فصل قشلاق عشایری در راه است و عشایر از مناطق سردسیر کم‌کم راهی خوزستان و منطقه زلزله‌زده اندیکا می‌شوند، اما امسال عشایر کوچ‌رو این منطقه که  12 مهر ماه سال گذشته واحدهای مسکونی‌شان براثر زلزله فرو ریخته بود می‌توانند قشلاق امسال را زیر سقف‌های ایمن واحدهای نوسازی شده خود بگذرانند.

سقف ایمن برای زلزله زدگان «اندیکا»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، روزهای نخستین پاییز سال گذشته 130 روستای شهرستان اندیکا بر اثر زلزله 5.7 ریشتری دچار خسارت شدند، هرچند این زلزله که در مرز استان‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری حوالی« چلگرد»رخ داد خسارت جانی نداشت اما منجر به خسارت به زیر ساخت‌ها و واحدهای مسکونی این منطقه در 2 استان شد.


«حسین جنتی» مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان در گفت‌وگو با «ایران» گفت: تمامی واحدهای خسارت دیده از زلزله سال گذشته در منطقه اندیکا تا پایان ماه جاری و قبل از اتمام فصل کوچ عشایر به خوزستان تحویل مالکان می‌شود.وی افزود: به‌دنبال وقوع زلزله در این منطقه عشایری در مجموع 980 واحد مسکونی عشایری به گونه‌ای خسارت دیده بود که باید نوسازی می‌شد ؛ خوشبختانه همه این واحدها در مرحله آخر نازک کاری هستند و تا پایان مهرماه تحویل عشایر این منطقه می‌شود. وی البته تصریح کرد: در روستای«سرشط» چند واحد مسکونی تخریبی داشتیم که به علت اینکه این واحدها معارض داشتند برای نوسازی آنها اقدامی نشده است.


جتنی گفت: علاوه‌بر ساخت مسکن در این منطقه، ایلراه منطقه عشایری سرشط نیز به طول 9 کیلومتر با حمایت دولت بویژه بنیاد مستضعفان آسفالت شد، این ایلراه در گذشته یک جاده سنگلاخ و سخت‌گذر بوده و عشایر برای تردد در آن مشکلات بسیاری داشتند.وی خاطرنشان کرد: با توجه به حمایت ویژه رئیس‌جمهور، تهدید زلزله در اندیکا به یک فرصت تبدیل شد و ما در این منطقه تلاش کردیم علاوه‌بر نوسازی واحدهای فرسوده روستایی اقداماتی صورت گیرد تا چهره محرومیت از این منطقه عشایری زدوده شود.


مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان گفت: در استان 2 هزار و 200 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار وجود دارد که دارای 200 هزار واحد مسکونی هستند ،اما تا کنون حدود 85 درصد این واحدها نوسازی شده است. وی با اشاره به اینکه اعطای وام 200 میلیون تومانی نوسازی واحدهای مسکونی روستایی مراحل ابلاغ خود را می‌گذراند، گفت: امیدواریم با افزایش سقف تسهیلات نوسازی شاهد استقبال روستاییان برای نوسازی واحدهای غیر مقاوم باشیم.


در همین حال «مجید جودی» معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن گفت: دولت با هدف حمایت بیشتر از این منطقه محروم جهت نوسازی واحدهای تخریبی مصوبه‌ای گذراند تا سقف تسهیلات ساخت مسکن روستایی در این منطقه با 80 میلیون تومان افزایش به 200 میلیون تومان و سقف تسهیلات ساخت مسکن شهری از 150میلیون تومان به 250 میلیون تومان افزایش یابد.

وی افزود: رایزنی‌هایی انجام شده تا این مصوبه برای نوسازی واحدهای زلزله‌زده چلگرد چهارمحال و بختیاری لحاظ شود که امیدواریم بزودی ابلاغ شود.وی با اشاره به اینکه واحدهای تخریبی زلزله چلگرد نیز تا اواخر آبان‌ماه تحویل داده می‌شود، تصریح کرد: ما در آبان‌ماه گذشته همچنین زلزله فین هرمزگان را داشتیم که نوسازی واحدهای خسارت دیده این منطقه نیز تا انتهای آبان ماه امسال به اتمام می‌رسد.به گفته وی نوسازی واحدهای تخریبی زلزله بندر خمیر هرمزگان نیز در جریان است و تاکنون 600 واحد به مرحله فونداسیون و یک هزار و 400 واحد به مرحله اسکلت بندی رسیده‌اند.


تنها 5 ماه برای ساخت واحدهای زلزله‌زده کوهرنگ مساعد بود


در همین حال «فرشید ریاحی» مدیرکل بنیاد مسکن چهار محال و بختیاری نیز به «ایران»گفت: هر چند زلزله کوهرنگ در مهرماه سال گذشته اتفاق افتاد، ولی به لحاظ شرایط توپوگرافی منطقه و آب‌و هوای آن عملاً کار نوسازی 498 واحد تخریب شده از ابتدای اردیبهشت ماه آغاز شد،البته 3100 واحد نیاز به تعمیرات داشتند که کار تعمیر آنها به پایان رسیده است.


وی افزود: در حال حاضر پیشرفت فیزیکی ساخت واحدهای تخریبی بین 80 تا 85 درصد است و انتظار می‌رود کار نوسازی این واحدها تا اواخر آبان‌ماه به پایان برسد. وی با اشاره به شرایط آب و هوایی سرد و عدم امکان برداشت شن و ماسه دربرخی از ماه‌ها دراین منطقه تصریح کرد: به همین دلیل فقط در 5 ماه از یکسال گذشته امکان کار برای بازسازی وجود داشت، ضمن اینکه در خیلی از روستاهای کوهرنگ جاده دسترسی وجود ندارد.وی با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری 573 روستای بالای 20 خانوار دارد که 81 هزار واحد دارند، افزود: 54 درصد این واحدها مقاوم‌سازی و نوسازی شده‌اند.


ریـــاحــی خــــاطرنــشان کــرد: در بررسی‌هایی که بعد از وقوع زلزله‌ها صورت می‌گیرد مشخص شده است ، هیچ کدام از واحدهایی که نوسازی می‌شوند به‌دلیل زلزله فرو نمی‌ریزند، لذا با استناد به این مسأله ضروری است روستاییان قبل از وقوع زلزله و خدای ناکرده خسارت جانی و مالی نسبت به نوسازی واحدهای غیر مقاوم خود اقدام کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha