حجم ذخیره مخزن سد زاینده‌رود تا هفتم آبان‌ماه، ۱۳۷ میلیون متر مکعب (یازده درصد) بوده است و روزانه ۳۸۱,۲۴۰ مترمکعب آب از حجم سد زاینده‌رود کسر می‌شود.

تأخیر رهاسازی آب سد زاینده رود به علت خشکسالی

به گزارش سلامت نیو به نقل از روزنامه ایران، از سوی دیگر تأمین و تغذیه نشدن اراضی کشاورزی در فصل‌هایی که باید برای کشت مهیا شود، موضوعی است که نه تنها عواید کشاورزان را مختل می‌کند بلکه چرخه اقتصادی حاصل از کاشت، داشت و برداشت این استان را به چالش می‌کشد ،مسأله ای که حالا چند ماهی است مسئولان حوزه‌های مختلف از استانداری گرفته تا نظام صنفی کشاورزی و...استان را برای رهاسازی آب زاینده‌رود به منظور کشت پاییزه برسر میز مذاکره چند باره کشانده است. موضوعی که کشاورزان همچنان چشم امید به بازگشایی سد زاینده‌رود دوخته‌اند.


رئیس اتاق اصناف کشاورزی شهرستان اصفهان با بیان اینکه مدیر حوضه آبریز زاینده‌رود ۲۵آبان ماه را موعد بازگشایی آب برای نوبت اول کشت پاییزه اعلام کرده بود اما آن را تکذیب کرده است گفت: اینکه رهاسازی آب زاینده‌رود برای کشت پاییزه انجام شود همچنان مورد بحث و بررسی است و تا چند روز دیگر در این خصوص تعیین تکلیف خواهد شد،اگرچه مدیر حوضه آبریز زاینده‌رود در جلسه‌ای که مهرماه امسال در اصفهان با کشاورزان داشت درخصوص چگونگی تأمین آب با وجود کسری مخزن سد زاینده‌رود، توجیهاتی داشت که از جمله آنها کاهش مصارف سایر بخش‌ها و برداشت‌های غیرمجاز و تأمین منبع آب بود. بر اساس همین توضیحات قرار شد 25 آبان ماه کشاورزان شرق استان از آب برای کشت برخوردار شوند که در حال حاضر این روند تغییر کرده و قرار است بررسی‌های بیشتر و تصمیم‌گیری مجدد شود.


حسین وحیدا با اشاره به اینکه ۷۴.۳ درصد آورد زاینده‌رود متعلق به حقابه‌داران است افزود: تونل اول کوهرنگ با کسر ۳۰ میلیون مترمکعب، متعلق به حقابه داران اصفهان است، چراکه سال ۱۳۳۲ تونل اول کوهرنگ با هزینه خود حقابه داران احداث شد و دولت نقشی نداشت و از این‌رو آورد تونل اول کوهرنگ کامل متعلق به حقابه داران است.سال آبی گذشته (۱۴۰۰- ۱۴۰۱) ۹۷۰ میلیون مترمکعب آب وارد سد زاینده‌رود شد، در حالی که ۷۵ درصد آب آن حق حقابه داران و کشاورزان بوده، اما حقابه کشاورزان داده نشد، باید این آب را تحویل دهند.


وی با اشاره به اینکه طبق تابلو منابع و مصارف وزارت نیرو قرار بود یکم مهرماه امسال، ۴۰۰ میلیون مترمکعب ذخیره آب سد زاینده‌رود باشد، اضافه کرد: به‌دلیل کم بارشی‌های فروردین و اردیبهشت ماه سال‌ جاری، ۱۰۰ میلیون مترمکعب محقق نشد که مابقی را شرکت آب منطقه‌ای باید پاسخگو باشد که چه شده؟! و اینکه آب منطقه‌ای اعلام کرده ۴۰۰ میلیون مترمکعب در سال زراعی گذشته به کشاورزان اصفهان آب داده، در عمل در دریچه‌ کانال‌ها در مجموع ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب تحویل کشاورزان شد.


این مسئول کشاورزان اصفهان با بیان اینکه کشاورزان اصفهانی خواهان تأمین حقابه‌هایشان هستند خاطرنشان کرد: زمان و میزان آبی که قرار است رهاسازی شود، مشابه چند سال اخیر خواهد بود که کشاورزان حداقل گندمی بکارند زیرا منطقه نابود شده و شرق اصفهان به کانون گرد و خاک و آلایندگی تبدیل شده است.


خشکسالی، آفت کشت پاییزه در اراضی کشاورزی اصفهان


مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در خصوص تأثیرات منفی بی‌آبی در کشت محصولات پاییز گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده در استان اصفهان در سال‌های نرمال آبی که بارندگی مناسب صورت می‌گیرد، حدود 60 هزار هکتار کشت گندم و ۵۲ هزار هکتار جوآبی در سراسر استان باید کشت شود که باتوجه به کاهش بارندگی و خشکسالی‌های اخیر شاهد 30 درصد کاهش سطح زیرکشت محصولاتی بوده ایم که در بهار و پاییز مستقیم و غیر مستقیم به آب وابسته بوده‌اند.


پیمان فیروزنیا با بیان اینکه بخشی از این کشت به آب رودخانه زاینده‌رود وابسته و بخش دیگراز چاه‌های بستر رودخانه تغذیه می‌شود افزود: در دهه 80 و حدود 15 سال قبل، 100 هزار هکتار از اراضی سراسر استان زیر کشت گندم و جو می‌رفت و به‌طور متوسط از این اراضی 160 هزار تن محصول برداشت می‌شد .

همچنین تا 6 سال قبل نیز که اغلب اوقات سال آب در رودخانه زاینده‌رود جریان داشت و کشت پاییزه صورت می‌گرفت شرایط سطح زیرکشت بهتری را شاهد بودیم اما در حال حاضر باتوجه به شرایط پیش آمده و کاهش بارندگی و خشکسالی، برداشت گندم و جو از 100 هزار هکتار سطح زیر کشت به 60 هزار هکتارتقلیل پیدا کرده است. وی با اشاره به اینکه بین 35 تا 40 هزار تن محصول گندم کاهش پیدا کرده است عنوان کرد: بهترین تاریخ برای کشت گندم در شهرستان اصفهان بین ۱۵ آبان تا ۱۵ آذر است و کشت غله پس از این بازه زمانی و در خارج از تاریخ خود به افت عملکرد برداشت محصول می‌انجامد.


وی افزود: طی سال‌های اخیر که در بهمن ماه کشت پاییزه اصفهان انجام می‌شود بین ۲۰ درصد افت عملکرد تولید را شاهد هستیم زیرا کشت دیرهنگام سبب کاهش رشد رویشی گیاه می‌شود و گیاه به مرحله زایشی نمی‌رسد. به غیر از گندم و جو محصولات زراعی همچون گلرنگ که در شرق استان کشت می‌شود با شرایط فعلی با کاهش سطح زیر کشت مواجه است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: ما خیلی موافق کشت تحت عنوان پاییزه دوم نیستیم ،زیرا کشت با تأخیر انجام می‌شود؛ از این‌رو به نظر می‌رسد باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که اگر آبی برای کشت بهنگام و مناسب پاییزه تأمین نمی‌شود برای کشت بهاره مدنظر قرار گیرد زیرا کشت تأخیری بی‌شک افت عملکرد و تولید در پی خواهد داشت.


اولویت تأمین آب آشامیدنی است


پیشتر نیز مدیر حوضه آبریز زاینده‌رود در این خصوص گفت: با توجه به اتصال دو استان یزد و اصفهان و شهرستان‌هایی مانند کاشان به مخزن این حوضه آبریز، اولویت ما تأمین آب آشامیدنی این نقاط است. مخزن سد زاینده‌رود در زمان حاضر از نظر دوره آماری، وضعیت بدی دارد.
علیرضا الماسوندی با بیان اینکه شرایط کنونی مخزن سد زاینده‌رود مناسب نیست افزود: نمی توانیم همه نیازهای آبی خود را از این طریق رفع کنیم و سیاست وزارت نیرو هم این است که جیره‌بندی و قطعی آب نداشته باشیم.


مدیر حوضه آبریز زاینده‌رود با اشاره به انتشار یک خبر تقطیع شده به نقل از وی درباره بازگشایی دریچه‌های سد زاینده‌رود برای کشت پاییزه در یکی از رسانه‌ها تصریح کرد: شرطی که برای این بازگشایی مشخص شده بود تحقق نیافت و در مقابل شرطی را هم که کشاورزان اصفهان تقبل و امضا کرده بودند نیز محقق نشد.


وی با اشاره به اینکه هر قولی دوطرفه است، بیان کرد: آب مورد نظر ما باید از نیمه مهر وارد مدار می‌شد تا ارزش بهنگام داشته باشد و ما در آن زمان هم اعلام کردیم که در صورت ورود آب به مدار می‌توانیم برای آن برنامه‌ریزی کنیم اما این اقدام صورت نگرفت، بنابراین الان هم نمی‌توانیم آن را تأمین کنیم.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان: طی سال‌های اخیر که در بهمن ماه کشت پاییزه اصفهان انجام می‌شود بین ۲۰ درصد افت عملکرد تولید را شاهد هستیم زیرا کشت دیرهنگام سبب کاهش رشد رویشی گیاه می‌شود و گیاه به مرحله زایشی نمی‌رسد. به غیر از گندم و جو محصولات زراعی همچون گلرنگ که در شرق استان کشت می‌شود با شرایط فعلی با کاهش سطح زیر کشت مواجه است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha