استفاده از لنزها دارای مزایای زیادی است که بسیاری افراد علاقه مند به خرید آن کرده است. استفاده از لنزهای تماسی در مقایسه با عینک با آزادی های حرکتی بیشتری همراه است. بر خلاف عینک دیگر نگران افتادن و شکستن آن ها نخواهید بود. هچنین باعث می شود که اعتماد به نفس شما نسبت به ظاهرتان افزایش پیدا می کند.

نکات کلیدی برای اولین استفاده از لنزهای تماسی

احساس ترس و اضطراب در اولین تجربه خرید لنز چشم و استفاده از آن بسیار متداول است. قرار دادن لنز در چشم و خارج کردن آن از چشم دو ترس عمده در افرادی است که اولین بار از کنتاکت های تماسی استفاده می کنند.

اما همان طور که می دانید که استفاده از لنزها دارای مزایای زیادی است که بسیاری افراد علاقه مند به خرید آن کرده است. استفاده از لنزهای تماسی در مقایسه با عینک با آزادی های حرکتی بیشتری همراه است. بر خلاف عینک دیگر نگران افتادن و شکستن آن ها نخواهید بود. هچنین باعث می شود که اعتماد به نفس شما نسبت به ظاهرتان افزایش پیدا می کند.


اما اگر همچنان احساس اضطراب می کنید و از ترس از استفاده از این وسیله را دارید؛ نکات گفته شده در ادامه به شما کمک می کند که بر ترس و اضطراب خود غلبه کنید.

حفظ آرامش


معمولا افرادی که اولین بار قصد استفاده از این وسیله را دارند، دچار نگرانی هایی به شرح زیر می شوند:
• گیر کردن آن در چشم
• خراشیدن چشم
• آسیب زدن به چشم
• و ....
اما جای هیچ گونه نگرانی نیست. آن ها به هیچ عنوان در چشمانتان گیر نمی کنند. در صورتی که قبل از خرید لنز طبی و یا رنگی به یک متخصص چشم مراجعه کنید و طبق تجویز او، از آن ها استفاده کنید و همچنین نکات بهداشتی را کاملا رعایت کنید، هیچ گونه مشکلی برایتان پیش نخواهد آمد.
نکته ی مهمی که باید به خاطر بسپرید، زمانی که آن ها را از چشمتان خارج کردید، حتما در جالنزی و در داخل محلول لنز قرار دهید. این کار باعث هیدارته ماندن لنزها و همچنین افزایش حس راحتی در استفاده ی بعدی می شود.

یادگیری صحیح و اصولی قرار دادن لنزها در چشم


این قسمت یکی از سخت ترین و ناخوشایندترین قسمت های استفاده از کنتاکت ها برای تازه واردها است. بسیاری از افراد می ترسند که به چشمشان آسیب بزنند. اما فراموش نکنید که میلیون ها نفر در حال استفاده از این وسیله هستند، بدون این که به چشمانشان آسیب بزنند.
در صورتی که در این باره آموزش صحیح ببینید جای هیچ گونه نگرانی و اضطراب باقی نخواهد بود. می توانید از ویدئوهای آموزشی موجود در سایت نیز کمک بگیرید.


نحوه ی صحیح قرار دادن آن در چشم به صورت زیر است:


• ابتدا باید دست هایتان را بشورید. بهتر است برای شستن دست هایتان از آب ولرم و صابون های غیر عطری استفاده کنید. پس از آن باید دست ها را خشک کنید. حالا لنز را بر سر انگشت خود قرار دهید و برسی کنید که در سمت صحیح خود قرار دارد. در این حالت لنز به صورت یک نعلبکی به نظر می رسد.
• با دست دیگرتان که آزاد است پلک بالا را به سمت بالا و پلک پایین را به سمت پایین بکشید تا از پلک زدن جلوگیری کنید. به سمت بالا نگاه کنید و آن را در داخل چشمتان قرار دهید.
• حالا پلکهایتان را رها کنید و چشمانتان را ببندید. چند بار پلک بزنید تا مطمئن شوید که در جای درست قرار گرفته است.در این حالت باید احساس راحتی داشته باشید و به هیچ عنوان وجود یک جسم خارجی را در چشمتان احساس نکنید.

تمیز کردن لنزهای تماسی


تمیز کردن لنزهای تماسی پس از هربار استفاده از نکات بسیار مهم استفاده از آن می باشد. اگر بابت ورود باکتری ها و ایجاد عفونت در چشمهای خود در حین استفاده از کنتاکت ها نگران و مضطرب هستید، تنها راهکار مقابله با آن تمیز کردن و ضدعفونی آن ها است.
تنها راه مطمئن و تایید شده برای ضدعفونی کردن آن ها استفاده از محلول لنز است. برای اطمینان بیشتر و افزایش اثر بخشی آن ها بهتر است از مالش با سر انگشت بر سطوح لنز نیز بهره بگیرید. اما قرار دادن آن ها در محلول نیز تا میزان زیادی به ضدعفونی کردن آن ها کمک می کند.
تذکر:استفاده از محلول های شست و شوی نمکی برای شست و شوی لنز گاها استفاده می شود. اما توجه داشتید که این محلول های به هیچ عنوان نقشی در ضدعفونی آن ها نخواهند داشت.

مرطوب نگه داشتن لنزها


کلید راحتی استفاده از لنزها، مرطوب نگه داشتن آن ها است. در صورت خشک شدن و یا کاهش درصد هیدراته شان، استفاده از آن ها می تواند ناراحت کننده و حتی منجر به خراشیدگی قرنیه چشم شود.
زمانی که برای مدت زمان طولانی از آن ها استفاده می کنید و یا برای مدت زمان طولانی پای مانیتور و یا تلویزیون هستید، لنزها بیشتر خشک می شوند.
در این صورت می توانید برای هیدراته کردن مجدد لنزها بدون خارج کردنشان از چشم از قطره های لنز استفاده کنید.

پایبندی به توصیه های پزشک


احتمالا پس از خواندن این مطلب به دنبال خرید لنز رنگی و محلول لنز باشید. اما بهتر است قبل از هر گونه تصمیم عجولانه به یک اپتومتریست و یا چشم پزشک مراجعه کنید و از او در این باره مشورت بگیرید.
برخی از محصولات جانبی برای برخی از برندها از کارایی بهتری برخوردار هستند. همچنین استفاده از برخی برای برخی از برندها به هیچ عنوان مناسب نمی باشد. شما به عنوان شخصی که تجربه استفاده از لنزهای تماسی را ندارد نمی توانید این مضوع را تشخیص دهید. به همین دلیل برای کاهش احتمال خطا و ایجاد ناراحتی در چشم هایتان در این مورد با چشم پزشکتان مشورت کنید.

تعویض به موقع لنزهایتان


برای حفظ سلامت چشمهایتان و همچنین عملکرد بهتر آن ها لازم است که مطابق نسخه لنزتان از آن استفاده کنید. این بدین معنی است که نباید از آنها بیشتر از زمان توصیه شده توسط چشم پزشک استفاده کنید.
قبل از خواب حتما باید آن ها را از چشم خارج کنید. تنها لنزهایی که برای استفاده ی مداوم طراحی شده اند را می توانید در هنگام خواب به چشم داشته باشید.
با تعویض به موقع آن ها می تواند بسیاری از مشکلات و خطرات آسیب به چشم جلوگیری کنید. در صورت استفاده از مدل های یکبار مصرف حتما پس از یکبار استفاده در طول روز آن ها را دور بیندازید. نباید ظاهر سالم آن ها شما را به اشتباه بیندازد که می توانید یکبار دیگر از آن ها استفاده کنید.


بررسی لنزها


برای جلوگیری از بروز مشکلات همیشه لنزهایتان را بررسی کنید. اگر پریدگی و یا خراشیدگی در لبه های آن مشاهده کردید از پوشیدن مجدد آن خودداری کنید و آن را تعویض کنید. می توانید با پس از هربار استفاده و قرار دادن آن ها در چشم سوالات زیر را از خودتان بپرسید:
• آیا احساس راحتی دارم؟
• چشمانم ظاهری سالم و بدون قرمزی دارد؟
• آیا به خوبی می توانم ببینم و دچار تاری دید نشده ام؟


راهکار در هنگام بروز مشکل


در صورتی که پس از پرسیدن سوالات فوق و چک کردن آن ها متوجه چیز غیرعادی شدید می توانید به یکی از طرق زیر مشکل خود را برطرف کنید.

قرمزی چشم


قرمزی چشم در صورتی که ناشی از لنزهای تماسی باشد، با احساس سوزش و ناراحتی در هنگام پوشسدن آن ها همراه است. احتمالا آن ها به درستی تمیز نشده اند و چیزی همراه آن به چشمتان وارد شده باشد. یا اینکه امکان دارد آن ها به درستی در چشمتان قرار نگرفته باشند.
در این حالت بهتر است آن ها را از چشمانتان خارج کنید و پس از تمیز کردن، مجدد در چشم قرار دهید. اگر باز هم مشکلتان برطرف نشد، بهتر است برای انجام معاینات بیشتر به چشم پزشک مراجعه کنید.

تاری دید


اگر پس از قرار دادن کنتاکت ها در چشم دچار تاری دید شدید، احتمالا آن ها را نادرست در چشمانتان قرار داده اید. برای برطرف شدن این مشکل بهتر است آن ها را از چشم خارج کنید و مجدد قرار دهید. اگر مشکل برطرف نشد به یک اپتومتریست مراجعه کنید. زیرا احتمالا نمره ی چشمتان تغییر کرده است.


سخن آخر


لنزهای تماسی یک راه عالی برای بهتر دیدن بدون استفاده از عینک و هچمنین تغییر رنگ چشم و زیبایی بیشتر شما است. شاید در اولین استفاده نگرانی هایی سراغتان بیاید. اما به هیچ عنوان جاینگرانی نیست و استفاده از این ها توسط متخصصان و کارشناسان بهداشتی کاملا تایید شده است.
کافی است که در حین استفاده از آن ها نکات بهداشتی را کاملا رعایت کنید. اگر دچار مشکلاتی مانند خشکی چشم و یا تحریک چشم را نیز شدید، خونسردی خود را حفظ کنید و دستورالعمل های گفته شده در بالا را امتحان کنید. اگر برطرف نشد به چشم پزشک مراجعه کنید.
امیدواریم توانسته باشیم نگرانی شما را در مورد استفاده از این ها تا میزان زیادی کاهش داده باشیم.
برای خرید برترین برندهای لنز چشم طبی و رنگی در ایران شما عزیزان میتوانید به آدرس اینترنتی https://lensvision.ir ( در تهران – میدان جهاد – مرکز خرید پرنیان – طبقه منفی یک واحد 24 ) مراجعه نمایید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha