پررنگ شدن نهضت مدرسه‌سازی در جوان‌ترین استان کشور، شور و هیجان زیادی را در بین دانش‌آموزان ایجاد کرده است. حالا دیگر کودکان دیار نیمروز می‌دانند رؤیای داشتن کلاس‌های درس ایمن برایشان محقق می‌شود .

نهضت مدرسه‌سازی در سیستان و بلوچستان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، خیران هم پای کار آمده‌اند تا با کمک مسئولان مشکل کمبود فضای آموزشی در سیستان و بلوچستان برای همیشه برطرف شود.همچنین نگاه دولتمردان نسبت به این موضوع جدی شده تا جایی که تمام مصوبات سفر اخیر رئیس‌جمهور در حوزه نوسازی و ساخت و ساز مدارس به این استان محقق شده است. تمام اینها در کنار مشارکت و همراهی خیران سبب راه‌اندازی نهضت مدرسه‌سازی در این استان شده است.

بالاترین اعتبار نوسازی مدارس به سیستان و بلوچستان رسید


«میثم لک‌زایی» مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان با بیان اینکه دولت توجه ویژه‌ای به حوزه ساخت و ساز مدارس در استان دارد، اظهار داشت: با نگاه ویژه دولت به مناطق کم برخوردار، امسال با رشد صد درصدی، بالاترین اعتبار در حوزه فضاهای آموزشی به میزان یکهزار و 200 میلیارد تومان در بین استان‌های کشور به سیستان و بلوچستان اختصاص یافته است.

همچنین 3 هزار و 657 میلیارد ریال اعتبار در قالب طرح محرومیت‌زدایی علاوه‌ بر ردیف ایجاد فضای آموزشی پیش‌بینی شده در لایحه بودجه کشور با هدف ارتقای شاخص‌ها به این استان اختصاص یافته است. البته در این مدت علاوه‌ بر حمایت‌های دولت، مشارکت و همراهی خیرین نیز بیشتر شده است.


مدیرکل نوسازی مدارس استان ادامه داد: در یک سال اخیر با تحقق صددرصدی مصوبات سفر رئیس جمهور در حوزه ساخت و ساز فضاهای آموزشی، از شرایط محرومیت به سمت شرایط مطلوب در حرکت هستیم و آنچه برای مجموعه نوسازی مدارس استان اهمیت دارد این است که هیچ دانش‌آموزی در هیچ منطقه و شهرستان و حتی روستاهای دورافتاده از نعمت کلاس درس بی‌بهره نباشد؛ از همین رو تمام همت خود را به کار بسته و خواهیم بست که البته برای رسیدن در این راه نیازمند مساعدت، همراهی و مشارکت تمامی دستگاه‌های اجرایی هستیم.


لک‌زایی توسعه شاخص‌های آموزشی استان را نیازمند همراهی مسئولان ملی دانست و افزود: با هدف افزایش نرخ سرانه فضای آموزشی در استان و رفع نگرانی کمبود کلاس درس، به‌دنبال توسعه و تجهیز کارگاه‌های ساخت و ساز و جذب بموقع اعتبارات بوده و سعی خواهیم کرد سال به سال این رقم رشد داشته باشد. در این راستا در شش ماهه اول سال گذشته تعداد ۵۶۸ کلاس درس با زیربنای ۴۵ هزار و ۶۸۸ متر مربع و اعتباری بالغ بر هزار و ۶۰۸ میلیارد ریال احداث شد که این رقم در ۶ ماهه نخست امسال به تعداد ۸۰۱ کلاس با زیربنای ۶۷ هزار و ۲۱۸ متر مربع و اعتباری بالغ بر ۳ هزار و ۵۰۶ میلیارد ریال افزایش یافته است.


این مقام مسئول تصریح کرد: از آنجایی که این استان در شاخص جمعیت آماری دانش‌آموزی بالاترین نرخ رشد را در بین استان‌های کشور داراست و هر سال به جمعیت دانش‌آموزان استان افزوده می‌شود، می‌طلبد تا با تلاش و کوشش گسترده و همه‌جانبه به‌دنبال جبران عقب ماندگی تاریخی در حوزه ساخت و ساز مدارس و تأمین فضای آموزشی استاندارد و مورد نیاز دانش‌آموزان باشیم.


مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان از برنامه‌ریزی برای تجهیز تمام مدارس به سیستم گرمایشی (شوفاژخانه) خبر داد و خاطرنشان کرد: تا پایان سال همه کلاس‌های درس در استان مجهز به سیستم استانداردسازی گرمایشی خواهند شد. این در حالی است که در یک سال اخیر فرایند عقد قرارداد و خرید تجهیزات گرمایشی با بودجه‌ای بالغ بر ۷۶۸ هزار و ۴۱۵ میلیون ریال در بیشتر شهرستان‌های استان انجام شده است.

در این راستا از مهر سال قبل تاکنون سه هزار و ۳۵۶ کلاس درس مجهز به اسپیلت و سه هزار و ۶۰۰ کلاس درس در راستای استانداردسازی سیستم گرمایشی تجهیز شده‌اند. البته هنوز تمام مدارس تجهیز نشده‌اند و این فرایند کماکان ادامه خواهد داشت.


وی در خصوص تجهیزات سرمایشی نیز افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی استان، تجهیز مدارس به سیستم‌های سرمایشی هم اهمیت زیادی دارد. در همین راستا از سال ۹۶ تاکنون تعداد 7 هزار و 574 دستگاه اسپیلت و کولر گازی، 9 هزار و 235 پنکه دیواری و یکهزار و 166 دستگاه کولر آبی با اعتباری بالغ بر هزار و ۴۳۲ میلیارد ریال در سطح مدارس استان توزیع، نصب و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.


نیمی از کلاس‌های درس استان توسط خیرین ساخته شده است


این مقام مسئول یکی دیگر از اولویت‌ها را ساماندهی وضعیت مدارس حاشیه شهرهای استان عنوان کرد و گفت: از آنجایی که در این مناطق تراکم دانش‌آموز بسیار زیاد است تلاش کرده‌ایم تمرکز اجرای طرح‌ها در این منطقه‌ها باشد تا خللی در روند تحصیل دانش‌آموزان این مناطق ایجاد نشود.
لک‌زایی با اشاره به اینکه همراهی خیران مدرسه‌ساز موجب شده تا نیمی از کلاس‌های درس استان توسط آنان ساخته شود، تصریح کرد: در بررسی به عمل آمده در بین استان‌های کشور در حوزه مشارکت خیرین در سال ۱۴۰۰، این استان رتبه اول جشنواره خیرین مدرسه‌ساز را به خود اختصاص داده است.

در واقع با حضور مؤثر و جدی خیران، کارگاه ساخت و ساز و نهضت بزرگ مدرسه‌سازی در تمام نقاط استان شکل گرفته و راه اندازی شده و این نهضت در مناطق مختلف زمینه‌ساز ایجاد اشتغال نیروهای جویای کار است که در حال حاضر بیش از ۹ هزار نفر در مراحل مختلف اجرای پروژه‌ها پای کار هستند. با حضور گسترده و جدی مجموعه‌های خیریه سال گذشته رقم آورده خیرین ۲۱۴ میلیارد تومان بود که از ابتدای سال‌ جاری تاکنون این رقم به ۳۵۰ میلیارد تومان رسیده است.


وی با اشاره به اینکه تا قبل از شروع سال تحصیلی ۸۰۰ کلاس درس تحویل ادارات آموزش و پرورش استان شده است، خاطرنشان کرد: در تلاشیم تا پایان سال ۸۰۰ کلاس درس دیگر نیز احداث کنیم. همچنین در نظر داریم در نیمه اول سال ۱۴۰۲ ساخت ۷۰۰ کلاس درس جدید را هم به پایان برسانیم.
مدیرکل نوسازی مدارس سیستان و بلوچستان با اشاره به حضور و مشارکت خیرین نیک اندیش، گفت: مشارکت و همراهی خیرین در حوزه ساخت و ساز و توسعه فضاهای آموزشی روند رو به رشدی داشته تا جایی که آورده ۲ هزار و ۱۴۲ میلیارد ریالی را شاهد بودیم. در اصل آنچه امروز در سیستان و بلوچستان در حال انجام و پیگیری است در نوع خود کم نظیر و چشمگیر بوده چرا که از منظر تخصیص بموقع اعتبارات دولتی و حضور و مشارکت گسترده خیرین و مجموعه‌های خیریه، شاهد نهضت بزرگ مدرسه‌سازی در این سرزمین و در جای‌جای استان هستیم که این مهم ستودنی است.

امسال با رشد صددرصدی، بالاترین اعتبار در حوزه فضاهای آموزشی به میزان یکهزار و 200 میلیارد تومان در بین استان‌های کشور به سیستان و بلوچستان اختصاص یافته است. همچنین 3 هزار و 657 میلیارد ریال اعتبار در قالب طرح محرومیت‌زدایی علاوه بر ردیف ایجاد فضای آموزشی پیش‌بینی شده در لایحه بودجه کشور با هدف ارتقای شاخص‌ها به این استان اختصاص یافته است. البته در این مدت علاوه بر حمایت های دولت، مشارکت و همراهی خیرین نیز بیشتر شده است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha