دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران درباره حضور معتادان متجاهر در سطح شهر تهران توضیحاتی ارائه کرد.

بیشتر زنانِ معتاد مواد مخدر را تفننی مصرف می‌کنند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،«مصطفی هادیزاده» دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران درباره آخرین آمار معتادان نگهداری شده در مراکز ماده ۱۶ گفت: نزدیک به ۲۰ هزار ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر در استان تهران داریم و با هماهنگی با دستگاه‌های متولی انشالله اگر مشکلی پیش نیاید به سمت افزایش ظرفیت‌ها و ایجاد ۲۵ هزار ظرفیت نگهداری در استان تهران خواهیم رفت تا نیازمان با شرایط‌مان یکسان شود.

وی درباره حضور معتادان متجاهر در سطح شهر تهران ادامه داد: در حال حاضر حدود ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر در مراکز نگهداری حضور دارند و از طرفی ما ترخیص را نمی‌توانیم تعطیل کنیم، چراکه قانون مدت زمان مشخصی را برای نگهداری این افراد در مراکز ماده ۱۶ تعیین کرده است زمانی که مدت زمان حضور این افراد در مراکز از سقف زمانی عبور کند هم نگهداری این افراد غیرقانونی است و همچنین اگرچه در بحث ترخیص سختگیری شده است اما اصرار خانواده‌ها و امثالهم این است که براساس قانون با اخذ تعهد و پیگیری فرآیند نسبت به ترخیص اقدام شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران خاطرنشان کرد: مسلم است در زمانی که جمع‌آوری معتادان موقتا صورت نگیرد و از طرف دیگر ترخیص از مراکز هم داشته باشیم، ممکن است شاهد حضور بیشتر این افراد در سطح شهر باشیم، البته به زودی مجددا عملیات جمع آوری و ساماندهی معتادان متجاهر در تهران آغاز خواهد شد.

هادیزاده درباره افزایش ظرفیت مراکز گفت: شهرداری تهران مراکزی برای نگهداری افراد کمتر از ۱۸ سال و بیش از ۶۵ سال و همچنین افراد دارای زخم باز و یک مرکز ۱۵۰۰ نفره در جاجرود آماده کرده است و صرفا منتظر صدور مجوز از کمیته کشوری ماده ۱۶ به ریاست سازمان بهزیستی است و بعد از آنکه وزارت بهداشت پروانه بهره برداری صادر کند و مجوز آگونیست ارائه شود، مرکز بعد از طی این مراحل می‌تواند کار خود را آغاز کند.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران سه مجموعه با ظرفیت در مجموع ۱۷۵۰ نفر تهیه کرده است، گفت: یک مرکز محدود نیز برای معتادان دارای معلولیت جسمی مردان و یک مرکز برای زنان با اختلالات اعصاب و روان شهرداری آماده کرده است و صرفا پیگیر مراحل صدور مجوز است.صدور مجوز هم نیازمند یک سری اقدامات فنی و تخصصی است و باید بازدیدها از سوی سازمان‌های متولی صدور مجوز انجام و ایرادات این مراکز رفع شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران درباره بازتوانی معتادان بهبودیافته گفت: بنابر آنچه که من در جریان هستم که البته ممکن است اطلاعات من کافی نباشد، شهرداری در حال انجام این کار است و در مراکزی که دارد توانمندسازی انجام می‌شود البته توانمندسازی در موضوعات مختلف است یک بخشی از این توانمندسازی توسط مددکار، بخشی توسط روانشناس یا روانپزشک انجام می‌شود و یکی از کارهای خوبی که در حال حاضر در شهرداری تهران یا مراکز دیگر مانند شهید زیاریان انجام می‌شود این است که خانواده افراد را شناسایی کرده و ارتباط این فرد با خانواده را پیگیری می‌کند.

هادیزاده همچنین در پاسخ به این سوال که دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان خراسان رضوی اعلام کرده بودند مصرف گل در جوانان این استان افزایش پیدا کرده، در حال حاضر در تهران وضعیت به چه صورتی است؟ گفت: این مسئله امروز نیست و شاید چندسالی است که ما شاهد این موضوع هستیم یعنی مصرف ماده گل در بین جوانان بیشترین فراوانی را دارد، چراکه بر این باور هستند که ماده گل اعتیادآور نیست در کلانشهرها و به ویژه در تهران شاید این موضوع پررنگ‌تر از سایر مناطق کشور باشد.

وی درباره وضعیت اعتیاد زنان گفت: برآورد ما در کشور این است که در بین کل معتادان ۸ درصد معتادان، زنان هستند، البته این را باید بگویم که این آمار شامل معتادان تفننی و حرفه‌ای هستند البته اکثریت این آمار معتادان تفننی هستند و باید بررسی شود که چه تعداد معتاد حرفه‌ای و چه تعداد به صورت تفننی مصرف کننده هستند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران تصریح کرد: در بین معتادان متجاهر استان تهران برآورد ما این است که از کل معتادان متجاهر حدود ۶ درصد آنان را زنان تشکیل می‌دهند که البته در گذشته نیز در خصوص شرایط معتادان متجاهر در تهران و حضور این افراد از سایر نقاط کشور نیز مباحثی مطرح شده است دستگاه‌های متولی نیز در این خصوص ظرفیت ایجاد کرده است.

هادیزاده درباره برخورد با فروش مواد مخدر و نشت متادون در عطاری‌ها گفت: در گزارشات دستگاه‌های ملی و استانی مختلف که در شورای هماهنگی مطرح می‌شود نشان از اقدامات گسترده در این خصوص است، اما با توجه به کثرت این‌ها و اینکه به صورت مخفیانه اقدام می‌کنند، اقدامات قطعا ایده ال نیست. در خصوص متادون نیز نشت متادون در حال رصد و پیگیری است تا مشخص شود تا نشت این دارو که باید تحت نظارت توزیع و مصرف شود چطور می‌شود که سر از عطاری در می‌آورد در این خصوص پرونده قضایی هم تشکیل شده است و دستگاه قضایی نیز برخورد می‌کند.

وی همچنین درباره سرانه مراکز ماده ۱۶ گفت: سرانه فعلی که برای امسال پرداخت می‌شود حدود ۴۲ هزار تومان است، البته جمع‌آوری و ساماندهی معتادان متجاهر هزینه‌های دیگری را هم علاوه بر سرانه روزانه نگهداری در مراکز شامل می‌شود مثل هزینه جمع آوری، انتقال، غربالگری و… است. ستاد مبارزه با مواد مخدر به شدت پیگیر است که این عدد ترمیم پیدا کرده و افزایش پیدا کند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران تصریح کرد: موضوع دیگری را هم که مطرح است این است که آیا باید هزینه نگهداری یک فرد در مرکز باید با یک مرکز در شهرستان یکسان باشد و این موضوعی است که ما به دنبال آن هستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha