آلرژی پوستی زمانی رخ می دهد که پوست به دلیل تماس مستقیم با یک آلرژن ملتهب می شود، یا زمانی که سیستم ایمنی بدن در پاسخ به حضور یک آلرژن، هیستامین آزاد می کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، باعث یک واکنش التهابی می شود و می تواند اگزما، کهیر و سایر بثورات را تشدید کند.

 آلرژی های پوستی نوزادان به چه شکل ظاهر می شوند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پرنتس، آلرژی پوستی زمانی رخ می دهد که پوست به دلیل تماس مستقیم با یک آلرژن ملتهب می شود، یا زمانی که سیستم ایمنی بدن در پاسخ به حضور یک آلرژن، هیستامین آزاد می کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، باعث یک واکنش التهابی می شود و می تواند اگزما، کهیر و سایر بثورات را تشدید کند.

رابرت سیدبری، MD، رئیس بخش پوست کودکان در بیمارستان کودکان سیاتل می گوید: «نوزادان و کودکان کوچکتر، به ویژه آنهایی که سابقه پوست حساس، اگزما، آسم یا آلرژی دارند، پوست بیش از حد تحریک پذیر دارند. این به این معنی است که خیس کردن و خشک کردن مکرر می تواند باعث ایجاد بثوراتی شود که به نظر می رسد مشابه بثورات ناشی از آلرژی غذایی است. پوست اغلب قرمز و با برجستگی های ریز به نظر می رسد، بنابراین به راحتی می توان بثورات رایج صورت را با آلرژی غذایی اشتباه گرفت.»

بیشتر بدانید: علائم حساسیت نوزادان به شیر

علل شایع آلرژی های پوستی نوزادان

دکتر سیدبری می گوید، ابتدا مشخص کنید که آیا بثورات ناشی از یک آلرژن است یا یک محرک ساده؛ برای مثال آب دهان نوزاد می تواند باعث ایجاد بثورات ناخواسته شود. برای تعیین آلرژی های احتمالی با پزشک اطفال خود مشورت کنید.

او می افزاید که بهترین نقطه شروع مرور تاریخچه پزشکی است. معمولاً این کار می تواند احتمال وجود یک غذای خاص یا قرار گرفتن در معرض آن را به عنوان یک آلرژن واقعی مشخص کند. اگر مشکوک به آلرژن باشد، پزشک ممکن است آزمایش پوستی را توصیه کند که در آن یک سوزن (یا بیشتر) با یک آلرژن مشکوک پوشانده می‌شود و سپس از آن برای خراشیدن نقطه‌ای روی بازو یا پشت استفاده می‌کند.

در اینجا شایع‌ترین علل واکنش‌های پوستی در کودک و اقداماتی که در مورد آنها باید انجام دهید، آورده شده است.

آلرژی ناشی از آب دهان

دکتر سیدبری می‌گوید: «ریزش آب دهان منجر به بثورات پوستی در اطراف دهان و چانه می‌شود، بنابراین والدین اغلب فکر می‌کنند که این راش ناشی از آلرژی به غذا است، در حالی که صرفاً یک تحریک پوستی است».

قرمزی و برجستگی های ریز در ناحیه ای که با بزاق تماس پیدا می کند مشاهده می شود. بثورات معمولاً در ناحیه دهان قرار دارند، اما می توانند تا گردن و قفسه سینه گسترش یابند.

دکتر سیدبری پیشنهاد می‌کند: «سعی کنید قبل از تغذیه، اطراف دهان را با وازلین کودک بپوشانید و بعد از تغذیه، صورت را به آرامی تمیز کنید و یک بار دیگر وازلین بمالید».

بثورات آب دهان می توانند ناخوشایند و ناراحت کننده باشند، اما به طور کلی جای نگرانی وجود ندارد، مگر اینکه یک ناحیه زرد پوسته روی بثورات ظاهر شود. این می تواند نشانه عفونت باشد. اگر این مورد را مشاهده کردید، بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید.

هنگامی که کودک شما دندان درآورد، ریزش آب دهان باید فروکش کند.

بیشتر بدانید: شیرمادر از نوزاد در مقابل ابتلا به آلرژی ها محافظت می کند

آلرژن های غذایی

اگر قبلاً محرک ها را از بین برده اید و بثورات همچنان ادامه دارد، آلرژی غذایی می تواند علت آن باشد. دکتر سیدبری می گوید: «تخم مرغ و شیر مقصر اصلی در کودکان بسیار کم سن هستند، اما آلرژی به گندم، سویا و بادام زمینی غیر معمول نیست.» همانطور که بچه ها بزرگتر می شوند، آجیل و غذاهای دریایی همراه با آلرژی های محیطی مانند علف ها، درختان و کنه های گرد و غبار می توانند به یک مشکل تبدیل شوند، اما هیچ قانون سخت و سریعی در مورد زمان ایجاد حساسیت وجود ندارد.

این نوع آلرژی به شکل پوست برافروخته، جوش، کهیر، و تورم صورت، زبان یا لب دیده می شود. اگر علائم تورم را مشاهده کردید، کودک شما ممکن است آنافیلاکسی را تجربه کند، یک واکنش آلرژیک بسیار جدی که معمولاً تقریباً بلافاصله پس از خوردن غذا رخ می دهد. اگر کودک شما مشکل تنفسی دارد، فورا با ۱۱۵ تماس بگیرید.

آزمایش خون و آزمایش پوستی موثرترین روش برای آزمایش آلرژی غذایی هستند، اما مثبت کاذب نیز در این نوع آزمایش رایج است. دکتر سیدبری می گوید: «آلرژی به سادگی با یک آزمایش مثبت تشخیص داده نمی شود. آلرژی یک واکنش غیرطبیعی به یک غذا یا یک محرک محیطی به اضافه یک آزمایش غیر طبیعی است. اگر نگرانی های مداومی در مورد پوست کودک خود دارید، با پزشک اطفال خود مشورت کنید که می تواند در مورد آزمایشات بیشتر به شما توصیه کند و در صورت نیاز شما را به یک متخصص پوست کودکان ارجاع دهد.

صابون ها، لوسیون ها و مواد شوینده

غیرعادی نیست که نوزادانی که پوست حساسی دارند نسبت به برخی پاک کننده ها، مرطوب کننده ها و شوینده های لباس که حاوی مواد شیمیایی تحریک کننده بالقوه هستند واکنش نشان دهند.

آلرژی ناشی از این مواد، به شکل بثورات قرمز یا سوزش پوست، به خصوص پس از حمام کردن نوزاد، دیده می شود.

سعی کنید لوسیون یا مواد شوینده را به مارک دیگری تغییر دهید، به خصوص محصولی که بدون عطر است. هنگام استفاده از لوسیون های جدید، مقدار کمی از آن را روی پوست کودک خود بمالید و چند دقیقه صبر کنید تا ببینید آیا واکنشی وجود دارد یا خیر. در غیر این صورت، پزشکان استفاده از مرطوب کننده ها را بلافاصله پس از حمام توصیه می کنند.

مطمئن شوید که برای شستن لباس های همه افراد خانه و همچنین ملحفه یا هر چیزی که ممکن است مستقیماً با پوست کودک شما تماس داشته باشد از یک شوینده ملایم استفاده کنید. گاهی اوقات ممکن است مدتی طول بکشد تا آلرژی ظاهر شود، بنابراین حتی اگر بلافاصله واکنشی به لوسیون ها یا مواد شوینده روی پوست کودک خود مشاهده نکردید، در طی چند روز مراقب پوست او باشید.

همیشه در رابطه با هر گونه سوال یا مشکلی که ممکن است در مورد سلامتی خود یا دیگران داشته باشید، از مشاوره مستقیم پزشک خود استفاده کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha