این می تواند ناراحت کننده باشد که در اطراف ناحیه مقعد خود یکی از خصوصی ترین و دشوارترین مکان ها احساس خارش داشته باشید.با این حال، خارش مقعد یک مشکل رایج است که ممکن است وضعیت غیرقابل تحملی را برای شما ایجاد کند.

علل خارش مقعد،نحوه ی معاینه و درمانهای خانگی و دارویی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث به طور خاص، خارش مقعد ممکن است به دلیل برخی از شرایط دیگر باشد، مانند:

  • شرایط پوستی
  • عفونت ها
  • مواد محرک غذا و لباس
  • شرایط سلامت مزمن

اطلاعات بیشتری در مورد این علل و سایر علل رایج خارش باسن و چگونگی تسکین آن وجود دارد.

مسائل بهداشتی مرتبط با خارش مقعد

خارش در ناحیه در اطراف مقعد اغلب به نحوه پاک کردن بعد از اجابت مزاج بستگی دارد. پاک نکردن به اندازه کافی می تواند مواد مدفوع و رطوبت را از خود به جای بگذارد .

از سوی دیگر، پاک کردن بیش از حد یا نوع اشتباه پاک کردن نیز می تواند منجر به تحریک و خارش شود. از شستشوی شدید، صابون مخصوصاً معطر و دستمال مرطوب باید اجتناب شود زیرا می توانند باعث تحریک بیشتر شوند.

بنابراین، هنگام پاک کردن پس از اجابت مزاج، بهتر است از از آب گرم و سپس دستمال برای خشک کردن استفاده کنید.

بیشتر بدانید: خارش مقعد نشانه کدام بیماریست؟

دلایل پوستی که ممکن است باعث خارش مقعد شود

چند بیماری مزمن پوستی می تواند باعث التهاب و خارش در هر نقطه از بدن، از جمله ناحیه مقعد شود.

پسوریازیس

پسوریازیس باعث ایجاد لکه های قرمز خارش دار و پوسته های نقره ای و ایجاد پوسته پوسته روی پوست می شود. این عامل حدود 5 تا 8 درصد از موارد خارش مقعد است. در حالی که پسوریازیس قابل درمان نیست، متخصص پوست می تواند با تجویز یک دوره کوتاه از استروئیدهای موضعی و دوزهای طولانی مدت سایر داروهای موضعی به کنترل آن کمک کند.

اگزمای مقعدی

اگزمای مقعدی یک بیماری التهابی است که با استروئیدها یا سایر پمادها یا کرم های ضد خارش قابل درمان است. از آنجایی که پوست باسن حساس تر است، درد و خارش می تواند شدیدتر از سایر انواع اگزما باشد.

اسکلروزوس

اسکلروزوس یکی دیگر از بیماری هایی است که می تواند باعث تحریک مقعد شود. این وضعیت باعث تغییرات پوستی سفید و چروکیده در ناحیه مقعد می شود. ولی اسکلروزوس معمولاً به یک دوره شش تا هشت هفته ای استروئیدهای موضعی پاسخ می دهد. در صورت عدم درمان، این ضایعات می توانند به سرطان پوست تبدیل شوند، بنابراین اگر به درمان پاسخ ندادند، باید نمونه برداری شوند.

درماتیت تماسی

آلرژی همچنین می تواند باعث ایجاد بثورات اگزما مانند شود. برای مثال ممکن است به مواد شوینده ای که برای شستن لباس های خود استفاده می کنید حساسیت داشته باشید.

اگر خارش ناگهانی شروع شد، یکی از اولین چیزهایی که باید بپرسید این است که آیا ممکن است از چیزی استفاده کرده یا پوشیده باشید که باعث تحریک در آن ناحیه می شود

علل شایع درماتیت تماسی صابون، مواد شوینده، لاتکس، عطرها، مواد نگهدارنده و برخی غذاها هستند. دستمال مرطوب، کاندوم و روان کننده ها نیز ممکن است باعث درماتیت تماسی شوند.

بیشتر بدانید: ۷ علت خارش مقعد

لباس

خارش مقعد گاهی با لباس های تنگ یا موادی که به خوبی اجازه جریان هوا را نمی دهند همراه است. عرق می تواند با قرار گرفتن در معرض طولانی مدت باعث تحریک در هر نقطه از بدن شود و به خصوص در این ناحیه می تواند باعث خارش زیاد یا حتی عفونت قارچی شود.

بنابراین، از آنجایی که محیط‌های دارای عرق می‌توانند تحریک را بدتر کنند، پوشیدن لباس‌های گشاد که اجازه گردش هوا را می‌دهد بسیار مهم است .

اصطکاک ناشی از لباس همچنین می‌تواند باعث التهاب و عفونی شدن فولیکول‌های مو شود ( وضعیتی به نام فولیکولیت )که شبیه برجستگی‌ها یا جوش‌های قرمز کوچک است. فولیکولیت می تواند در سراسر بدن، از جمله روی باسن شما رخ دهد.

محرک های غذایی

آنچه می خورید می تواند روی باسن شما تأثیر بگذارد. شاید شما یک رژیم غذایی غیرمعمول داشته باشید، مثل این که خیلی اسیدی است یا مقدار زیادی محرک خاص می خورید. بسیاری از مردم بر این باورند که انجام تنظیمات رژیم غذایی می تواند خارش را بهبود بخشد.

برخی از غذاها همچنین می‌توانند باعث اسهال یا نشت مقعدی شوند و پاک کردن کامل آن را دشوارتر کرده و باعث تحریک و خارش می‌شوند.

غذاهای زیر با خارش مقعد مرتبط هستند:

  • کافئین (شامل قهوه، چای و شکلات)
  • نوشیدنی های گازدار
  • مرکبات و سبزیجات
  • نوشیدنی های انرژی زا
  • آجیل
  • کربوهیدرات های تصفیه شده
  • غذاهای تند یا اسیدی

با این حال، افزودن فیبر بیشتر به رژیم غذایی می تواند در جلوگیری از نشت مقعدی مفید باشد.

کرم های سوزنی

کرم سوزنی شایع ترین نوع عفونت انگلی در ایالات متحده است. افراد از طریق تماس فرد به فرد یا با لمس سطحی آلوده به تخم‌های کرم پین می‌شوند.

کودکان می توانند ناخودآگاه یک سطح آلوده را لمس کنند، انگشتان خود را در دهان خود فرو کنند و تخم کرم را قورت دهند. سپس تخمک ها از طریق دستگاه گوارش حرکت می کنند و در نهایت به ناحیه مقعد مهاجرت می کنند و باعث خارش و احتمالاً عفونت می شوند.

انگل ها در مدفوع فرد آلوده قابل مشاهده هستند. برای تشخیص کرم سوزنی در کودکان، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی از نوار سلفون شفاف استفاده می کنند و آن را روی پوست اطراف مقعد کودک قرار می دهند. سپس نوار برای شناسایی تخم‌های کرم سنجاق بررسی می‌شود.

عفونت عمدتاً در نوزادان و کودکان خردسال رخ می دهد. با این حال، می تواند به مراقبان آنها و سایر بزرگسالان سرایت کند. با این حال، کرم‌های سوزنی را می‌توان با دو دوز داروی خوراکی (که بدون نسخه یا با نسخه موجود است) از بین برد که به فاصله دو هفته برای جلوگیری از عفونت مجدد تجویز می‌شود.

هموروئید یا شقاق مقعد

اگر خارش مزمن شما هنگام اجابت مزاج بدتر می شود یا دردناک می شود، می تواند بواسیر یا شقاق مقعدی باشد.

اگرچه گاهی اوقات آنها را با هموروئید اشتباه می گیرند. اما هر دو می توانند باعث ایجاد لکه های خونی ریز روی دستمال توالت شما شوند، اگر چه در صورت مشاهده خون قابل توجه در مدفوع باید به پزشک مراجعه کنید.

خوردن فیبر بیشتر، هیدراته ماندن و یافتن راه های دیگر برای رفع یبوست و نرم شدن مدفوع می تواند هر دو شرایط را بهبود بخشد. کرم هیدروکورتیزون بدون نسخه نیز می تواند هموروئید را درمان کند.

عفونت ها

گاهی اوقات خارش مقعد می تواند نتیجه عفونت باشد. برخی از این عفونت ها عبارتند از:

عفونت های مخمری

عفونت‌های مخمری می‌تواند در ناحیه مقعد رخ دهد به‌ویژه در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند. عفونت‌های قارچی حدود 40 درصد از موارد خارش مقعد عفونی ثانویه را تشکیل می‌دهند که بیشتر آنها توسط مخمر ایجاد می‌شوند.

عفونت های مقاربتی (STIs)

خارش مقعد همچنین می تواند یکی از علائم عفونت های مقاربتی (STIs) از جمله سوزاک، تبخال و زگیل مقعدی ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) باشد. هنگامی که فرد رابطه مقعدی داشته باشد، علائم معمولا در اطراف مقعد رخ می دهد.

درمان‌هایی برای همه بیماری‌های مقاربتی وجود دارد و این درمان‌ها متفاوت خواهند بود. به عنوان مثال، داروهای ضد ویروسی می توانند به کنترل تبخال کمک کنند، در حالی که درمان زگیل مقعدی ممکن است به کرم های موضعی، سرما درمانی یا حتی جراحی نیاز داشته باشد.

گال

گال یک بیماری شایع پوستی است که توسط یک حشره کوچک به نام کنه خارش انسانی ایجاد می شود. بسیار مسری است و برای درمان نیاز به داروی تجویزی دارد. گال می تواند منجر به بثورات خارش دار و زخم در سراسر بدن از جمله در اطراف مقعد و دستگاه تناسلی شود.

از سوی دیگر، اگر فقط در ناحیه مقعدی خارش داشته باشید، احتمالاً گال نیست. گال معمولا در مچ دست، مچ پا، زیر بغل و بین انگشتان دست یا پا ظاهر می شود. اگر واقعاً به دنبال یک علت خاص برای خارش مجزای مقعد هستید، به احتمال زیاد علت دیگری است.

بیماری های مزمن ،علت خارش مقعد

برخی از شرایط سلامتی درازمدت می تواند به خارش و التهاب مقعد کمک کند. به عنوان مثال، شرایطی مانند دیابت و بیماری های خودایمنی می تواند افراد را در برابر عفونت های باکتریایی یا قارچی آسیب پذیرتر کند.

این وضعیت همچنین می تواند در کنار بیماری کبد، نارسایی مزمن کلیه و لوسمی ظاهر شود . کمبود ویتامین یا مواد معدنی با خارش مقعد نیز مرتبط است. برخی از نمونه ها عبارتند از کمبود آهن و همچنین کمبود ویتامین A و D

اختلالات گوارشی

این نوع اختلالات، مانند بیماری کرون، می توانند باعث اسهال و نشت مدفوع شوند که می تواند پوست اطراف مقعد را تحریک کند.

آسیب عصبی

ما تا حدی مشکوک هستیم که برخی از این نوع خارش ها عصبی است. با بالا رفتن سن بیماران، بسیاری از آنها دچار آسیب های کمر می شوند و در بسیاری از افراد احتمالاً آسیب جزئی به اعصاب خارج شده از نخاعوارد می شود.

این مشکلات می تواند باعث ایجاد درد یا خارش آزاردهنده در ناحیه اطراف باسن و مقعد شود. همچنین، این نوع خارش معمولاً با هیچ بثورات یا ضایعه ای ظاهر نمی شود.

دکتر کیم گفت که درمان این نوع آسیب عصبی متفاوت است، اما ممکن است شامل فیزیوتراپی، جراحی یا اصلاح رفتار باشد.

سرطان مقعد

داشتن خارش باسن معمولا دلیلی برای نتیجه گیری های ترسناک نیست. اما به ندرت می تواند نشانه سرطان باشد.

هر دو بیماری پاژه و بوون انواعی از سرطان پوست هستند که به لایه سطحی پوست حمله می کنند. بیش از نیمی از افراد مبتلا به بیماری پاژه یا بوون خارش مقعد را تجربه می کنند. با این حال، هر دوی این بیماری ها نادر هستند و برای تشخیص نیاز به بیوپسی دارند.

در صورت خارش مقعد چه باید کرد؟

از آنجایی که دلایل خارش مقعد بسیار گسترده است، دشوار است که بدانید از کجا شروع کنید. صحبت با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی همیشه گزینه خوبی است. همچنین اگر فکر می‌کنید مشکل شما بیشتر به پوست مربوط می‌شود، می‌توانید با یک متخصص پوست یا اگر مشکل بیشتر گوارشی‌ به نظر می‌رسد، با یک متخصص گوارش مشورت کنید.

هر کاری انجام می دهید در سکوت رنج نکشید. این نوع خارش می تواند بسیار ناتوان کننده باشد؛ بیمارانی بوده اند که به ترک شغل خود فکر کرده اند. هر نوع خاراندن می تواند خجالت آور باشد، اما خاراندن در ناحیه مقعد حتی از نظر اجتماعی غیر قابل قبول تر است.

خارش مزمن می تواند بسیار خسته کننده باشد، به خصوص اگر علت اصلی آن را ندانید. خوشبختانه، بسیاری از عوامل موثر در خارش مقعد قابل شناسایی و درمان هستند، بنابراین افراد می توانند بدون نگرانی و با انجام روش های درمانی به زندگی خود بازگردند.

درمان های خانگی و دارویی برای خارش مقعد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مایو کلینیک پیشگیری از خارش مقعد عمدتاً شامل یک روال شستشوی دقیق است که ناحیه را تمیز، خنک و خشک نگه می دارد و در عین حال از تحریک پوست جلوگیری می کند.

اگر از قبل خارش مقعد دارید، این مراحل خودمراقبتی را برای کاهش علائم خود امتحان کنید:

  • به آرامی تمیز کنید. ناحیه اطراف مقعد را وقتی کثیف است یا بعد از هر بار اجابت مزاج در صورت امکان تمیز کنید. این ممکن است شامل یک دوش سریع و یک حمام فشرده باشد. دستمال توالت مرطوب می تواند کمک کند. از مالش دادن یا پارچه های زبر خودداری کنید. با یک پارچه خشک کنید یا محل را با سشوار روی حالت فن خشک کنید. استفاده از تنظیم حرارت می تواند این ناحیه حساس را بیشتر تحریک کند.
  • نخارانید. خاراندن فقط کوتاه مدت خارش پوست را تسکین می دهداما پوست شما را بیشتر تحریک می کند. ممکن است با استفاده از کمپرس مرطوب و با دمای اتاق در ناحیه مورد نظر یا حمام ولرم جو دوسر کمی تسکین پیدا کنید. ناخن های خود را کوتاه کنید و در رختخواب دستکش های نخی بپوشید تا هنگام خواب از خراشیدگی جلوگیری کنید.
  • لباس زیر نخی سفید بپوشید . این به خشک نگه داشتن ناحیه کمک می کند. از پوشیدن جوراب شلواری و سایر لباس های تنگ خودداری کنید زیرا این لباس ها می توانند رطوبت را به دام بیندازند.
  • از عوامل تحریک کننده اجتناب کنید. از دئودورانت های تناسلی، دستمال توالت معطر، دستمال مرطوب پاک کننده شخصی و صابون های خشن یا معطر خودداری کنید. تمیز کردن با آب و صابون ملایم و عدم استفاده از محصولات دیگر معمولاً بهترین است.
  • رژیم غذایی خود را تغییر دهید. مصرف مواد زیر را کاهش دهید یا از مصرف آن اجتناب کنید تا زمانی که علائم شما برطرف شود: چای، قهوه، کولا، الکل، مرکبات، فلفل، محصولات لبنی، غذاهای تند، سس گوجه فرنگی و گوجه فرنگی. از مصرف بیش از حد ملین ها خودداری کنید.
  • از پماد، کرم یا ژل استفاده کنید. با استفاده از یک لایه نازک از پماد اکسید روی (Desitin، Balmex) یا ژل نفتی (وازلین) از پوست آسیب دیده در برابر رطوبت محافظت کنید. در صورت نیاز برای کاهش التهاب و خارش، کرم هیدروکورتیزون 1% را 2 تا 3 بار در روز به مدت یک یا دو هفته بمالید.
  • سبزیجات، غلات کامل و میوه های غیر مرکبات را بیشتر مصرف کنید. این به حفظ حرکات منظم روده کمک می کند. سایر منابع فیبر لوبیا، مغزها و دانه ها هستند. مکمل های فیبر مانند پسیلیوم (متاموسیل) و متیل سلولز (سیتروسل) ممکن است کمک کنند.

سوالاتی که پزشک درباره خارش مقعد از شما می پرسد

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما احتمالاً تعدادی سؤال از شما می پرسد، مانند:

  • آیا علائم شما مداوم بوده است یا می آیند و می روند؟
  • علائم شما چقدر شدید است؟
  • آیا اخیراً تغییراتی در حرکات روده خود داشته اید، مانند اسهال؟
  • از چه نوع صابون یا محصولات دیگری برای بدن خود استفاده می کنید؟
  • آیا به نظر می رسد چیزی علائم شما را بهبود می بخشد؟
  • چه چیزی علائم شما را بدتر می کند؟
  • آیا متوجه تغییرات دیگری در سلامت عمومی خود شده اید؟
  • آیا دیگران در خانه خارش مشابهی را تجربه می کنند؟

چه زمانی برای خارش مقعد با پزشک تماس بگیرید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی هنگامی که خارش مقعد به دلیل یک بیماری جدی تر است، باید با پزشک صحبت کنید. برخی از علائمی که همراه با خارش مقعد رخ می دهند نیاز به مراقبت های پزشکی دارند. آنها عبارتند از:

  • چرک از مقعد یا نزدیک آن می آید
  • اسهال خونی
  • هموروئید برآمده یا بیرون زده
  • پوست کدر یا ضخیم در اطراف مقعد

پزشک از شما در مورد شرایط سلامتی و داروهایی که مصرف می‌کنید که ممکن است بر حرکات روده شما تأثیر بگذارد و باعث درد شود می‌پرسد.

پزشک شما احتمالاً می خواهد علت و همچنین خارش را درمان کند. اگر فکر می کنید به بیماری هایی مانند کرم سوزنی یا گال مبتلا هستید، می توانند دارویی برای درمان آن به شما بدهند.

همچنین در صورت داشتن یک اختلال گوارشی مانند بیماری کرون یا سندرم روده التهابی به پزشک خود اطلاع دهید. حرکات مکرر روده می تواند تحریک کننده باشد. ممکن است برای رفع همه علائم خود نیاز به تغییراتی در برنامه درمانی خود داشته باشید.

در بیشتر موارد، می توانید فوری خارش مقعد را تسکین دهیداما اگر مراقبت های خانگی به تسکین خارش کمک نکرد حتما با پزشک خود صحبت کنید.

مراحل معاینه توسط پزشک

  • سواب برای بررسی عفونت
  • بیوپسی، در صورت وجود تغییرات مربوط به پوست یا سایر تغییرات
  • کشت مدفوع اگر اسهال یک علامت باشد
  • آزمایش خون برای رد شرایط سیستمیک، مانند بیماری کبد
  • سابقه سفرهای انجام شده، داروها و پمادهای مصرف شده، سابقه دقیق مواد و عادات غذایی که احتمالا در خارش نقش دارند نیز باید بررسی شوند. در اغلب اوقات مصرف زیاد قهوه، چای، نوشابه، مایعات انرژی زا موثر هستند. در نهایت، عوامل عفونتی مانند انگل در کودکان (به ندرت در بزرگسالان) باید مد نظر گرفته شوند.
  • علاوه بر بررسی ناحیه پوست ، احتمالا پزشک تست تیجیتال رکتوم انجام میدهد (وارد کردن انگشت به مقعد) و برای تکمیل بررسی باید کانال مقعد را با ابزار آنوسکوپ ارزیابی و حتی با برداشت 3 الی 4 میلیمتر از بافت جهت تجویز درمان مناسب نمونه برداری کرد.
  • ضمنا برای نمونه برداری میتوان از سواب یا تراشیدن پوست استفاده کرد. معاینه جسمی از دیگر نواحی بدن هم شاید لازم باشد.

بررسی دقیق مقعد ضروری است ولی باید کوتاه و مختصر باشد تا بیمار خجالت زده نشود. آزمایشات معمولا کمی ناراحت کننده هستند ولی دردناک نیستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • شهلا IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
    0 0
    hpv در ناحیه مقعد را هم میتوان اضافه کرد