سرماخوردگی یک عفونت ویروسی بینی و گلو (دستگاه تنفسی فوقانی) است. معمولاً بی ضرر است، اگرچه ممکن است چنین احساسی نداشته باشد.

‎آیا خوردن انگور و خربزه سرماخوردگیِ من را بدتر می کند؟

به گزارش سلامت نیوز بسیاری از انواع ویروس ها می توانند باعث سرماخوردگی شوند. بزرگسالان سالم می توانند انتظار داشته باشند که هر سال دو یا سه سرماخوردگی داشته باشند. نوزادان و کودکان خردسال ممکن است حتی بیشتر سرما بخورند.

علائم

علائم سرماخوردگی معمولاً یک تا سه روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس عامل سرماخوردگی ظاهر می شود. علائم و نشانه‌هایی که ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آبریزش یا گرفتگی بینی
  • گلو درد
  • سرفه کردن
  • تراکم، شلوغی
  • بدن درد خفیف یا سردرد خفیف
  • عطسه کردن
  • تب با درجه پایین
  • به طور کلی احساس ناخوشی می کند

ترشحات بینی شما ممکن است واضح شروع شده و غلیظ تر و زرد یا سبز شود، زیرا سرماخوردگی معمولی ادامه دارد. این معمولاً به این معنی نیست که شما یک عفونت باکتریایی دارید

عوارض سرماخورردگی

‎این شرایط می تواند همراه با سرماخوردگی شما رخ دهد:

  • عفونت حاد گوش (اوتیت میانی). این زمانی اتفاق می افتد که باکتری ها یا ویروس ها به فضای پشت پرده گوش وارد می شوند. علائم و نشانه های معمولی شامل گوش درد یا بازگشت تب به دنبال سرماخوردگی است.
  • آسم. سرماخوردگی می تواند باعث خس خس سینه شود، حتی اگر آسم نداشته باشید. اگر آسم دارید، سرماخوردگی می تواند آن را بدتر کند.
  • سینوزیت حاد در بزرگسالان یا کودکان، سرماخوردگی معمولی که برطرف نمی‌شود می‌تواند منجر به تورم و درد (التهاب) و عفونت سینوس‌ها شود.
  • سایر عفونت ها سرماخوردگی معمولی می‌تواند منجر به عفونت‌های دیگری از جمله گلودرد استرپتوکوکی، ذات‌الریه و کروپ یا برونشیولیت در کودکان شود. این عفونت ها باید توسط پزشک درمان شوند.

بسیاری از گذشتگان براساس یافته‌های طب سنتی در زمان ابتلا به برخی بیماری‌ها همچون سرماخوردگی باورهای تغذیه‌ای مختلفی داشتند که تا به امروز نیز برخی از این باورها به نسل جدید انتقال یافته است. به گفته آنان برای التیام علائم سرماخوردگی باید دور آش کشک دار و شیر خط بکشیم، لیمو شیرین بخوریم و در این سرمای نفسگیر به دنبال هندوانه برویم و آب یا به اصطلاح گل آن را بخوریم، هیچ نوع ادویه‌ای به غذاهایمان نزنیم، خربزه و انگور نخوریم و هزاران باید و نباید تغذیه‌ای دیگر را رعایت کنیم.

خوردن انگور و خربزه در سرماخوردگی ممنوع

این دو میوه، میوه هایی هستند که احتمال بروز حساسیت و علائمی چون تحریک گلو، سوزش و خارش آن را به طور موقتی در افراد افزایش می دهند . با توجه به عامل سرما خوردگی که ویروس درگیر کننده دستگاه تنفسی است، ممکن است مصرف این میوه ها باعث تشدید علائم شود که این دلیل بر مضر بودن این میوه برای همه افراد در زمان سرماخوردگی نیست و این ممنوعیت صرفا درمورد افرادی که احتمال حساسیت به انگور و خربزه را دارند صدق می کند.

حتی اگر علائم تشدید شوند نیز به طور موقتی و گذرا بوده و به سرعت از بین خواهد رفت. اما به طور کلی بر اساس تجربیات شخصی افراد افزایش تحریکات گلو و علایم در زمان سرماخوردگی با مصرف این دو میوه در بعضی افراد رخ داده است ولی این اتفاقات هیچ پایه علمی ندارند.

‎آیا خوردن انگور و خربزه سرماخوردگیِ من را بدتر می کند؟

هنگام سرماخوردگی شیر نخوریم؟

تصور اکثریت افراد بر این است که شیر باعث افزایش ترشحات گلو و بینی می شود و یا می تواند تب را بالاتر ببد. در حالی که این ها باورهایی غلط بوده و بی تاثیر است. شیر به دلیل مواد مغذی زیادی که دارد برای بازگشت سلامتی در زمان سلامتی بسیار مفید خواهد بود. پس در زمان سرماخوردگی با خیال راحت شیر میل کنید.

غذای بی مزه

در دوران سرما خوردگی فرد بیمار قادر به درک درست از بو مزه نیست که این موضوع سبب بی اشتهایی میشود. غذای بی مزه نیز خود این موضوع را تشدید می نماید. نخوردن غذای مناسب خود باعث ضعف و بی حالی و تشدید علائم بیماری می شود. در دوران سرما خوردگی افزودن کمی ادویه و مزه دار کردن غذا کمک زیادی در خوردن غذا و بهبودی سریع تر می شود.

آیا خوردن کشک برای سرماخوردگی بد است؟

درباره مصرف کشک نیز باید بدانید ضرری برای سلامتی نخواهد داشت و باعث افزایش علائم بیماری نخواهد شد. و با توجه به میزان انرژی ای که دارد همرا با آش می تواند خوراکی مفیدی نیز باشد.

‎آیا خوردن انگور و خربزه سرماخوردگیِ من را بدتر می کند؟

باورهای تغذیه ای درست و غلط درباره سرماخوردگی

کارشناسان اعتبار شش باور در مورد سرماخوردگی را مورد بررسی قرار دادند تا مشخص کنند که در هنگام ابتلا به آن چه باید بکنید.

با بازگشت به سطوح اختلاط اجتماعی قبل از قرنطینه، سرماخوردگی بسیار رایج شده است. یک ویدیوی TikTok که شامل قرار دادن سیر روی بینی به عنوان یک درمان سرماخوردگی است، وایرال شده است، تنها یکی از یک سری درمان‌ها یا درمان‌های ادعا شده.ما از دو متخصص خواستیم تا برخی از باورهای رایج در مورد سرماخوردگی را بررسی کنند.برای خواندن مطلب کامل باورهای تغذیه ای درست و غلط درباره سرماخوردگی را کلیک کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha