درحالی که موارد ابتلا به ویروس آنفلوانزا در کشور روند صعودی را دنبال می‌کند خبر خوش کرونایی این است که همزمان با فصل سرما و شیوع فراگیر ویروس آنفلوانزا تعداد قربانیان کرونا پس از چهار ماه قرار گرفتن در آستانه عدد صفر و ثبت مکرر اعداد دو و تک‌رقمی در نهایت روز 8 آبان صفر شد و مجدداً «روز صفر کرونا» پس از ماه‌ها به تقویم آمار مرگ‌ومیر کرونا اضافه شد.

گروه‌های پرخطر واکسن بزنند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، آمار کرونا با اجرای واکسیناسیون سراسری نزولی شده است به‌طوری که بنابر اعلام وزارت بهداشت، در طول 24 ساعت منتهی به روز گذشته، هیچ یک از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست ندادند.

همچنین از ظهر روز 7 آبان تا ظهر روز گذشته 8 آبان‌ماه 1401 و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی و ۴۰ نفر از آنها بستری شدند.


در میان روند نزولی شاخص‌های کرونا، کاهش قابل ملاحظه بیماران بدحال در بخش‌های مراقبت‌های ویژه نیز امیدبخش است. در حال حاضر ۱۲۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. گرچه طبق اعلام وزارت بهداشت هنوز برای اعلام وقوع پیک‌های شدید بیماری در فصول سرد سال زود است اما پیش‌بینی‌ها بر این است احتمال ایجاد پیک شدیدی از بیماری کرونا بعید است.

وضعیت نقشه کرونایی کشور نیز بدین قرار است که در حال حاضر ۳ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۷ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۱۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۱۰ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۴ میلیون و ۹۷۲ هزار و ۸۰۱ دوز رسید.
متخصصان حوزه بهداشت و درمان از افزایش موارد ابتلا به آنفلوانزا در پیک ابتلا به این بیماری نگرانند.

موارد ابتلا در برخی استان‌ها از کووید۱۹ هم پیشی گرفته و در دو هفته اخیر میزان مراجعه افراد با علائم شبه‌آنفلوانزا از جمله تب، سردرد، سرفه، بی‌حالی و تهوع افزایش قابل‌ توجهی یافته است. به تأکید متخصصان سطح ایمنی جامعه جهانی با شیوع پاندمی کووید۱۹ نسبت به آنفلوانزا کاهش پیدا کرده و حالا با توجه به افزایش ناگهانی و سریع موارد ابتلا و همزمانی دو اپیدمی (آنفلوانزا و کرونا) این بیماری را باید امسال پردردسرتر و با افزایش موارد ابتلای بیشتری از سال‌های گذشته در نظر گرفت. پیش از پاندمی کووید19، همیشه موارد شناسایی بیماران مبتلا به آنفلوانزا از اواخر شهریور ماه آغاز می‌شد و به‌صورت تدریجی در اواخر آذر به یک پیک می‌رسید اما امسال و در این دو هفته موارد ابتلا به‌صورت قابل‌ توجهی افزایش داشته است.

این نکته‌ را دکتر شهنام عرشی سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت بیان کرده و با اشاره به شروع زودتر از موعد پیک آنفلوانزا در سال جاری، گفته است که امسال پیک آنفلوانزا از حدود پنج هفته گذشته و از اوایل مهرماه شروع شده و البته شروعش نسبت به سال‌های قبل حداقل یک ماه زودتر بوده است. او البته تأکید می‌کند که معمولاً هر سال یک پیک از آنفلوانزا بیشتر نداریم که بعد از سه یا چهار ماه نیز موارد بیماری فروکش می‌کند. همچنین در حال حاضر فعلاً اکثر موارد آنفلوانزا از نوع تیپ A است.


همزمان با شروع فصل و افزایش موجی از بیماری‌های تنفسی در این میان خبرهای رسیده از مراکز درمانی کشور نشان می‌دهد که امسال درگیری کودکان با ویروس آنفلوانزا افزایش قابل توجهی داشته است. پیش‌تر روزنامه ایران در گزارشی علل افزایش ابتلای کودکان به ویروس‌های تنفسی از جمله آنفلوانزا را بررسی کرده بود به‌طوری‌که طبق اعلام مسئولان وزارت بهداشت، گردش بالای سویه‌های مختلف ویروس آنفلوانزا و نیز کاهش ایمنی طبیعی کودکان نسبت به ویروس‌های تنفسی در طول پاندمی از عوامل درگیری بالای کودکان به آنفلوانزا است.


سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به پیک آنفلوانزا و روند افزایشی آن در کشور و با بیان اینکه تا این مقطع زمانی، آنفلوانزا در گروه‌های کودکان شیوع بیشتری داشته است، بر لزوم رعایت موارد بهداشت فردی و بویژه تزریق واکسن در گروه‌های پرخطر تأکید کرد. توصیه متخصصان بر تزریق واکسن آنفلوانزا از سوی گروه‌های پر خطر از جمله کودکان، زنان باردار، بیماران دارای بیماری‌های زمینه‌ای و افراد بالای 60 سال است. آن طور که معاون بهداشت وزارت بهداشت اعلام کرده است، واکسن آنفلوانزا به میزان قابل قبولی برای گروه‌های پر خطر در دسترس است.


دکتر کمال حیدری توصیه کرد که گروه‌های هدف شامل افراد بالای 60 سال، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای، بیماری‌های مزمن قلبی – عروقی، ریوی، دیابت و مبتلایان نقص سیستم ایمنی و...، نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.طبق اعلام دکتر شهنام عرشی، امسال کودکان به دلیل بازگشایی مدارس و کاهش موارد بهداشت فردی از جمله فاصله‌گذاری اجتماعی، پوشش ماسک و بهداشت دست‌ها مستعد ابتلا به بیماری‌های تنفسی هستند. در همین زمینه روز گذشته مدیر کل دفتر سلامت وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: طی هماهنگی‌هایی که با وزارت بهداشت داشتیم، در حال حاضر تعطیلی مدارس در دستور کار نیست.


اعظم گودرزی به ایسنا گفت: دستورالعملی پیرامون رعایت نکات بهداشت فردی و مواردی که باید در مدرسه رعایت شود با همکاری و هماهنگی معاونت بهداشت وزارت بهداشت تنظیم کرده‌ایم که در حال مستندسازی برای ابلاغ به تمام ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها است که بر اساس آن مراکز آموزشی رعایت بهداشت فردی و نکات بهداشتی را جدی‌تر بگیرند.


گودرزی در پاسخ به اینکه «بنابراین فعلاً مدرسه‌ای مجاز به تعطیلی به علت آنفلوانزا نیست» اظهار کرد: خیر، فعلاً دستورالعملی مبنی بر تعطیلی مدارس ابلاغ نکرده‌ایم و در جلساتی هم که با وزارت بهداشت داشتیم فعلاً تعطیلی مجاز نیست و دستورالعملی هم که ابلاغ خواهیم کرد، در راستای رعایت نکات بهداشتی خواهد بود.


گفتنی است، سرپرست مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تأکید بر لزوم رعایت موارد بهداشت فردی و بویژه پوشش ماسک و واکسیناسیون در گروه‌های در معرض خطر، در عین حال درباره کودکان گفت: توصیه اساسی در این گروه سنی آن است که اگر کودکی دچار سرماخوردگی شد و مدت بیماری بیش از یکی - دو روز به طول انجامید و مخصوصاً در موارد شدید بیماری، حتماً در اولین فرصت به متخصصان مربوطه مراجعه شود و از خوددرمانی و تجویز خودسرانه دارو خودداری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha