معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به منظور حل مسائلی پیرامون زوایای فقهی و حقوقی روش‌های نوین باروری و اهدای جنین به زوجین نابارور، در حال تدوین لایحه‌ای جامع به منظور «ساماندهی اهدای جنین» است.

تدوین لایحه‌ای جهت "ساماندهی اهدای جنین"

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، پرداختن به زوایای فقهی و حقوقی روش‌های نوین باروری و اهدای جنین به زوجین نابارور به عنوان مساله‌ای که خانواده‌ها به ویژه در سالهای اخیر با آن درگیر بوده و نسبت به ابعاد فقهی و حقوقی آن دغدغه دارند، ذیل اداره حقوقی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در حال پیگیری است. این موضوع طی جلسات تخصصی در قالب تدوین یک لایحه جامع به منظور ساماندهی اهدای جنین درحال پیگیری است تا پس از تکمیل، تقدیم هیئت دولت شود.

همچنین در خصوص حمایت از بیمه زوجین نابارور و ارتقاء، تجهیز و راه اندازی مراکز درمان ناباروری در استان ها، معاونت امور زنان و خانواده پیگیری‌هایی از طریق مصوبات اعتبارات استانی داشته است. در این راستا به طور خاص ۷ استان قزوین، هرمزگان ، قم، البرز، گلستان، خراسان رضوی و گیلان دارای مصوبه ارتقاء وضعیت بیمارستان‌های خاص بانوان، زایشگاه‌ها و بیمارستان‌های دوستدار مادر و به ویژه مراکز ناباروری هستند و علاوه بر این مصوبات، حوزه سلامت، به ویژه سلامت باروری از جمله نکات مورد تاکید و در دستور کارمعاونت امور زنان و خانواده طی سفرهای استانی بوده که برای تامین اعتبارات مورد نیاز، رایزنی‌های لازم انجام شده است.

از جمله دیگر اقدامات این معاونت پیگیری برای اختصاص فضاهای ورزشی و اماکن تفریحی سالم به بانوان به منظور جلوگیری از کم تحرکی و ایجاد بیماری‌هایی از جمله چاقی مفرط در بانوان است که این مهم در سفرهای استانی در ذیل مصوبات استان قرار گرفته است.

معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با تشکیل کارگروه تقویت شیوه‌های خلاقانه نشاط و تندرستی بانوان، با حضور نمایندگان دستگاه های ذی ربط، جلساتی را برگزار کرده است تا به راهکارهای اجرایی در خصوص کمبود ابزار و اقلام نشاط و تندرستی زنان دست یابد.

همچنین این کارگروه علاوه بر تقویت شیوه‌های خلاقانه نشاط و تندرستی بانوان، به گزارش بسیطی از وضعیت دستگاه‌های مختلف در خصوص حفظ سلامت و تندرستی و نشاط بانوان بر اساس آمایش سرزمینی برای برنامه‌ریزیهای دیگر در این حوزه دست خواهد یافت چراکه وظیفه ستادی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ایجاب می کند تا این معاونت به جستجوی خلاءهای نگران کننده حوزه زنان و خانواده بوده و در صدد حل این مسائل برآید. به کمک این گزارشات امکان جلب توجهات و همکاری دستگاه‌های ذی ربط بیشتر و برطرف شدن نیازها و ارائه برنامه‌های جامع ملی در دستور کار قرار می‌گیرد.

از سوی دیگر در طرحی که به منظور نشاط و تندرستی زنان از طریق احیای مسئولیت های اجتماعی بنگاه های اقتصادی در دستور کار معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری قرار دارد و مراحل پایانی خود را می‌گذراند، این معاونت برنامه دارد در مناطق پنجگانه کشور، ضمن احصا جمعیت و ظرفیت های اقتصادی مناطق، یک ارتباط منسجم بین آنچه مورد نیاز استان ها است و ظرفیت های به ویژه اقتصادی همان استان برای برطرف کردن مشکلات سلامت و نشاط بانوان ایجاد شود.

یکی دیگر از موضوعات حائز اهمیت در حوزه سلامت بانوان، گزارشات شیوع بیماری‌های غیر واگیردار است که از طرف وزارت بهداشت به دست این معاونت می رسد. در معاونت امور زنان و خانواده تحلیل‌هایی بر این گزارش با دید جنسیتی ارائه شده است و این گزارش کمک می کند که در حوزه سلامت بانوان، عوامل موثر بر شیوع بیماری‌های غیرواگیر بررسی شده و اقدامات لازم با کمک مراکز تحت وزارت بهداشت و درمان در دستور کار قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha