چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۵
کد خبر: 346941

طلاق از جمله اتفاقاتی نیست که برای همه افراد تجربه‌ای یکسان را به همراه داشته باشد. زمانی‌که افراد اقدام به طلاق می‌کنند، ممکن است برای آن‌ها و یا یکی از طرفین بسیار سخت و دردناک باشد. چه بسا که می‌تواند بر سلامت روان فرد نیز تاثیر گذار باشد، چرا که ممکن است وقتی از بیرون به قضیه نگاه شود فقط مسائل قانونی آن به چشم بیاید.

تاثیر طلاق بر سلامت روان

اما در واقعیت ذهن و جسم افراد نیز به شدت تحت تاثیر این موضوع قرار می‌گیرند. حتی زمانی‌که زوجین طلاق توافقی می‌گیرند نیز ممکن است تا مدت‌ها بعد از این اتفاق از لحاظ روحی روانی تحت تاثیر این موضوع قرار داشته باشند.

در این مطلب قصد داریم تاثیر طلاق بر سلامت روان را به شما توضیح دهیم. از این رو به شما پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

تاثیرات طلاق بر سلامت روان چیست؟

همواره تحقیقاتی در رابطه با این موضوع وجود دارد و به گفته بسیاری از متخصصین در این زمینه، طلاق می‌تواند تاثیرات بسیار منفی بر سلامت روان افراد داشته باشد. از این رو در ادامه به برخی از تاثیرات طلاق بر سلامت روان اشاره شده است.

افسردگی

وقتی‌که یک ازدواج به شکست منتهی شده و در نهایت به طلاق ختم می‌شود، این امکان وجود دارد که زوجین و یا هر یک از آن‌ها دچار افسردگی شوند. این احساس ناامیدی ممکن است از یک خیانت نشأت گرفته باشد و همین موضوع باعث تخریب اعتماد به نفس و ایجاد افسردگی در فردی که به او خیانت شده است، خواهد شد.

تاثیر طلاق بر سلامت روان

اعتیاد

شاید برخی از افراد را دیده باشید که پس از طلاق به سمت مواد مخدر و یا مشروبات الکلی کشیده شده‌اند. این موضوع نیز از دیگر تاثیراتی است که طلاق بر سلامت روان افراد می‌گذارد. حتی ممکن است سبب شود فرد به علت اعتیاد بیش از حد دچار مشکلات کیفری هم‌چون شرب خمر شود.

تشویش و اضطراب

وقتی افراد طلاق می‌گیرند، این امکان وجود دارد که دچار تشویش و اضطراب شوند. به این ترتیب محیط اطراف همواره حس بدی به آن‌ها می‌دهد و همین موضوع باعث می‌شود که دچار ناامیدی مضاعف شوند.

حتی اضطراب بعد از طلاق ممکن است بر شیوه زندگی فرد نیز تاثیر گذار باشد، چرا که در این شرایط بایستی یک نفره بسیاری از مشکلات را هم‌چون پیدا کردن شغل جدید و یا داشتن درآمد بیشتر برای گذراندن زندگی نیز حل کنند.

خشم و عصبانیت

خشم و عصبانیت از دیگر مواردی است که بسیاری از افراد بعد از طلاق ممکن است دچار آن شوند. همین موضوع سبب می‌شود که همواره این حس را بقیه انتقال داده و دیگران را نیز مورد شماتت قرار دهند. در نهایت ممکن است از همه دور شده و زندگی غمگینی داشته باشند.

بی خوابی

بسیاری از افرادی که طلاق را تجربه می‌کنند ممکن است دچار بی خوابی و آشفتگی‌هایی در حین خواب ‌شوند. همچنین این امکان وجود دارد که خواب نامنظم باعث شود که کابوس‌های شبانه را تجربه کرده و در نهایت دچار افسردگی شدید شوند.

وسواس

از دیگر مواردی که بر سلامت روان افراد بعد از طلاق تاثیر گذار است می‌توان به ایجاد وسواس در آن‌ها اشاره کرد. به نحوی که ممکن است حتی در انجام کارهای روزمره و عادی خود نیز دچار وسواس و افراط شوند. همین موضوع سبب دچار شدن به بیماری‌های روانی و یا افسردگی خواهد شد.

بی قراری

یکی دیگر از مشکلاتی که بعد از طلاق برای افراد ممکن است به وجود آید، داشتن حس بی قراری است. به این صورت که فرد در مقابل هر عاملی می‌تواند تحریک شود و عکس العملی شدید را داشته باشد. از این رو بی قراری می‌تواند بر سلامت روان فرد تاثیر گذار باشد.

تاثیر طلاق بر سلامت روان

احساس ناتوانی

وقتی موضوع طلاق پیش می‌آید ممکن است حداقل یکی از طرفین بعد از اتفاق افتادن این مسئله با حس ناتوانی رو به رو شود. داشتن این احساس می‌تواند برای بدن انسان تنش ایجاد کرده و او را از انجام هر کاری باز دارد.

طلاق چه تاثیراتی بر سلامت روان کودکان دارد؟

همان‌طور که طلاق زوجین را درگیر می‌کند، می‌تواند بر سلامت روان کودکان نیز تاثیرگذار باشد. در ادامه به برخی از تاثیرات طلاق بر سلامت روان کودکان اشاره شده است.

  • کمبودهای عاطفی از جمله تاثیراتی است که بعد از طلاق بر سلامت روان کودکان تاثیر دارد.
  • بدبین شدن به پدر و مادر نیز ممکن است در بسیاری از کودکان شکل بگیرد و همواره والدین خود را بابت طلاقشان مورد شماتت قرار دهند.
  • وقتی پدر و مادر از هم جدا می‌شوند، کودک دچار نابسامانی می‌شود و این موضوع بر سلامت روان او تاثیر گذار خواهد بود.
  • شکل گرفتن حس گناه در کودک نیز نوعی دیگر از تاثیرات روانی است که وی به آن دچار می‌شود.
  • پرخاشگری نیز از جمله مواردی است که کودکان به آن دچار می‌شوند.
  • استرس و اضطراب تبدیل به یک همراه همیشگی برای فرزندان خواهد شد و سلامت روانی آن‌ها را تهدید می‌کند.
  • و ...

کلام آخر...

طلاق موضوعی نیست که همیشه پیامد خوبی برای افراد به همراه داشته باشد. معمولا بسیاری از افراد بعد از طلاق نیز با آسیب‌هایی که این اتفاق از خود برجای می‌گذارد رو به رو خواهند بود. یکی از مشکلاتی که طلاق برای بسیاری از افراد ایجاد می‌کند، تاثیر گذاری بر سلامت روان آن‌ها است. به این ترتیب ممکن است زندگی افرادی که طلاق گرفته‌اند نیز مختل و دگرگون شود.

در عین حال به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم که اگر نیازمند دریافت مشاوره در رابطه با طلاق و موضوعاتی نظیر حق طلاق هستید، به سایت دادسو مراجعه کرده و از طریق شماره تماس‌های موجود با مشاورین و وکلای مجرب و متخصص ارتباط برقرار کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha