با گذشت 16 سال از طرح و اجرای پروژه قطار شهری کرج، هنوز وعده‌ها بر آن است که راه‌اندازی دو ایستگاه در بهمن‌ماه امسال اتفاق خواهد افتاد، اما اینکه این دو ایستگاه کدام گره ترافیکی شهر را باز می‌کند، بی‌پاسخ مانده است.

 توقف 16 ساله قطار شهری کرج در ایستگاه تصمیم‌گیری

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، حرکت قطار شهری کرج با خرید دو رام قطار برای جمعیت سه میلیونی استان البرز، حکایت از ناکارآمدی در مدیریت این پروژه مهم ریلی دارد که بیش از 16 سال حق جلسه دریافت کردند و پس از گذشت سال‌های طولانی و خسته‌کننده، از پاسخگویی به افکارعمومی طفره می‌روند و سعی دارند با حرکت آزمایشی این قطار در دو ایستگاه، از اهمال و سهل‌انگاری خود فرار کنند.

در خط ۲ قطار شهری کرج ۵۵۰ نفر فعالیت دارند و به گفته رستمی، مدیر پروژه خط ۲ متروی کرج، دستگاه‌های بلیت هم نصب شده است. پرسش این است که آینده مبهم این قطار و افتتاح نیمه‌کاره و ناقص آن، نارضایتی عمومی و مطالبات اجتماعی را به همراه نخواهد داشت؟ تجربه ناکام راه‌اندازی متروی هشتگرد نیز همین را می‌گوید.

خروجی 16 سال حق جلسه و واگذاری زمین‌های باارزش به پیمانکار قطار شهری کرج، حرکت کند و فرساینده مترو در دو ایستگاه زیرزمینی است تا کدام هزینه رفت‌وآمد را کم کند و از حجم سنگین کدام ترافیک این شهر بکاهد؟ آنچه رئیس سازمان قطار شهری کرج بی‌پاسخ گذاشته، این است که اعتباری برای اجرای ادامه طرح باقی می‌ماند یا همه اعتبار جذب‌ شده و اوراق فروخته شده، صرف دو ایستگاه غیرضروری شده است؟

مراحل ساخت و تکمیل خط ۲ قطار شهری کرج به طول ۲۷ کیلومتر با ۲۷ ایستگاه که پیش‌بینی شده از کمالشهر در غرب کرج به شهرستان ملارد در استان تهران کشیده شود، برای مردم استان البرز در هاله‌ای از ابهام است. این پروژه در سال ۱۳۸۵ با هدف روان‌سازی ترافیک، کاهش آلودگی هوا و حمل‌ونقل ارزان و سریع شهروندان روی مدار تصمیم و اجرا قرار گرفت.


در حالی که بر اساس پیش‌بینی‌ها اعلام شده بود خط ۲ قطار شهری کرج در سال ۱۳۹۰ آماده بهره‌برداری می‌شود، اما تنها ۲ رام قطار برای خط ۲ قطار شهری کرج خریداری شد که این قطارها هم هنوز در انبارها نگهداری می‌شوند.قرارداد اشتباه، مشکلات مالی و اعمال تحریم‌ها موجب شد البرزنشینان تحقق این خواسته را به فراموشی بسپارند و با حسرت شاهد حرکت قطار شهری در سایر استان‌ها باشند.


قطار شهری، بدون پارکینگ

تاکنون ۱۵ کیلومتر از تونل قطار شهری بین دانشگاه خوارزمی در غرب کرج و ایستگاه شهید سلطانی در جنوب‌شرقی این کلانشهر حفاری شده است. طبق گزارش‌های رسمی، از ۱۵ کیلومتر تونل حفاری شده عملیات تجهیز و قابلیت خدمات‌دهی ۶.۵ کیلومتر آن بین ایستگاه گلشهر و چهارراه طالقانی کرج در مرحله تکمیل قرار دارد.


حسین واشقانی عضو کارگروه راهبردی قطار شهری کرج با تأکید بر اینکه صنعت ریل درون‌شهری گران است و ابعاد خاص خودش را دارد، گفت: صنعت ریلی صنعتی تخصصی است که مدیرانش باید تئوری‌های مهندسی را بدانند. خط 2 قطار شهری کرج به طول 27 کیلومتر نیازمند مطالعه و تجربه در این زمینه است. در حال حاضر آنچه مانع راه‌اندازی دو ایستگاه آماده شده است، نبود پارکینگ و دپو برای قطارها است.


وی افزود: به‌ دلیل تأخیر و توقف در اجرای این پروژه، کارگروه راهبردی با هدف رفع موانع از سوی شورای شهر کرج تشکیل شد و امسال بخشی از متروی کرج به‌ صورت آزمایشی به بهره‌برداری می‌رسد. در شهر کرج عدم همراهی متولیان و حمایت از قطار شهری موجب طولانی شدن این پروسه شد. برای تعمیرگاه و دپو جلساتی با حضور و پیگیری استاندار البرز برگزار شد تا پایانه دانشگاه خوارزمی در اختیار این پروژه قرار گیرد. اگر مشکل پایانه حل شود، کل فاز یک اجرا می‌شود.


عضو کارگروه راهبردی قطار شهری کرج با اشاره به اینکه در قانون قطار شهری‌ها مقرر شده بود 50 درصد اعتبارات را دولت و 50 درصد را شهرداری‌ها بدهند، ادامه داد: هر چند اکثر شهرها به خاطر کمبود اعتبارات شهرداری‌ها با مشکل روبه‌رو شدند، اما در کرج و کرمانشاه به‌ دلیل اینکه ساختار قطار شهری به گونه‌ای است که مستقیماً زیر نظر شهرداری است و به‌عنوان یکی از سازمان‌های شهرداری محسوب می‌شود، این روند بسیار کند و زمانبر شد.وی با تأیید اینکه راه‌اندازی دو ایستگاه، مشکلات ترافیکی شهر و خواسته‌های مردمی را رفع نمی‌کند، گفت: به هرحال این پروژه باید آغاز به کار کند و به مرور به ایستگاه‌ها و قطارها اضافه خواهد شد.


۱۲۰۰ میلیارد تومان هزینه هر کیلومتر مترو

رئیس شورای اسلامی شهر کرج با بیان اینکه با تأمین بودجه قرار است این پروژه در کمتر از یک سال به طور کامل بهره‌برداری شود، گفت: در نشست مشترک با حضور معاون اجرایی رئیس‌جمهور مقرر شد تا پایان سال ۱۴۰۲ اعتباری معادل ۷۵۰ میلیارد تومان برای خرید ۶ رام قطار توسط وزارت کشور تخصیص یابد و ۶۰۰ میلیارد تومان از سوی سازمان برنامه و بودجه در قالب برنامه بودجه ملی یا استانی تزریق شود.

همچنین برای تکمیل پروژه قطار شهری کرج، در مورد تخصیص اعتبار و احداث محل نگهداری تجهیزات مربوط به آن در اراضی دانشگاه خوارزمی حصارک کرج تصمیم‌گیری شد.علی قاسمپور بیان داشت: مقرر شد یک هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت تا پایان سال ۱۴۰۳ برای کمک به قطار شهری کرج در نظر گرفته شود.


محمد اسدیان دیگرعضو شورای شهر کرج معتقد است: اگر سال ۸۵ یک کیلومترمترو با ناوگان ثابت و طرح‌های عمرانی ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه دربرداشت، اما سال ۱۴۰۰ برای راه‌اندازی هر کیلومتر مترو ۱۲۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود.کوزه کنانی رئیس سازمان قطار شهری کرج که با وجود پیگیری‌های روزنامه ایران از پاسخگویی در خصوص موانع و چالش‌های قطار شهری کرج طفره رفت، پیش از این اعلام کرده بود به واسطه عدم توانایی برای انتقال قطار از محل تعمیرگاه و دپو، به ناچار از شفت برای جابه‌جایی قطارها استفاده می‌شود.


تحریم و افزایش قیمت‌ها دو مانع جدی

رستمی مدیر پروژه خط ۲ متروی کرج با اشاره به اینکه سازمان قطار شهری کرج هیچ اختیاری در ساختار اداری و تصمیم‌گیری ندارد و شهرداری برای همه امور آن تصمیم می‌گیرد، گفت: این در حالی است که شرکت متروی تهران هر چند وابسته به شهرداری است اما اختیار عمل دارد . در کرج، قطار شهری زیرمجموعه سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری کرج است؛ با اعتبار پایین. یعنی اعتباری که برای این پروژه در نظر گرفته می‌شود، همتراز سازمان آرامستان‌ها،میدان‌ها و میادین میوه‌ و تره‌بار یا سیما و منظر شهرداری است، در حالی که هزینه این پروژه حتی بیشتر از بودجه شهرداری است و نگاه ملی برای راه‌اندازی و حمایت از آن لازم است.


وی با بیان اینکه هم تحریم و هم افزایش کلان قیمت‌ها موجب انسداد و توقف پروژه شده است، افزود: در آخرین تصمیم‌گیری‌ها، با هماهنگی و پیگیری استانداری مقرر شد آذر 1401 راه‌اندازی و تست گرم محدوده چهارراه طالقانی تا 45 متری گلشهر با دو ایستگاه به‌ صورت آزمایشی داخل تونل و روزی دو ساعت باشد و دهه فجر یک رام قطار با 7 واگن آماده مسافرگیری شود. ایستگاه سه‌راه گوهردشت نیز خرداد 1402 راه‌اندازی شود و سپس کارفرما به تناسب آن هر سه ماه یک ایستگاه اضافه کند.


از سوی دیگر شهردار کرج اعلام کرد: موانع جانبی مانند عدم تعیین‌تکلیف محل نگهداری ضایعات و انبارها از علل تأخیر در افتتاح بخشی از خط ۲ قطار شهری کرج است.مهرداد کیانی افزود: تلاش‌ها بر این است تا هر چه سریع‌تر این موانع برداشته شود و قطعه نخست خط ۲ قطار شهری کرج بین گلشهر تا چهارراه طالقانی کرج افتتاح شود.


چاره‌ای جز حل مشکل قطار شهری نداریم

استاندار البرز با تأکید بر اینکه مترو مصوبه شورای عالی راه‌وشهرسازی دارد و همه وظیفه داریم برای تکمیل آن تلاش کنیم، اظهار کرد: چاره‌ای جز حل مشکل قطار شهری کرج نداریم. برای مدیران ارشد کشور هم این سؤال ایجاد شده که چرا متروی کرج بعد از این همه سال به بهره‌برداری نمی‌رسد. پروژه متروی کرج برای استان و حتی دولت مهم است. نمی‌توانیم در شرایط فعلی مترو را رها کنیم چراکه دانشگاه خوارزمی می‌خواهد در زمینی که برای دپوی قطار شهری در نظر گرفته شده و مورد تأیید رئیس‌جمهور نیز قرار گرفته است، ساختمان بسازد.


مجتبی عبداللهی ادامه داد: مطمئن هستم مسئولان دانشگاه خوارزمی به حل مشکل مترو کمک خواهند کرد. باید با نگاه تعاملی موضوع مترو را حل کنیم. برای احداث دپوی متروی کرج هیچ گزینه‌ای جز زمین دانشگاه خوارزمی نداریم. هزاران میلیارد تومان از بیت‌المال در متروی کرج سرمایه‌گذاری شده است و از مسئولان در مجموعه دانشگاه خوارزمی می‌خواهم با نگاه مثبت و با همه انرژی به حل موضوع مترو کمک کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha