در حالی که پاداش پایان خدمت اغلب کارمندان دولت یک‌جا و به‌موقع پرداخت می‌شود، این روند در بازنشستگان آموزش وپرورش برعکس بوده و پرداخت مطالبات فرهنگیان به صورت «دیرهنگام» و «با فاصله‌ای قابل توجه به لحاظ مبلغ» پرداخت می‌شود. این وضعیت برای برخی از بازنشستگان با تاخیری 15 ماهه نیز انجام گرفت. چالش فرهنگیان با پاداش پایان خدمت به همین جا ختم نمی‌شود؛ روز گذشته مبلغی به حساب بازنشستگان سال گذشته وزارت آموزش وپرورش واریز شد که مشخص شد 20 درصد پایان خدمت آنان است؛ در حالی که فرهنگیان منتظر پرداخت این پاداش به صورت کامل بودند، انگونه که در سال پیش پرداخت شد.

امسال انتخابات نبود، پاداش فرهنگیان قسطی شد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی، وضعیت پرداخت پاداش پایان خدمت ‌شان بارها مورد تذکر نمایندگان مجلس قرار گرفته و نامه‌نگاری‌هایی با سازمان برنامه و بودجه در این زمینه انجام شده است. چندی پیش یوسف نوری؛ وزیر آموزش و پرورش گفته بود که به مسئولان سازمان برنامه اعلام کرده است که این مبلغ باید به صورت کامل و یک‌جا برای افراد مشمول واریز شود؛ با این وجود به نظر می‌رسد سنبه سازمان برنامه و بودجه پرزورتر بوده و دیوار کوتاه فرهنگیان، کوتاه‌تر از پیش نیز شده است و وزیر آموزش و پرورش پس از یک مقاومت ملایم، تسلیم این تصمیم شد و با پرداخت 20 درصد مطالبات این قشر موافقت کرد.


پرداخت قسطی بعد از مدت‌ها تاخیر


یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش 11 مهر درباره پرداخت پاداش پایان خدمت همکاران بازنشسته آموزش و پرورش گفته بود که پیگیر این موضوع شد، و در هیات دولت هم بر این موضوع تاکید کرده است که این مبلغ باید به صورت کامل و یک‌دفعه برای این افراد واریز شود. اما ظاهرا سازمان برنامه وبودجه تنها 20 درصد این مبلغ را به حساب آموزش و پرورش واریز کرده بود که ظاهرا با اعتراض وزیر این ۲۰ درصد مبلغ به خزانه فرستاده شده بود تا شرایط برای پرداخت همه این مبلغ فراهم شود. اما پیامک واریز مبلغی به مقدار یک پنجم پاداش معلمان به حساب فرهنگیان در عصر روز پنجشنبه نشان داد که وزارت آموزش و پرورش کاری از پیش نبرد و تنها همان 20 درصد اعلام شده به حساب معلمان بازنشسته واریز شد.

انتقاد شدید فرهنگیان بازنشسته


این مساله انتقاد بازنشستگان مشمول را در پی داشته است. یکی از بازنشستگان وزارت آموزش وپرورش در گفتگو با همدلی گفت:« 13 تا 14 ماه در انتظار واریز پاداش خدمت بوده‌ام و با این وجود بعد از این مدت فعلا یک پنجم از مبلغ نهایی واریز شده است.»
وی افزود:«این در شرایطی است که پیش از این وزیر آموزش و پرورش گفته بود تلاش می‌شود که همه پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته تا اواخر شهریورماه پرداخت خواهد شد.»بازنشسته دیگری با گلایه شدید از این وضعیت گفت:« درحالی که تورم به سرعت در حال افزایش است، پرداخت مطالباتی که با بیش از یک سال تاخیر، آن هم به صورت قسطی این پاداش را به صورت حقوقی ماهیانه در می‌آورد که یک بازنشسته آموزش و پرورش- که وضعیت معیشتش را همگان می‌دانند- یک موتور هم نمی‌تواند با آن بخرد.»بازنشسته دیگری نیز با اشاره به این موضوع گفت:«پرداخت پاداش در حقیقت مکانیزمی است که یک بازنشسته پس از 30 سال خدمت با سرمایه‌ای که اندوخته است، بتواند کاری انجام دهد، اما پرداخت قسطی آن با توجه به شرایط گرانی وتورم این سرمایه را می‌سوزاند.»
معلم بازنشسته دیگری نیز با اشاره به این که مبلغ پاداش پایان خدمت فرهنگیان نیز به مانند حقوق‌شان مشمول تبعیض و بی‌عدالتی است به خبرنگار همدلی گفت:« چگونه است که پاداش پایان خدمت کارمندان دیگر با مبلغی بسیار بیشتر از پاداش فرهنگیان و با حداکثر تاخیری یک ماهه و به صورت یک‌جا پرداخت می شود، اما این وضعیت برای فرهنگیان به شکلی تحقیرآمیز و قسطی انجام می‌شود.»
وی گفت:« حقیقت ماجرا این است که فرهنگیان در پایان 30 سال خدمت خود، هیچ سرمایه دیگری ندارند و بسیار روی این مبلغ حساب می‌کنند و تا بخشی از کمبودهای زندگی خود را جبران کنند. برخی می‌خواهند از آن برای عروسی فرزندان‌شان استفاده می‌کنند، برخی دیگر نیز در جهت کسب‌وکار تازه برای کمک به معیشت خود آن را در نظر گرفته‌اند، که با پرداخت قسطی آن، عملا هیچ کاری با آن نمی‌توانند بکنند.»


رابطه پرداخت پاداش فرهنگیان با انتخابات


در حالی که سال گذشته پرداخت پایان خدمت فرهنگیان، علیرغم وضعیت تورم کشور و با وجود تاخیر چندماهه، به صورت یک‌جا پرداخت شده بود، این سوال پیش می‌آید که چرا امسال این اتفاق نیفتاد؟ پاسخ این سوال را یک مقام سابق در یکی از ادارات آموزش وپرورش کشور به مساله «انتخابات» گره می‌زند. او به خبرنگار همدلی گفت:«این به یک روال قابل پیش‌بینی در آموزش و پرورش تبدیل شده است که پاداش پایان خدمت فرهنگیان در سال‌هایی که انتخابات برگزار می‌شود، یک‌جا و با تاخیر کمتری پرداخت می‌شود.»او می‌گوید:«مدت تاخیر آن بستگی به دوری و نزدیکی به تاریخ برگزاری انتخابات دارد و معمولا تلاش می‌شود که تا قبل از برگزاری انتخابات پرداخت شود.»این مقام سابق با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 درسال گذشته گفت:« به همین خاطر پارسال پاداش پایان خدمت فرهنگیان به صورت کامل و یک‌جا پرداخت شد.»صحت وسقم این موضوع را از یکی از بازنشستگان سال‌های قبل جویا شدیم. او نیز با تایید این موضوع گفت:« خودم علیرغم اینکه می‌توانستم تا 35 سال خدمت کنم، اما با اطلاع از این وضعیت، خودم را پیش از انتخابات سال 98 بازنشسته کردم و آن سال نیز پاداش من به صورت کامل و یک‌جا پرداخت شد.»به هرحال به نظر می‌رسد که این بخش از معیشت فرهنگیان نیز به مانند ماجرای رتبه‌بندی معلمان مشمول بازی‌های دیگری شده است که در همه این سال ها نگاهی تبعیض‌آمیز به معلمان و قشر فرهنگی داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • فرهنگی IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    0 0
    متاسفم برای اموزش و پرورش ی معلم بعد سی سال زحمت کشیدن پاداشش رو هم قسطی میدن اونم بعد یکسال .اون پول اصلا ارزش خودش رو بعد ی سال از دست داده حالا با قسطی شدن دیگر هیچ .ی کم خجالت هم خوب چیزیه .ایا واسه سایرر کارمندان هم همینطوره باید یکجا پرداخت کنن این خواسته ی بازنشستگانه
  • محمدحیدرزاده IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    0 0
    معلم واقعا ذلیل شده،،حیف ۳۰ سال عمرم،،،،ریسی خجالت داره،،
  • فرهنگی بازنشسته مهر ۱۴۰۰ IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    0 0
    خدا ریشه ظلم و تبعیض را بکنه
  • محمد باقر شیبانی RO ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
    1 0
    این شیوهء پرداخت پاداش و تعلل در رتبه بندی، درایت نیست بلکه دامن زدن به اعتراضات است.
  • فرهاد IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    1 0
    بازنشسته فرهنگی هم تحقیر شد هم فقیر ۲۰ درصد؟اقای وزیر ؟
  • فرهاد IR ۰۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    1 0
    واقعا آقای وزیر هم شأن خودتان و هم بازنشستگان را تحقیر کردید.گدایی نمیکنیم بعد ۳۰ سال ینگونه حق دادن توهین آمیز است
  • بازنشسته مهر ۱۴۰۰ IR ۰۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    1 0
    شما که شهامت ندارید نظرات را درج کنید چرا نظرخواهی میکنید؟! بعد ۳۰سال خدمت در روستاها و تدریس کلاسهای چند پایه و ۱۳ سال مدیر آموزگاری حقوقم با یک کارگر مبتدی کارخانجات مساوی است.انصاف و عدالت کجاست؟ پاداش را که قسطی کردید، اینهم با ۱۶ ماه تاخیر .
  • سکینه امیدی IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    1 0
    واقعا خیلی خیلی بی عدالتیه .بعد از سی ویک سال کار .اونم کاردر مناطق محروم .اینجوری حق ما رومیدن .پسرم مدرک فوق لیسانس داره .از سربازی برگشته و بیکاره .خواستم با پاداشی که میگیرم یه کمکی بهش کنم تا کاری رو شروع کنه وبعد بتونه ازدواج کنه. سینه مالامال درد است ای دریغا مرهمی.
  • م م MD ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    1 0
    پاداش معلمان بازنشسته را بدهید یکساله منتظرن تاکی چشم به راه حقشان باشند انصاف نیست که همه چیز را قرض گرفته اند مگه اینها انسان ساز مملکت نیستن
  • بازنشسته IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    0 0
    برای بازنشستگان فرهنگی بعد از شهریور ۱۴۰۰، احکام رتبه بندی معلمان در ماه جاری صادر خواهد شد؛ این بازنشستگان مزایای رتبه بندی را از آذر دریافت خواهند کرد.
  • فرهنگی IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۴
    0 0
    می خواستند رتبه بندی را اجرا کنند حق بازنشسته هارا ندادند!!!