پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲
کد خبر: 346640

جاده‌سازی و حفر تونل در مناطق کوهستانی یکی از عمده نگرانی‌های فعالان محیط زیست و انجمن‌های دوستدار طبیعت از گذشته تا کنون بوده و هست. نگرانی‌هایی که در پی قتل عام درختان جوان و کهنسال به بهانه انجام پروژه‌های ملی همواره نادیده گرفته می‌شود.

یک چهارم جنگل‌های زاگرس از بین رفته است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی، یکی از این مناطقِ در خطر که به نام جاده‌سازی و حفر تونل در حال حاضر به‌شدت نیازمند مراقبت و نگهداری است، بخش کوهستانی استان خوزستان در حوزه شهرستان‌های ایذه و دزپارت است. اخیرا یک عضو فراکسیون محیط زیست مجلس در رابطه با آخرین وضعیت جنگل‌های زاگرس گفته: تا امروز حدود 1.5 میلیون هکتار یعنی یک چهارم جنگل‌های زاگرس از بین رفته است.

شیوا قاسمی‌پور، عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در رابطه با آخرین وضعیت جنگل‌های زاگرس نیز گفت: تا امروز حدود 1.5 میلیون هکتار یعنی یک چهارم جنگل‌های زاگرس از بین رفته است، که این موضوع در نتیجه عوامل مختلفی مانند آتش‌سوزی، کرم‌های بلوط‌خوار و تهیه زغال و… بوده است. او به آتش سوزی جنگل اشاره کرده و گفته: در موضوع آتش‌سوزی‌های زاگرس متأسفانه دسترسی به برخی از مناطق در زمان حادثه بسیار سخت است. یکی از معضلات ما در این مناطق کمبود امکاناتی مانند بالگردهای اطفای حریق است که هم موجب جانباختن افراد شده و هم اینکه موجب از بین رفتن منابع ملی شده است.

نظاره مرگ گونه‌های گیاهی

خوزستان، چوب بُرها، قاچاقچیان زغال، دامداران، سدسالاران، کارخانه‌داران، ویلاسازان و مردم محلی و امراض مختلف گیاهی در طی سال‌ها امان درختان بلوط و گونه‌های مختلف گیاهی در بخش‌های وسیعی از زاگرس را بریده‌اند و خواب خوش را از چشم دوستداران طبیعت گرفته و این کُشت و کُشتار همچنان ادامه دارد.

در تازه‌ترین گزارش‌هایی که به دست خبرنگار ایلنا در استان خوزستان رسیده، نشان می‌دهد که برخی از شرکت‌های راه‌سازی در منطقه چهارده در حوزه شهرستان دزپارت اقدام به نسل‌کشی درختان بلوط کرده و چندان توجهی به نگرانی‌های عمومی نمی‌کنند. در همین باره برخی از اهالی محلی و کشاورزان و زمین‌داران منطقه چهارده طی تماس با ایلنا گفتند: تخریب منابع طبیعی و سرمایه‌های ملی به بهانه جاده‌سازی و حفر تونل به‌زودی زاگرس را به نابودی می‌کشاند و باید از آن زاگرس زیبا برای همیشه خداحافظی کرد.

ما مشکلی با فعالیت قانونی و کارهای عام‌المنفعه نداریم. اما قرار نیست به بهانه انجام چنین پروژه‌هایی کمر به نابودی محیط زیست و طبیعتی ببندیم که زندگی آدم‌های بسیاری در این منطقه به وجود آن بسته است. سدسازان کم بلا سر زاگرس آوردند، حالا نوبت به جاده سازان است. یکی از اهالی چهارده می‌گوید: سه شرکت راه‌سازی در مسیر شهرستان ایذه به کارون 3 در حوزه شهرستان دزپارت با احداث 3200 متر تونل و 4 کیلومتر راه در مسیر خود در محدوده روستای چهارده به دلیل ناتوانی مسئولین محلی و عدم نظارت مقامات استانی شبانه‌روز به‌وسیله چندین دستگاه لودر، بلدوزر و دیگر ابزارهای تخریبی در حال خفه کردن و کشتن درختان بلوط و گونه‌های مختلفی از گیاهان خاص حوزه زاگرس هستند که در این میان با توجه به کشتار بخش عظیمی از درختان جوان و کهنسال، راه برای چوب بُران و قاچاقچیان هموار شده است.

این شهروند می‌افزاید: شرایط اهالی منطقه چهارده با توجه به تخریب‌های صورت گرفته به‌گونه‌ای است که تمامی راه‌ها به مناطق بالادست از بین رفته و دیگر مانند گذشته امکان رفت و آمد به مراتع، چراگاه‌ها، باغ‌ها و زمین‌های اجدادی ما وجود ندارد و برای رفع چنین مشکلاتی بارها به ارگان‌ها و سازمان‌های بسیاری نامه نوشته و پیگیری کرده‌ایم. او در ادامه می‌گوید: شرکت‌های فعال در منطقه متأسفانه نه‌تنها درختان و طبیعت ما را دارند از بین می‌برند، بلکه با سرازیر کردن سنگ‌های ریز و درشت و خاک آهکی در زمین‌های کشاورزی به نابودی مراتع ما کمربسته‌اند. این در حالی است که برخی از پیمانکاران این پروژه ما را تهدید به بازداشت نیز می‌کنند.

در همین رابطه مجید رحمانی سرپرست فرمانداری دزپارت ضمن تأیید قطع درختان بلوط در جریان این پروژه، ، گفته: تفاهم‌نامه‌ای میان شرکت زیرساخت به‌عنوان کارفرمای این پروژه با اداره کل منابع طبیعی منعقد شده است و طی یک نامه به این شرکت‌ها مجوزهای لازم برای قطع برخی از درختان بلوط داده شده است که شرکت‌های مذکور در قبال قطع این درختان باید خسارت‌های مالی را به‌حساب منابع طبیعی و خزانه ملی واریز کنند. او افزوده: هیچ راه دومی وجود نداشت و باید این درختان قطع می‌شدند.

در همین خصوص جلسات متعدد برگزار شد و هماهنگی‌های لازم صورت گرفت که نهایتا مدیرکل منابع طبیعی طبق شرایطی به این شرکت‌ها مجوزهای لازم را داد. سرپرست فرمانداری دزپارت بیان کرده: در خصوص بحث خاک‌برداری و گفته‌های اهالی منطقه، شخصا بازدیدهای میدانی داشته‌ام و قرار بر این شد که خاک‌های موجود توسط پیمانکار حمل شود و در نقطه‌ای مشخص و با نظارت منابع طبیعی تخلیه گردد. در زمان پیمانکاران پیشین، خاک‌هایی ریخته شده بود که پیمانکاران فعلی قول جمع‌آوری آنها را داده‌اند.

کمااینکه مقداری خاک در دره خالی شده و قرار بر این شد که پس از بررسی‌های صورت گرفته، در صورتی که کشاورز یا زمین‌داری زیان دید، خسارت به آنها پرداخت شود. علی کیانی مسئول منابع طبیعی دزپارت نیز، گفته: نمی‌شود که جلوی یک پروژه ملی را گرفت و اجازه کار نداد، اما در اجرای این‌گونه پروژه‌ها بدون شک قطع درختان و مرگ گونه‌های گیاهی صورت می‌گیرد و غیرقابل‌انکار است و نمی‌شود جلوی این کار را گرفت. کمااینکه ما تذکر داده‌ایم و قرار شده است که از فردا خاک‌های استخراجی را به مکان دیگری منتقل کنند و برای خاک‌های از پیش ریخته شده نیز اقدامات قضائی انجام داده‌ایم. او افزوده: از آغاز این پروژه مخالفت‌هایی بوده و تلاش‌هایی هم صورت گرفت؛ اما امکان توقف وجود نداشت. کمااینکه پس از این پروژه باید منتظر آغاز به کار خط راه‌آهن نیز باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha