شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۱
کد خبر: 346719

ورزش منظم می تواند سلامت جسمی و روانی افراد را بهبود بخشد و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها از جمله سکته مغزی و بیماری قلبی را کاهش می دهد. ورزش ماهیچه ها را مجبور می کند تا سخت تر کار کنند، که این کار موجب افزایش سرعت تنفس بدن می شود و در نتیجه اکسیژن بیشتری به ماهیچه ها می رسد.

۶ راهکار خانگی برای پاکسازی ریه‌ها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهداشت‌نیوز، روش های پاک‌سازی ریه ممکن است برای افرادی که سیگار می‌کشند، افرادی که به طور منظم در معرض آلودگی هوا قرار می‌گیرند و افرادی که دارای بیماری‌های مزمنی هستند که بر سیستم تنفسی تأثیر می‌گذارند، مانند آسم،...

تنفس آلودگی هوا، دود سیگار و سایر سموم می تواند به ریه ها آسیب برساند و حتی باعث ایجاد مشکلات سلامتی شود. حفظ سلامت ریه ها برای حفظ سلامت بقیه بدن ضروری است.


بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا سالانه منجر به مرگ ۴,۲ میلیون نفر در سراسر جهان می شود. در این مقاله به روش هایی اشاره شده است که افراد می توانند برای پاکسازی ریه های خود از آنها استفاده کنند.

بخار درمانی



بخار درمانی شامل استنشاق بخار آب برای باز کردن مجاری تنفسی و کمک به ریه ها در تخلیه مخاط است. افراد مبتلا به بیماری های ریوی ممکن است متوجه تشدید علائم خود در هوای سرد یا خشک شوند. این آب و هوا می تواند غشاهای مخاطی راه های هوایی را خشک کرده و جریان خون را محدود کند.

برعکس، بخار به هوا، گرما و رطوبت می‌افزاید، که موجب بهبود تنفس می شود و به شل شدن مخاط داخل راه‌های هوایی و ریه‌ها کمک می کند. استنشاق بخار آب می تواند تسکین فوری ایجاد کند و به افراد کمک کند راحت تر نفس بکشند. یک مطالعه کوچک بر روی ۱۶ مرد مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD)، نشان داد که درمان با ماسک بخار منجر به کاهش قابل توجهی ضربان قلب و تعداد تنفس نسبت به ماسک درمانی بدون بخار می‌شود. بیماری مزمن انسداد ریه، بیماری است که تنفس را دشوارتر می‌کند. این درمان ممکن است یک راه حل موقت اما موثر باشد.


سرفه کنترل شده



سرفه شیوه طبیعی بدن برای دفع طبیعی سمومی است که در مخاط گیر کرده اند. سرفه کنترل شده باعث شل شدن مخاط اضافی در ریه ها می شود و آن را از طریق مجاری تنفسی به بالا می فرستد. پزشکان توصیه می کنند که افراد مبتلا به «بیماری مزمن انسداد ریه» (COPD) این تمرین را برای کمک به پاکسازی ریه های خود انجام دهند. افراد می توانند مراحل زیر را برای پاکسازی ریه های خود از مخاط اضافی دنبال کنند:

روی صندلی بنشینید و شانه ها را شل کنید و هر دو پا را صاف روی زمین نگه دارید
دست ها را روی شکم جمع کنید
به آرامی از طریق بینی نفس بکشید
به آرامی در حالی که به جلو خم شده اید بازدم کنید و بازوها را به سمت شکم فشار دهید
۲ یا ۳ بار در حین بازدم سرفه کنید و دهان را کمی باز نگه دارید
به آرامی از طریق بینی نفس بکشید
استراحت کنید و در صورت لزوم این کار را تکرار کنید

تخلیه مخاط از ریه‌ها



تخلیه وضعیتی روشی برای تخلیه ترشحات مجاری هوایی است. تخلیه وضعیتی شامل دراز کشیدن در موقعیت های مختلف به منظور استفاده از جاذبه برای حذف مخاط از ریه ها است. این عمل ممکن است تنفس را بهبود بخشد و به درمان یا پیشگیری از عفونت ریه کمک کند. تکنیک های تخلیه وضعیتی بسته به موقعیت متفاوت است:



۱- خوابیده به پشت



روی زمین یا روی تخت دراز بکشید.
بالش هایی را زیر باسن قرار دهید تا مطمئن شوید که قفسه سینه پایین تر از باسن است.
به آرامی از طریق بینی دم و بازدم را از طریق دهان انجام دهید. هر بازدم باید دو برابر دم طول بکشد که به آن تنفس ۱:۲ می گویند.
چند دقیقه این کار را ادامه دهید.



۲- خوابیده به پهلو



به یک طرف دراز بکشید، سر را روی بازو یا بالش بگذارید.
بالش ها را زیر باسن قرار دهید.
الگوی تنفس ۱:۲ را تمرین کنید.
چند دقیقه این کار را ادامه دهید و سپس همین کار را به صورت خوابیده بر روی پهلوی دیگر انجام دهید.



۳-خوابیده به شکم



چند بالش روی زمین قرار دهید.
با شکم روی بالش دراز بکشید. به یاد داشته باشید که باسن را بالای سینه نگه دارید.
برای حمایت، بازوها را زیر سر تا کنید.
الگوی تنفس ۱:۲ را تمرین کنید.
چند دقیقه این کار ادامه دهید.

ورزش


ورزش منظم می تواند سلامت جسمی و روانی افراد را بهبود بخشد و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها از جمله سکته مغزی و بیماری قلبی را کاهش می دهد. ورزش ماهیچه ها را مجبور می کند تا سخت تر کار کنند، که این کار موجب افزایش سرعت تنفس بدن می شود و در نتیجه اکسیژن بیشتری به ماهیچه ها می رسد.

همچنین گردش خون را بهبود می بخشد و بدن را در از بین بردن دی اکسید کربن اضافی که هنگام ورزش تولید می کند، کارآمدتر می سازد. بدن به تدریج خود را با نیازهای ورزش منظم منطبق می سازد. ماهیچه ها یاد می گیرند که از اکسیژن به طور موثرتری استفاده کنند و دی اکسید کربن کمتری تولید کنند.

اگرچه ممکن است ورزش برای افراد مبتلا به بیماری مزمن ریه دشوارتر باشد، اما این افراد می توانند از ورزش منظم نیز بهره مند شوند.

چای سبز



چای سبز حاوی آنتی اکسیدان های زیادی است که ممکن است به کاهش التهاب در ریه ها کمک کند. این ترکیبات حتی ممکن است بافت ریه را از اثرات مضر استنشاق دود محافظت کنند.

خوراکی‌های ضد التهاب



التهاب راه‌های هوایی می‌تواند تنفس را دشوار کند و باعث شود قفسه سینه احساس سنگینی و احتقان کند. خوردن غذاهای ضدالتهابی می تواند التهاب را برای تسکین این علائم کاهش دهد. غذاهایی که به مبارزه با التهاب کمک می کنند عبارتند از:

زردچوبه
سبزیجات
گیلاس
بلوبری
زیتون
گردو
لوبیا
عدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha