در کلان‌شهر تهران فعالیت کودکان کار یک معضل محسوب می‌شود؛ به‌ویژه در بحث زباله‌گردی. هر چند تا کنون 32 مرحله از طرح ساماندهی کودکان کار گذشته اما هنوز به گفته مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی این طرح سرانجامی نداشته است.

 سرانجام طرح سامان‌دهی کودکان کار خیابانی؛ شکست بعد از 32 مرحله اجرا

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی، زباله‌گردی نشان از زخم عمیق و فقری ویران‌گر بر پیکر شهر دارد، زخمی که هر از چندگاهی سر باز می‌کند و داغی تازه بر احساسات افکار عمومی نشان می‌گذارد، با این همه دست اندرکاران امر و حتی شهروندان، مسئولیت و وظیفه خود را در قبال این کودکان به محاق فراموش سپرده‌اند.احمد احمدی، مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی روز گذشته با انتقاد از وضعیت طرح سامان‌دهی کودکان کار گفت: کودکانی که به‌عنوان کودکان کار و خیابانی از سوی سرشبکه‌ها و باندها و برخی از خانواده‌ها استثمار می‌شوند، ماهیانه درآمدی ۵۰، ۱۰۰ و ۱۵۰ میلیون تومانی را دارند که رقم بسیار قابل‌توجهی است.


او درباره ساماندهی کودکان کار و خیابانی اظهار کرد: در مسئله کودکان کار باید به چند مسئله توجه شود؛ اول اینکه از ورود اتباع خارجی جلوگیری به‌عمل آید و اگر خانواده‌ای فرزند خود را وادار به کار می‌کند، برخورد شود ضمن اینکه باید با شبکه‌های استثمارگر و باندهای کودک کار و خیابانی نیز برخورد جدی شود.

قانون برخورد با چنین افرادی را مشخص کرده است و متولی آنها نیز تعیین شده است؛ چنانچه با موارد اشاره‌شده از جمله از ورود اتباع خارجی به شهر جلوگیری به‌عمل آید و با شبکه‌های استثمارگر برخورد شود، قطعاً ما شاهد کاهش تعداد کودکان کار و خیابانی در سر چهارراه‌ها و معابر خواهیم بود البته کنار این موضوع باید به مسائل اقتصادی و فقر خانواده‌ها نیز توجه ویژه شود تا همه اتفاقات دست به دست هم دهد تا شاهد کاهش کودکان کار و خیابانی در سطح شهر باشیم.


مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه «اعتقاد ما این است که باید توجه ویژه‌ای به استعداد نهفته در چنین کودکانی شود»، گفت: چنانچه به شخصیت آنها توجه شود و استعداد نهفته آنها شکوفا شود، این افراد می‌توانند جزو نخبگان و ذخایر آینده کشور باشند؛ در همین ارتباط سازمان رفاه‌، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی طرحی در خصوص استعدادیابی، آموزشی و تربیتی ویژه این کودکان در دستور کار خود قرار داده است.


احمدی‌ صدر با انتقاد از اینکه طرح ساماندهی کودکان کار خیابانی در سال‌های اخیر موفقیت آن‌چنانی را کسب نکرده است، تصریح کرد: ما به اجرای این طرح اعتقادی نداریم چرا که اگر قرار بود اتفاقی در این حوزه رخ می‌داد باید طی 32 مرحله از آن شاهد کاهش کودکان کار و خیابانی می‌بودیم اما به هر ترتیب این طرح، موفق نبوده است.


وی گفت: باید شرایطی فراهم شود تا این کودکان در محیط‌های آموزشی و تفریحی حضور داشته باشند و این سؤال مطرح می‌شود؛ چه‌تعداد از مجموعه‌های تفریحی و ورزشی از جمله استخرها برای این کودکان به‌صورت رایگان ارائه خدمت می‌کنند؟مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران متذکر شد: در زمان حاضر 30 مرکز از سوی سازمان رفاه‌، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری جهت اجرای طرح تربیتی، آموزشی و استعدادیابی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند؛ کودکانی که به‌عنوان کودکان کار و خیابانی از سوی سرشبکه‌ها و باندها و برخی از خانواده‌ها استثمار می‌شوند، ماهیانه درآمدی بین 50، 100 و 150 میلیون تومان را دارند که رقم بسیار قابل‌توجهی است البته برخی از خانواده‌ها نیز 5 تا 6 فرزند دارند که بالطبع به‌کارگیری آنها تحت عنوان کودک کار و خیابانی درآمد بسیار بیشتر از ارقام اشاره‌شده را در ماه خواهند داشت.


احمدی‌ صدر یادآور شد: به‌طورکلی برای کاهش تعداد کودکان کار و خیابانی در سطح شهر و معابر و چهارراه‌ها باید چند کار اساسی را انجام داد؛ ابتدا اینکه از ورود اتباع جلوگیری به‌عمل آید، دوم اینکه با خانواده‌ها و سرشبکه‌هایی که کودکان را استثمار می‌کنند، جلوگیری شود و در ادامه نیز باید شرایط استعدادیابی برای چنین افرادی را فراهم کرد.


موازی کاری نهادهای مرتبط با کودکان کار


سرپرست امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی نیز در این باره با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه با شهرداری‌ تهران مبنی بر عدم استفاده پیمانکاران از کودکان برای جمع‌آوری زباله‌ از اختصاص اعتبار به برخی دستگاه‌ها در خصوص جمع‌آوری کودکان کار و خیابان گلایه کرد.
محمدرضا حیدری‌ها درباره موازی کاری فعالیت نهادهای مرتبط با کودکان کار نیز به ایلنا گفت: بنابر آن چیزی که در برنامه ششم توسعه به سازمان بهزیستی تکلیف شده و آن چیزی که در پیش‌نویس برنامه هفتم ذکر شده، سازمان بهزیستی مکلف به ساماندهی کودکان کار و خیابان با همکاری سایر دستگاه‌ها است و حدود ۱۳ دستگاه در موضوع ساماندهی کودکان کار و خیابان همکار بهزیستی هستند.


او ادامه داد: اما متاسفانه در حال حاضر شاهد هستیم که بخشی از این اعتبارات که در زمینه ساماندهی کودکان کار و خیابان هزینه می‌شود به سمت سایر دستگاه‌ها سوق داده می‌شود. هم شهرداری تهران و هم سایر دستگاه‌ها که باید با بهزیستی همکاری کنند مبلغی را برای اعتبارات ساماندهی کودکان کار و خیابان دریافت می‌کنند پیشنهاد ما به عنوان سازمان بهزیستی این است که همه اعتبارات در یک سازمان متمرکز شود چراکه با این کار هم سازمان پاسخگو مشخص می‌شود و همچنین همسویی بین دستگاه‌ها ایجاد می‌شود و همچنین موازی کاری بین دستگاه‌ها کمتر شده و می‌توانیم نتیجه بهتری را در ساماندهی کودکان کار و خیابان داشته باشیم.

سرپرست امور آسیب‌دیدگان اجتماعی و سرپرست مرکز فوریت‌های اجتماعی ۱۲۳ همچنین درباره برخورد باندهای کار کودک گفت: آن چیزی که در برخی از سریال‌های ما نشان داده می‌شود که برخی از باندها در حوزه کار کودک مستقر هستند اینگونه نیست و ما به این شکل باند نداریم که کودکان را سامان‌دهی کرده و از آن‌ها سوءاستفاده کنند اگر هم باندی باشد قانون‌گذار آن را برعهده پلیس و وزارت اطلاعات گذاشته که این باندها را شناسایی و متلاشی کنند.


حیدری‌ها درباره کودکان زباله‌گرد و در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری به وظیفه خود که برخورد با پیمان‌کارانی است که از کودکان استفاده می‌کنند عمل می‌کند، گفت: آنچه که ما درباره کودکان زباله‌گرد انجام می‌دهیم از طریق همان مراکز آموزشی حمایتی‌مان صورت می‌گیرد. اما یک الی دو سال است که همکاری مناسبی بین ما و شهرداری تهران درباره کودکان زباله‌گرد در حال انجام است در همین اواخر هم یک تفاهم‌نامه با شهرداری تهران در این خصوص منعقد خواهیم کرد.


وی تاکید کرد: با انعقاد این تفاهم‌نامه تلاش می‌کنیم که ممنوعیت استفاده از کودکان در زباله‌گردی را به تصویب برسانیم تا پیمان‌کاران اجازه استفاده از کودکان را برای جمع‌آوری زباله نداشته باشند به محض اینکه این تفاهم‌نامه نیز نهایی شود در این باره اطلاع‌رسانی خواهد شد و براساس آن پیمانکاران در استفاده از کودکان برای زباله‌گردی منع می‌شوند.


سرپرست امور آسیب‌دیدگان اجتماعی در پاسخ به این سوال که چند سال گذشته نیز چنین تفاهمی با شهرداری منعقد شده بود، اما عملا بی‌فایده بود و ما همچنان شاهد استفاده کودکان توسط پیمان‌کاران برای زباله‌گردی بودیم، گفت: در این دوره عزم سازمان بهزیستی و شهرداری تهران بر انجام این کار است و من امیدوارم این کار به نحو احسن انجام شود.


کار برای کودکان کمتر از ۱۵ سال ممنوع است و برای کودکان ۱۵ تا ۱۸ ساله نیز باید کار شایسته باشد که زباله گردی جزو آنها نیست، با این همه چه بخواهیم و چه نخواهیم زباله‌گردی در ایران بویژه پایتخت مشاهده می‌شود و دست اندرکاران همراه با مردم با انجام وظایف خود می‌توانند مرهمی بر زخم های کودکان زباله‌گرد باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha