداران ساوه برای کوتاه کردن دست دلالان بارها از شهرداری تهران خواستار غرفه در میادین میوه و تربار با قیمت پایین تری شده است.


کریمی از برگزاری جشنواره ملی انار در روزهای 11تا 13 آبانماه سال‌جاری در ساوه خبرداد و افزود: در این جشنواره علاوه‌بر فروش مستقیم محصول انار و فرآورده‌های آن باغداران سراسر کشور می‌توانند از دانش و تجربه سایر باغداران برای ارائه محصول با کیفیت‌تر بهره‌مند شوند.


صادرات انار به روسیه، آلمان، ژاپن


در همین حال «علی اصغر زارعی» مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مرکزی به «ایران» گفت: استان مرکزی رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور را در اختیار دارد و با کیفیت‌ترین انار متعلق به استان مرکزی است؛ هرچند بزرگترین استان تولید کننده انار، استان فارس است.
وی با اشاره به اینکه سطح باغ‌های انار استان مرکزی 10 هزار و 500 هکتار است، افزود: این میزان باغ سالانه 160 هزار تن محصول می‌دهد.
به گفته وی، عملکرد در هکتار محصول انار در استان مرکزی 15 تن در هکتار است.


به گفته وی، 95 درصد سطح زیر کشت و تولید انار استان مرکزی مربوط به ساوه است. موقعیت و ارتفاع مناسب باغ‌های ساوه، رطوبت پایین هوای منطقه و مهارت باغداران از مزیت‌های نسبی برای افزایش کیفیت انار استان مرکزی است.وی با اشاره به اینکه بیشتر درختان انار ساوه از گونه «ملس» هستند که به‌دلیل طعم نه چندان ترش و نه چندان شیرین باب طبع بازارهای صادراتی است، افزود: معمولاً 30 درصد تولید استان که درجه یک است به کشورهایی مانند روسیه، آلمان، عراق، افغانستان، ژاپن، کره جنوبی و کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌رود.

در سال گذشته هر کیلو انار ساوه 1.5 دلار ارز نصیب استان کرد. به گفته وی انار، گل و گیاه، کشمش و فرآورده گیاهان دارویی از مهم‌ترین اقلام صادراتی کشاورزی استان مرکزی هستند.وی تأکید کرد : جهاد کشاورزی با تمام توان در کنار تولیدکنندگان انار است و در حال حاضر با هدف کاهش مصرف آب 80 درصد هزینه ایجاد سایه بان روی باغ های انار را به شکل تسهیلات با نرخ سود 14.5 درصد در اختیارباغداران قرار می‌دهد.


وی با اشاره به اینکه ایجاد سایه‌بان برای باغ های انار ضمن کاهش مصرف آب، درختان را از آفتاب سوختگی حفظ و درجه حرارت باغ را حدود 8 درجه کاهش می‌دهد، افزود: در حال حاضر ایجاد سایه بان در هر هکتار باغ انار حدود 350 تا 400 میلیون تومان هزینه دارد.
وی با اشاره به فعالیت مرکز تحقیقات انار در ساوه گفت: این مرکز در قالب تحقیقاتی که انجام داده توانسته علت بیماری سفید شدگی دانه انار را که از مهم‌ترین آفات آسیب‌زننده به این محصول است، پیدا کند که گام بزرگی به شمار می‌رود. در سال گذشته این آفت خسارت شدیدی به باغ های انار ساوه وارد کرد.

در روزهای گذشته دلال‌ها با مراجعه به باغدارانی که مشکل اقتصادی بیشتر و توان کمتری دارند پیشنهاد خرید انار با کیلویی فقط 6 هزار تومان را می‌دهند که برای باغداری که دستش خالی است واقعاً فاجعه است.این درحالی است که اتحادیه باغداران ساوه برای کوتاه کردن دست دلالان بارها از شهرداری تهران خواستار غرفه در میادین میوه و تربار با قیمت پایین تری شده است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha