سه‌شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۵
کد خبر: 345861

عده‌ای می‌کوشند با ایجاد انسداد در میان پزشکان جوان، ضمن حفظ انحصار خود، سبب مهاجرت آنها شوند. بر اساس اسناد بالادستی، توسعه کیفی و کمی نظام آموزش پزشکی باید در دستور کار قرار گیرد.

پزشکان جوان پشت راهبندان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق، عده‌ای می‌کوشند با ایجاد انسداد در میان پزشکان جوان، ضمن حفظ انحصار خود، سبب مهاجرت آنها شوند. بر اساس اسناد بالادستی، توسعه کیفی و کمی نظام آموزش پزشکی باید در دستور کار قرار گیرد. در همین زمینه شورای ‌عالی انقلاب فرهنگی ماده‌واحده‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن وزارت‌ بهداشت مکلف بود طرح افزایش ظرفیت در رشته‌های تخصصی را به ستاد راهبری نقشه ارائه کند. علی‌رغم وجود قوانین اما این موضوع در آزمون دستیاری تخصص امسال به بار ننشست.

برخی از مسئولان در مصاحبه‌هایی علت کاهش ظرفیت رشته‌های تخصص در آزمون دستیاری امسال را عدم استقبال خود پزشکان جوان قید کردند که این موضوع در تقابل با واقعیت‌های موجود است. محمد رئیس‌زاده، رئیس ‌کل سازمان نظام‌پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفته ‌بود: امسال (سال 1400) ما ۱۸ جراح عروق می‌خواستیم که دو نفر ثبت‌نام کردند و از طریق تکمیل ظرفیت به پنج نفر رسید. در رشته جراحی قلب نیز ظرفیت‌های ما تکمیل نمی‌شود و علت آن این است که پزشکان عمومی تمایلی برای ورود به این رشته‌ها ندارند چراکه شرایط را مناسب نمی‌بینند و از طرفی دیگر شرایط گذراندن دوران رزیدنتی با کمک‌هزینه‌هایی که به آنها می‌دهیم غیرممکن است. وی درباره علت کاهش تمایل برخی پزشکان به تحصیل در این رشته‌های تخصصی تصریح‌ کرد: برخی پزشکان عمومی شرایط کاری را مناسب نمی‌بینند و تمایلی به ورود به رشته‌های تخصصی ندارند؛ گذراندن دوره رزیدنتی با حقوقی که رزیدنت‌ها دریافت می‌کنند بسیار دشوار است چراکه رزیدنتی که الان 30 سال دارد و متأهل است نمی‌تواند با ماهانه چهار میلیون تومان زندگی کند و بدون دغدغه نیز در خدمت آموزش و درمان باشد.

سال گذشته 800 صندلی دستیاری خالی ماند

جلیل کوهپایه‌زاده، دبیر شورای گسترش دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور پنجم تیرماه 1401 به خبرگزاری تسنیم گفته‌ بود: سالانه حدود 12 هزار نفر در آزمون دستیاری شرکت کردند و سال گذشته چهارهزارو 500 ظرفیت وجود داشت که در نهایت حدود سه‌هزارو 700 نفر پذیرش شدند و حدود 800 صندلی دستیاری خالی ماند. دبیر شورای گسترش دانشگاه‌های علوم‌پزشکی کشور همچنین عنوان کرده‌ بود: صندلی رشته‌های طب اورژانس، بیهوشی، جراحی، داخلی، اطفال بیشتر از سایر رشته‌ها خالی می‌ماند، این رشته‌ها بسیار مهم هستند اما متأسفانه ظرفیت آنها به‌دلیل کمتربودن انگیزه پزشکان برای ورود به این رشته‌ها پر نمی‌شود زیرا پزشکان احساس می‌کنند در صورت ورود به این رشته‌ها وضعیت معیشتی خوبی نخواهند داشت؛ برخی دیگر از پزشکان نیز به‌دلیل آنکه برای تحصیل مجبور هستند از خانواده خود دور بمانند؛ تمایلی به شرکت در آزمون ندارند. رشته‌های رادیولوژی، داخلی قلب، چشم‌پزشکی، گوش و حلق و بینی، پوست و مو، ارتوپدی و طب فیزیکی بیش از سایر رشته‌ها متقاضی دارند و بیش از 95 درصد ظرفیت آنها معمولا پر می‌شود.

امسال تمامی صندلی‌های آزمون دستیار تخصصی پر شدند

پس از سخنانی مبنی بر عدم تمایل از سوی پزشکان برای تحصیل در مقطع تخصص امسال مشاهده کردیم که تمامی ظرفیت‌های اعلام‌شده پر شدند؛ دکتر ابوالفضل باقری‌فرد معاون آموزشی وزارت‌ بهداشت از رکورد پذیرش آزمون دستیار تخصصی ۱۴۰۱، خبر داد و اعلام‌ کرد: برای اولین بار در تاریخ وزارت‌ بهداشت، چهار هزار نفر در چهل‌ونهمین آزمون دستیاری پذیرفته شدند. در مقایسه با سال گذشته و ظرفیت مشابه، حدود ۵۰۰ دستیار تخصصی در آزمون امسال، بیشتر جذب و پذیرفته شدند و از سویی دیگر، صندلی‌های خالی این آزمون خصوصا در رشته‌های مورد نیاز، به‌طور چشمگیری پُر شد. به‌عنوان نمونه در رشته بیهوشی، حدود ۵۰ درصد از صندلی‌های خالی سال گذشته، امسال پُر شد و علی‌رغم این استقبال چشمگیر، تعداد قابل‌توجهی از دستیاران نیز در مرحله تکمیل ظرفیت و پذیرش بومی پذیرفته خواهند شد. پرشدن تمامی ظرفیت‌ها خط بطلان بر تمامی سخنان مبنی بر عدم تمایل پزشکان برای حضور در آزمون تخصصی کشید اما باید گفت که خالی‌بودن ظرفیت‌ها به‌دلیل عدم استقبال پزشکان نیست بلکه عده‌ای در تلاش هستند تا با قاعده‌گذاری سخت بر آزمون تخصص و ایجاد انسداد در میان پزشکان جوان، انحصار خود را در رشته‌های آزمون تخصص حفظ کنند.

تجمع پزشکان برای سؤالات غیراستاندارد

در 20 شهریور 1401 عده‌ای از دستیاران پزشکی با تجمع مقابل وزارت‌ بهداشت به سؤالات آزمون دانشنامه پزشکی اعتراض کردند. اعتراض اصلی داوطلبان این بود که آزمون دانشنامه (بورد) در رشته داخلی با سؤالات بسیار غیراستاندارد و اغلب حفظی، کنکوری و بدون دید بالینی برگزار شده‌ است. همچنین دستیاران رشته‌های جراحی نیز گفتند که آزمون این رشته غیراستاندارد بوده و موجب خواهد شد که درصد کمی از دستیاران حد نصاب را کسب کنند و این موضوع منجر به نادیده‌گرفتن زحمات دستیاران جوان رشته جراحی می‌شود. به نظر می‌رسد علت سخت‌گیری در این آزمون‌ها تنها به‌علت انحصارطلبی است و دولت باید این انحصار را بشکند و آینده‌نگری داشته‌ باشد. حال با توجه به کمبود شدید پزشک متخصص در کشور و همچنین وقوع توفان سالمندی جمعیت در سال‌های آینده، عدم افزایش ظرفیت پذیرش آزمون دستیاری، بحران کمبود پزشک را تشدید خواهد کرد و ناامیدی بسیاری از پزشکان جوان را در پی خواهد داشت. بهتر است مسئولان وزارت‌ بهداشت بدون درنظرگرفتن منافع شخصی، صلاح سیستم درمانی را در نظر گرفته و سلامت مردم را در اولویت خود قرار دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha